BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 185061 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #650 Gepost op: 22 augustus 2016, 08:31:14
Citaat van: NC link=msg=1443504 date=1471737728
Ja alleen hoor je steeds meer positieve berichten rond de BMH en lijkt het langzaam zijn plek te vinden binnen de SEH/ambulancezorg.

Haha.....en waar hoor je die dan? Want door bijna geheel ambulanceland is men niet zo positief....ook in sommige regio's waar men stageplaatsen bied....


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #651 Gepost op: 22 augustus 2016, 09:00:38
Citaat van: NC link=msg=1443504 date=1471737728
Ja alleen hoor je steeds meer positieve berichten rond de BMH en lijkt het langzaam zijn plek te vinden binnen de SEH/ambulancezorg.
 erg langzaam en in maar weinig RAV-en, dat het met name doorgedrukt wordt vanwege budget en personeelstechnische redenen hoor ik echter weinig... daarbij is de zelfstandige bevoegdheid van BMH-ers in kader van wet BIG veel AVP en een doorn in het oog. Bizar dat er jaren van strijd nodig was om voor -oa ook HBO opgeleide-  AVP-en van een verlengde arm constructie tot een functionele zelfstandigheid te komen en dat dit voor BMH-ers er even is doorgedrukt door het ministerie.. :(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #652 Gepost op: 22 augustus 2016, 09:03:43
Citaat van: Expert link=msg=1443640 date=1471808986
Voor wat betreft de anesthesie heb ik inmiddels een heel andere ervaring.

Stronteigenwijs, waarbij ik het gevoel heb dat ik mag assisteren tijdens de inleiding van mijn eigen OK.

ik bedoel maar, omhooggevallen hbo bachelors die ten eerste te jong zijn, te weinig levenservaring hebben en al helemaal te weinig klinische ervaring hebben in basiszorg en acute zorg. En daarbij zijn het nog steeds geen verpleegkundigen laat staan met dezefde ervaring als de AVP.

Uiteindelijk zullen de BMH-ers er in sneltreinvaart doorheen worden gejasd om de huidige en komende tekorten bij ambu vpk-en op te lossen, met alle tekortkomingen en consequenties voor de kwaliteit van de ambulancezorg. Een goedkoopte oplossing past namelijk helaas nog steeds bij het gehanteerde adagium ''de bus moet toch rijden''....

AVP-en worden uitgefaseerd, een sterfhuisconstructie door omvorming/downgrading van een nurse based system naar een paramedic based system...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #653 Gepost op: 22 augustus 2016, 10:06:07
Citaat van: Expert link=msg=1443640 date=1471808986
Voor wat betreft de anesthesie heb ik inmiddels een heel andere ervaring.

Stronteigenwijs, waarbij ik het gevoel heb dat ik mag assisteren tijdens de inleiding van mijn eigen OK.

Wat ik me dan afvraag is: ligt dat aan het curriculum, niveau van lessen/kennis van de leerlingen dat te laag is, of ligt het aan het feit dat de insteek van de opleiding heel anders is.

Een anesthesieassistent volgens de "oude" in-huis opleidingen van een ziekenhuis werkt vanaf dag 1 samen met anesthesiologen en komt ook erg vroeg al mee naar de OK. Je hebt als opleider op de OK dan natuurlijk veel meer mogelijkheden om iemand te vormen. Mede doordat de leerling al mee kijkt met de anesthesioloog als de leerling nog relatief weinig theoretische kennis heeft, en zich daardoor waarschijnlijk wat terughoudender en meer open opstelt om juist kennis te krijgen en niet meteen alles zelf te willen doen.

Een BMH student in zijn 3e of 4e jaar die dan pas voor het eerst op een OK komt (denkt) al veel kennis te hebben en ziet een stage mogelijk alleen als periode waar hij moet laten zien het te kunnen, in tegenstelling tot een anesthesiemedewerker die de tijd op de OK ziet als een tijd waar het vak geleerd moet worden. Een BHM student heeft jaren in een klas gezeten met een hele groep medestudenten, om dan toch "aandacht te krijgen" moet je in een klas jezelf wat meer profileren. Waar een anesthesiemedewerker veel meer 1 op 1 tijd heeft met zijn begeleider en de anesthesioloog, waardoor haantjesgedrag minder ontstaat.

Zou zo iets ten grondslag aan het probleem kunnen liggen?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #654 Gepost op: 22 augustus 2016, 12:47:17
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1443692 date=1471853167
Wat ik me dan afvraag is: ligt dat aan het curriculum, niveau van lessen/kennis van de leerlingen dat te laag is, of ligt het aan het feit dat de insteek van de opleiding heel anders is.

Een anesthesieassistent volgens de "oude" in-huis opleidingen van een ziekenhuis werkt vanaf dag 1 samen met anesthesiologen en komt ook erg vroeg al mee naar de OK. Je hebt als opleider op de OK dan natuurlijk veel meer mogelijkheden om iemand te vormen. Mede doordat de leerling al mee kijkt met de anesthesioloog als de leerling nog relatief weinig theoretische kennis heeft, en zich daardoor waarschijnlijk wat terughoudender en meer open opstelt om juist kennis te krijgen en niet meteen alles zelf te willen doen.
Een BMH student in zijn 3e of 4e jaar die dan pas voor het eerst op een OK komt (denkt) al veel kennis te hebben en ziet een stage mogelijk alleen als periode waar hij moet laten zien het te kunnen, in tegenstelling tot een anesthesiemedewerker die de tijd op de OK ziet als een tijd waar het vak geleerd moet worden. Een BHM student heeft jaren in een klas gezeten met een hele groep medestudenten, om dan toch "aandacht te krijgen" moet je in een klas jezelf wat meer profileren. Waar een anesthesiemedewerker veel meer 1 op 1 tijd heeft met zijn begeleider en de anesthesioloog, waardoor haantjesgedrag minder ontstaat.

Zou zo iets ten grondslag aan het probleem kunnen liggen?

Over het algemeen zijn de bmh studenten bewust van de eigen rol tijdens de stage. Ze beseffen ook dat ze nog heel veel moeten leren. Ze zijn wel opgeleid om kritische vragen te stellen en daar moeten we wel aan wennen. Het artikel is overigens geschreven op verzoek van de stageverlenende instantie. Het ontstaan ervan heeft meer met vak gerelateerde politiek en profilering van de dienst in kwestie te maken dan een objectieve verhaal van het succes van de bmh opleiding.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #655 Gepost op: 22 augustus 2016, 17:47:06
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1443680 date=1471849423
...


AVP-en worden uitgefaseerd, een sterfhuisconstructie door omvorming/downgrading van een nurse based system naar een paramedic based system...

Nog los van de inhoudelijke BMH-discussie. Waarom zou het erg zijn om een Angelsaksisch systeem te introduceren. Volgens mij zijn er genoeg voorbeelden van in de wereld waaruit blijkt dat het werkt. Als hierdoor aanrijtijden naar beneden kunnen en er meer differentiatie komt, is dat toch niet per definitie slecht? Zelfs in een nieuw systeem kan er nogsteeds plek zijn voorheen AVP'er .
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #656 Gepost op: 22 augustus 2016, 21:20:45
Citaat van: RemRoof link=msg=1443740 date=1471880826
Nog los van de inhoudelijke BMH-discussie. Waarom zou het erg zijn om een Angelsaksisch systeem te introduceren. Volgens mij zijn er genoeg voorbeelden van in de wereld waaruit blijkt dat het werkt. Als hierdoor aanrijtijden naar beneden kunnen en er meer differentiatie komt, is dat toch niet per definitie slecht? Zelfs in een nieuw systeem kan er nogsteeds plek zijn voorheen AVP'er .

Dat is helemaal de vraag, aangezien we nooit een angelsaksisch systeem hebben gehanteerd of willen hebben hanteren, laat staan een genationaliseerd/landelijk ambulance systeem zoals in de UK is gestart door de NHS. Mede doordat het in Nederland een  medisch gesuperviseerd systeem is dat is ontstaan vanuit GGD-en en particuliere ambulancebedrijven inclusief taxiboeren die er een ambu bij hadden...
De AVP-en mochten zorg verlenen maar de directies/managers (beleidsvormers) hadden vaak weinig kaas gegegeten van (management van) spoedeisende zorg. Invloed van AVP-en op het systeem is nooit groot geweest, de consequenties zien we daar nu van. Zelfs de eiegen beroepsvereniging V&VN Ambulancezorg blijft (te) stil bij de huidige ontwikkelingen.  Opvallende vergelijking is dat in de medische beroepen wereld een ontwikkeling zoasl die van BMH onmogelijk zou zijn omdat binnen het medisch domein de arts geen HBO dokter naast zich zal dulden. De introductie van BMH is vooral op instigtie van een paar hogescholen en zorgbedrijven gedaan. Draagvlak binnen aanverwante beroepen was/is er weinig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #657 Gepost op: 23 augustus 2016, 06:58:54
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1443680 date=1471849423
Uiteindelijk zullen de BMH-ers er in sneltreinvaart doorheen worden gejasd om de huidige en komende tekorten bij ambu vpk-en op te lossen, met alle tekortkomingen en consequenties voor de kwaliteit van de ambulancezorg. Een goedkoopte oplossing past namelijk helaas nog steeds bij het gehanteerde adagium ''de bus moet toch rijden''....

AVP-en worden uitgefaseerd, een sterfhuisconstructie door omvorming/downgrading van een nurse based system naar een paramedic based system...

Het is wel een goede zaak dat de ambulancebazen vinden dat de bus toch moet blijven rijden ondanks de personeelstekorten, bij de brandweer hanteren ze het adagium als niemand het voor weinig geld wil doen sluiten we de hele toko.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #658 Gepost op: 23 augustus 2016, 07:06:39
Citaat van: CM link=msg=1443704 date=1471862837
Over het algemeen zijn de bmh studenten bewust van de eigen rol tijdens de stage. Ze beseffen ook dat ze nog heel veel moeten leren. Ze zijn wel opgeleid om kritische vragen te stellen en daar moeten we wel aan wennen. Het artikel is overigens geschreven op verzoek van de stageverlenende instantie. Het ontstaan ervan heeft meer met vak gerelateerde politiek en profilering van de dienst in kwestie te maken dan een objectieve verhaal van het succes van de bmh opleiding.

Bij ons moeten de (jonge) student-paramedics ook stage lopen bij de ambulancedienst voor ze het einddiploma behalen. Het verschil tussen het Qatarese (Britse) systeem en Nederlandse systeem is dat men in Nederland geen hierarchisch systeem heeft. Student-paramedic is de allerlaagste rang binnen de uitrukdienst (onder EMTs).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #659 Gepost op: 23 augustus 2016, 07:13:56
Citaat van: RemRoof link=msg=1443740 date=1471880826
Nog los van de inhoudelijke BMH-discussie. Waarom zou het erg zijn om een Angelsaksisch systeem te introduceren. Volgens mij zijn er genoeg voorbeelden van in de wereld waaruit blijkt dat het werkt. Als hierdoor aanrijtijden naar beneden kunnen en er meer differentiatie komt, is dat toch niet per definitie slecht? Zelfs in een nieuw systeem kan er nogsteeds plek zijn voorheen AVP'er .

Als AZN de huidige ambulanceverpleegkundigen wil vervangen door paramedics is het inderdaad een downgrade. Als men gelijktijdig het huidige ambulancesysteem op de kop gooit, o.a. het loslaten van de 15 minuten norm aangezien men in het Angelsaksisch systeem binnen 8 minuten bij de patient moet zijn (red 1 & red 2) verbeter je de kwaliteit van de ambulancezorg.