Waterwagens / Tankwagens

Auteur Topic: Waterwagens / Tankwagens  (gelezen 219071 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #80 Gepost op: 6 november 2009, 19:58:02
In de werkplaats van de Brandweer Ede staat een ex-defensie tankwagen en hier wordt ook druk aan geklust. Dus wie weet is deze nu nog groene auto binnenkort in het rood te bewonderen. Het gaat om het kaliber als de wagen van Brandweer Boom hierboven.

Toevallig een broertje van deze van de branweer Texel?



Foto: website branweer Texel
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #81 Gepost op: 6 november 2009, 20:50:09
Zou heel goed kunnen. Het was een complete combinatie, dus met trekker, alleen heb ik de trekker van de week niet goed kunnen bekijken. De combinatie stond namelijk met de achterkant richting het toegangshek. Dus of er net als de Texelse wagen een DAF voor zit weet ik niet.
Geloof niet alles wat je denkt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #82 Gepost op: 6 november 2009, 21:00:39
5 juni 2009
 
Tankwagen van 21.000 liter primeur voor brandweer

Sinds zaterdag 30 mei jl. beschikt de Nederlandse brandweer over een voormalige benzinewagen van Defensie die als tankwagen dienst doet. Uniek aan het voertuig is dat de tank een capaciteit heeft van 21.000 liter water. De extra watervoorzieningcapaciteit is een uitkomst bij het blussen van duin- en heidebranden en in bluswaterarme gebieden.



De Texelse brandweer is de eerste in Nederland die de 14 meter lange wagen in gebruik gaat nemen. Zij kregen dit weekend, ter gelegenheid van de opening van hun nieuwe kazerne, de sleutels uitgereikt uit handen van Dick Arentsen van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR).



De NVBR is bezig met een proef om te zien of de tientallen tankwagens die door Defensie worden afgestoten bij de brandweer een tweede leven kunnen krijgen. De wagen is volgens de Texelse brandweercommandant Dick Jongeneel bestemd om tijdens natuurbranden de tankautospuiten van water te voorzien. 'Een tankautospuit heeft 1800 liter water bij zich. Je kunt dus tien keer bijvullen met de tankwagen. Dat geeft meer tijd om een grootwatertransport aan te leggen'. De afgelopen jaren is het bij natuurbranden meermalen voorgekomen dat de brandweer snel ter plaatse was, maar dat het door omstandigheden lang duurde voordat een constante aanvoer van water was gerealiseerd.

Meerdere Veiligheidsregio's in Nederland hebben aangegeven problemen te hebben met de snel beschikbare watervoorraad bij het blussen van branden. Soms houdt dat verband met de veranderingen en kleinere diameters van drinkwaterleidingen. In andere gevallen is niet overal een watervoorziening op korte afstand aanwezig.


Gezien dit bericht van de NVBR, kan dat heel goed kloppen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #83 Gepost op: 7 november 2009, 00:00:22
Zou heel goed kunnen. Het was een complete combinatie, dus met trekker, alleen heb ik de trekker van de week niet goed kunnen bekijken. De combinatie stond namelijk met de achterkant richting het toegangshek. Dus of er net als de Texelse wagen een DAF voor zit weet ik niet.

De combinatie in Ede is een tweelingbroer/zus van de tankwagen van Texel dus een ytv 2300 met tankoplegger


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #84 Gepost op: 8 december 2009, 22:21:39
Brandweer Leerdam heeft sinds een aantal dagen een tankwagen rijden. Betreft een omgebouwde melkwagen van Leerdammer Compagny ( Leerdammer Kaas ).
Roepnummer, merk en kenteken nog onbekend.


jwtjuhleerdam

  • Aspirant Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #85 Gepost op: 10 december 2009, 10:04:08
Voor wat ik nu weet staat de tankwagen nu in schoonrewoerd en als de verbouwing van de leerdamse kazerne klaar is komt hij in leerdam te staan. het is volgens mij de 686


jwtjuhleerdam

  • Aspirant Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #86 Gepost op: 10 december 2009, 10:10:05
ik ga een vrijdagavond mijn nieuwe camera halen en dan zal ik kijken of ik in het weekend misschien even een fotootje ga maken bij de kazerne in schoonrewoerd


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #87 Gepost op: 10 december 2009, 13:04:17
Welkom op dit forum :)

Dat zou mooi zijn JWTJUH.
Ik zie de foto wel verschijnen.
Ik hoop trouwens op nieuwbouw van de kazerne ipv uitbreiding.


jwtjuhleerdam

  • Aspirant Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #88 Gepost op: 10 december 2009, 16:58:27
eigenlijk hoop ik daar zelf niet op want ik woon nou maar een paar meter van de kazerne ;)


jwtjuhleerdam

  • Aspirant Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #89 Gepost op: 13 december 2009, 16:27:22
Als jet kan nog even een week wachten mensen ik had een vrijdag mijn nieuwe camera gekocht(canon eos 450d) en dacht de volgende dag gelijk fotos te kunnen maken dus mooi niet he maar volgende week ga ik ffkes een fotootje maken

gr. jw