Waterwagens / Tankwagens

Auteur Topic: Waterwagens / Tankwagens  (gelezen 218403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #320 Gepost op: 20 april 2016, 09:10:51
Citaat van: r.bles link=msg=1419760 date=1461082516
Wat ik heb begrepen is, dat de drinkwatermaatschappijen, de drinkwater kwaliteit niet meer willen garanderen, er zou bezinksel uit de leidingen kunnen mee stromen - los komen bij een grote flow die de Brandweer gebruikt.
Ehhm de drinkwatermaatschappijen willen juist WEL de kwaliteit van het drinkwater garanderen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1419820 date=1461098979
Drinkwatermaatschapijen verkleinen steeds meer de diameter van hun leidingen. Daardoor gaat de capaciteit die de brandweer nodig heeft naar beneden. Daarnaast verdwijnen er steeds meer brandkranen, waardoor er van groter afstanden de waterwinning op orde moet worden gemaakt.
Door het verkleinen van de diameter  wordt de stroomsnelheid van het water in de leidingen verhoogd, door het aantal brandkranen te verkleinen. verkleni je ook het aantal punten waar water wat kan wervelen, stagneren. Dat de brandweer daardoor minder gebruik kan maken van het drinkwaterleidingnet is niet direct het doel van de waterleidingmaatschappijen maar wel een voor hun leuke bijzaak.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #321 Gepost op: 20 april 2016, 12:02:48
Drinkwaterleidingbedrijven willen dus om diverse redenen af van de brandweer. Volgens mij ook terecht. Er is op de meeste plaatsen in ons land zoveel oppervlaktewater beschikbaar dat met enige moeite bij een brand gebracht kan worden. Bovendien moet dit bij een brand van enige omvang toch al. Lees wat dat betreft 112 Vallei over de watervoorziening bij de brand in Kootwijkerbroek afgelopen weekend.


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #322 Gepost op: 20 april 2016, 12:12:45
Is het ook niet een geldkwestie?

Citaat
De kosten (vastrecht) van een brandkraan zijn ongeveer € 25 per jaar, de kosten voor onder-houd van een brandkraan door het waterleidingbedrijf zijn ongeveer € 25 per jaar. (2011)

In de VRK liggen ongeveer 11.000 (2011) brandkranen. Dat betekent per jaar:
-   Vastrecht:   € 275.000
-   Onderhoud:   € 275.000
-   Totaal:   € 550.000
NB: Dit betreffen kosten voor de Gemeenten van de VRK.

Kosten voor een watertankwagen per jaar:
-   Kapitaallasten:                           € 18.200
-   Kapitaallasten bepakking:           € 800
-   Overige kosten:                           € 9.000
-   Totaal kapitaalkosten per jaar:   € 21.000

Het afstoten van 50 procent van de brandkranen en de aanschaf van waterwagens als alter-natief is een ombuigingsmaatregel die wel haalbaar is. Door brandkranen af te stoten, wordt bespaard op de kosten van vastrecht en onderhoud van brandkranen. Daarvoor moet wel een alternatief voor komen omdat anders Brandweer Kennemerland niet kan voldoen in brandbestrijding. Hiervoor moeten watertankwagens aangeschaft worden. In combinatie met de bestaande watertransportsystemen (WTS1.000, WTS2.500) zal de bluswatervoorziening zijn veiliggesteld voor de bestrijding van grootschalige branden. Deze keuze kan de volgende besparing opleveren:
-   Kosten besparing gemeenten                                       € 275.000
-   Verwachte investering 6 brandweer watertankwagens (nieuw)      € 166.000-
-   Verwachte totale besparing per jaar (bij nieuwe waterwagens)      € 109.000
Dit betreffen kosten van de gemeenten die bespaard worden. Het zijn tevens kosten die voor de brandweerzorg worden gemaakt. Dit betekent dus dat deze kosten indirect worden be-spaard op de VRK. De besparing komt daarom ten koste van de VRK. Echter zal per ge-meente berekend moeten worden wat de besparingen exact zijn.
Bron: http://docplayer.nl/2280773-Menukaarten-veiligheidsregio-kennemerland.html


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #323 Gepost op: 20 april 2016, 12:32:43
Citaat van: Rufes link=msg=1419954 date=1461147165
Is het ook niet een geldkwestie?
ja en nee, hangt een beetje van de waterleidingbeheerder af... Als die begint met  verkleinen van de diameter dan houdt de VR dat niet tegen, die heeft niks te zeggen over waterlevering. Omgekeerd als de huidige leidingen gehandhaafd blijven zal er bijna geen regio zijn die daar geen gebruik van blijft maken. Ja er wordt geďnvesteerd in  tankwagens en er wordt wel gezegd dat regios de brandkraan in de ban doen maar dat is dan in het buitengebied en ik heb de afgelopen decennia vaak genoeg mee gemaakt dat waterwinning uit een brandkraan in het buitengebied (of zelfs kleine  kernen) zo lastig is, zo weinig  opbrengst dat met het afstoten daarvan niet zo gek veel capaciteit verloren  gaat, dat een brandkraan in het buitengebied eigenlijk per definitie geen zekere waterwinning is. Het lijkt er in veel gebieden op dat  de investering in iets wat onzeker is wordt afgebouwd ten gunste van een zekerheid, al kan die zekerheid  wat langer op zich laten wachten


En dan begint de politiek, dan kan de regio zeggen, kijk eens wat wij bezuinigen met aan de nee kant het doel om  aan te geven dat bezuinigingen gehaald worden en er bv geen voertuigen of posten hoeven worden afgestoten. Of het bovenop het bezuinigingsbedrag gooien en te zeggen "nu kan er echt niks meer af want".

Maar dat wordt door het publiek/pers dan weer vertaald met "de brandweer bezuinigt op waterwinning" .


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #324 Gepost op: 20 april 2016, 17:55:19
Citaat van: paulg link=msg=1419835 date=1461110665
en: drinkwater is een schaars goed. Je kunt ook met 'grijs' water blussen denk ik.
Zo schaars is drinkwater in Nederland helemaal niet, grijs water is in bepaalde moeilijker te verkrijgen als leidingwater.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #325 Gepost op: 20 april 2016, 19:22:34
Citaat van: PBees link=msg=1419958 date=1461148363
ja en nee, hangt een beetje van de waterleidingbeheerder af... Als die begint met  verkleinen van de diameter dan houdt de VR dat niet tegen, die heeft niks te zeggen over waterlevering. Omgekeerd als de huidige leidingen gehandhaafd blijven zal er bijna geen regio zijn die daar geen gebruik van blijft maken. Ja er wordt geďnvesteerd in  tankwagens en er wordt wel gezegd dat regios de brandkraan in de ban doen maar dat is dan in het buitengebied en ik heb de afgelopen decennia vaak genoeg mee gemaakt dat waterwinning uit een brandkraan in het buitengebied (of zelfs kleine  kernen) zo lastig is, zo weinig  opbrengst dat met het afstoten daarvan niet zo gek veel capaciteit verloren  gaat, dat een brandkraan in het buitengebied eigenlijk per definitie geen zekere waterwinning is. Het lijkt er in veel gebieden op dat  de investering in iets wat onzeker is wordt afgebouwd ten gunste van een zekerheid, al kan die zekerheid  wat langer op zich laten wachten


En dan begint de politiek, dan kan de regio zeggen, kijk eens wat wij bezuinigen met aan de nee kant het doel om  aan te geven dat bezuinigingen gehaald worden en er bv geen voertuigen of posten hoeven worden afgestoten. Of het bovenop het bezuinigingsbedrag gooien en te zeggen "nu kan er echt niks meer af want".

Maar dat wordt door het publiek/pers dan weer vertaald met "de brandweer bezuinigt op waterwinning" .

De ontwikkelingen zijn o.a. :

-steeds minder operationele brandweerlieden
-bezuinigingen
-ontwikkelingen mbt de omvang van de branden

Daar moet je mbt de toekomstige waterwinning op inspelen.

We kennen de OBK,de tankwagens,het GWT,open water zoals vijvers,kanalen,sloten etc. (geboorde) putten etc. Daar zul je op basis van de operationele kenmerken, de investeringen en de operationele kosten tzt een keuze uit moeten maken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #326 Gepost op: 20 april 2016, 19:48:55
Citaat van: Waterkanon link=msg=1419951 date=1461146568
Drinkwaterleidingbedrijven willen dus om diverse redenen af van de brandweer. Volgens mij ook terecht. Er is op de meeste plaatsen in ons land zoveel oppervlaktewater beschikbaar dat met enige moeite bij een brand gebracht kan worden. Bovendien moet dit bij een brand van enige omvang toch al. Lees wat dat betreft 112 Vallei over de watervoorziening bij de brand in Kootwijkerbroek afgelopen weekend.
Ik heb het bericht over die zeer grote brand gelezen. En dat is weer typisch zo'n verhaal van een gemeente politicus die werkelijk geen verstand van zaken heeft. En die denkt dat je zo'n brand aan kan met de OBK. Terwijl iedere brandweerman weet dat je bij dat soort branden heel veel water nodig gaat hebben, en dat gaat een waterleiding net never nooit redden. En je waterwinning meteen je eerste prioriteit gaat zijn. Zie je ook terug in het filmpje, waterwinning wordt opgebouwd lage druk stralen en straatwaterkanon wordt opgebouwd. En de brand wordt even de brand gelaten. Politici die denken dat het waterleidingnet heilig is,moeten zich echt eens dieper gaan verdiepen in brandweerzaken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #327 Gepost op: 20 april 2016, 20:25:44
Citaat van: Peter71 link=msg=1420060 date=1461174535
Ik heb het bericht over die zeer grote brand gelezen. En dat is weer typisch zo'n verhaal van een gemeente politicus die werkelijk geen verstand van zaken heeft. En die denkt dat je zo'n brand aan kan met de OBK. Terwijl iedere brandweerman weet dat je bij dat soort branden heel veel water nodig gaat hebben, en dat gaat een waterleiding net never nooit redden. En je waterwinning meteen je eerste prioriteit gaat zijn. Zie je ook terug in het filmpje, waterwinning wordt opgebouwd lage druk stralen en straatwaterkanon wordt opgebouwd. En de brand wordt even de brand gelaten. Politici die denken dat het waterleidingnet heilig is,moeten zich echt eens dieper gaan verdiepen in brandweerzaken.

Volgens mij is dat niet wat hij zegt. De waterwinning was te weinig. En die hoeft niet persé via de OBK's te zijn. Een voor de brandweer aangelegde put in een wadi bleek leeg te staan. Een geboorde put lag 500 meter verderop en bracht eigenlijk maar weinig op, en open water was er niet waardoor de dompelpomp ingepakt bleef. Op een ander industrieterrein hier zijn naast geboorde putten speciale blusvijvers aangelegd. Groot genoeg om denk ik wel 3 dompelpompen in te plaatsen en de hele nacht op vol vermogen te laten pompen. Ik denk dat elk bedrijfspand binnen 1000 meter van zo'n vijver afligt.

Ik denk dat je op een industrieterrein best wat meer kunt doen dan vertrouwen op de OBK's, 1 geboorde put en een verder met tankwagens werken. Zo'n blusvijver kan (zeker op zo'n groot industrieterrein) een prima aanvulling zijn. Zo enorm veel ruimte hoeft dat niet te kosten. En daarnaast kan je er nog een fraai plekje van maken ook als je dat zou willen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #328 Gepost op: 20 april 2016, 20:36:47
Dat is in mijn ogen inderdaad een optie maar wie gaat dat grijze net betalen?

Citaat van: paulg link=msg=1419835 date=1461110665
en: drinkwater is een schaars goed. Je kunt ook met 'grijs' water blussen denk ik.

Die beschikbaarheid van voldoende oppervlaktewater valt nog vies tegen hoor. En als het er al is kan de het gebruik daar van nogal wat tijd en moeite kosten wat niet altijd mogelijk is bij een brand, en vooral niet in de eerste fase. Maar er zijn alternatieven zoals geboorde putten of tankwagens. Zeker met tankwagens heb je water altijd waar je het hebben wil. Dat ga je met brandkranen en zelfs geboorde putten niet redden.

Citaat van: Waterkanon link=msg=1419951 date=1461146568
Drinkwaterleidingbedrijven willen dus om diverse redenen af van de brandweer. Volgens mij ook terecht. Er is op de meeste plaatsen in ons land zoveel oppervlaktewater beschikbaar dat met enige moeite bij een brand gebracht kan worden. Bovendien moet dit bij een brand van enige omvang toch al. Lees wat dat betreft 112 Vallei over de watervoorziening bij de brand in Kootwijkerbroek afgelopen weekend.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #329 Gepost op: 20 april 2016, 22:11:49
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1420070 date=1461176744
Volgens mij is dat niet wat hij zegt. De waterwinning was te weinig. En die hoeft niet persé via de OBK's te zijn. Een voor de brandweer aangelegde put in een wadi bleek leeg te staan. Een geboorde put lag 500 meter verderop en bracht eigenlijk maar weinig op, en open water was er niet waardoor de dompelpomp ingepakt bleef. Op een ander industrieterrein hier zijn naast geboorde putten speciale blusvijvers aangelegd. Groot genoeg om denk ik wel 3 dompelpompen in te plaatsen en de hele nacht op vol vermogen te laten pompen. Ik denk dat elk bedrijfspand binnen 1000 meter van zo'n vijver afligt.

Ik denk dat je op een industrieterrein best wat meer kunt doen dan vertrouwen op de OBK's, 1 geboorde put en een verder met tankwagens werken. Zo'n blusvijver kan (zeker op zo'n groot industrieterrein) een prima aanvulling zijn. Zo enorm veel ruimte hoeft dat niet te kosten. En daarnaast kan je er nog een fraai plekje van maken ook als je dat zou willen.
Als dat al zo zou zijn moet hij eerst eens binnen zijn eigen organisatie af gaan vragen waarom er te weinig waterwinpunten zijn. Een gemeente is daar als eerste verantwoordelijk voor, brandweer adviseert hier enkel in. En dan nog zul je moeten accepteren dat dit soort branden gewoon niet direct te blussen zijn. Je hebt zelf gezien wat voor een vuurlast in dat pand zat. Daar zul je je waterwinning op moeten baseren, daar zul je de inzet op moeten voorbereiden. En dat kan inhouden dat je niet meteen met je brandbestrijding gaat beginnen, en de brand de tijd geeft om naar buiten te komen. En die tijd kun je gebruiken om je waterwinning goed op te bouwen, en dan heb je ook de tijd om water van verder te halen.