Waterwagens / Tankwagens

Auteur Topic: Waterwagens / Tankwagens  (gelezen 218389 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #330 Gepost op: 20 april 2016, 22:31:30
Citaat van: Peter71 link=msg=1420096 date=1461183109
Als dat al zo zou zijn moet hij eerst eens binnen zijn eigen organisatie af gaan vragen waarom er te weinig waterwinpunten zijn. Een gemeente is daar als eerste verantwoordelijk voor, brandweer adviseert hier enkel in. En dan nog zul je moeten accepteren dat dit soort branden gewoon niet direct te blussen zijn. Je hebt zelf gezien wat voor een vuurlast in dat pand zat. Daar zul je je waterwinning op moeten baseren, daar zul je de inzet op moeten voorbereiden. En dat kan inhouden dat je niet meteen met je brandbestrijding gaat beginnen, en de brand de tijd geeft om naar buiten te komen. En die tijd kun je gebruiken om je waterwinning goed op te bouwen, en dan heb je ook de tijd om water van verder te halen.

Daarom wordt het ook aan de gemeenteraad gevraagd. Dat is een goeie stap op dit moment toch?
Ik ben het met je eens dat deze brand met zoveel hitte niet direct te blussen zou zijn geweest. Het was echter wel frustrerend dat er een ploeg aan de andere kant van de brandmuur toe moest zien hoe de voegen tussen de muur uitvielen en er gewoon geen water op de straal was om die muur te kunnen koelen. Dan is het gewoon jammer om te zien dat de dompelpomp achter je staat maar nergens een plek heeft om de pomp te water te laten.

Een blusvijvertje zoals ik al noemde zou voor dit industrieterrein maximaal 500 meter rijden geweest zijn. De tijd die nodig zou zijn om het WTS op te bouwen daar vandaan was kort genoeg om opgebouwd te zijn voordat het water vanuit de TS'sen TW's en brandkranen te kort schoten. Maar dan moet er wel zo'n voorziening aanwezig zijn.

Ik neem aan dat er meer industrieterreinen zijn in Nederland waar meer voorzieningen zijn getroffen dan enkel brandkranen en geboorde putten?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #331 Gepost op: 20 april 2016, 22:39:26
p2kflex
22:26:15 20-04-16-ALPHA-VANAF HEDEN IS UW WATERTANKWAGEN IN DIENST SUC6 NAMENS DE MK-B
0108664BRW Kennemerland (Rijsenhout) (Bemanning Tankwagen)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #332 Gepost op: 20 april 2016, 22:41:59
Citaat van: Peter71 link=msg=1420096 date=1461183109
Als dat al zo zou zijn moet hij eerst eens binnen zijn eigen organisatie af gaan vragen waarom er te weinig waterwinpunten zijn. Een gemeente is daar als eerste verantwoordelijk voor, brandweer adviseert hier enkel in. En dan nog zul je moeten accepteren dat dit soort branden gewoon niet direct te blussen zijn. Je hebt zelf gezien wat voor een vuurlast in dat pand zat. Daar zul je je waterwinning op moeten baseren, daar zul je de inzet op moeten voorbereiden. En dat kan inhouden dat je niet meteen met je brandbestrijding gaat beginnen, en de brand de tijd geeft om naar buiten te komen. En die tijd kun je gebruiken om je waterwinning goed op te bouwen, en dan heb je ook de tijd om water van verder te halen.
Het water moet dan verder op wel te halen zijn, in de Veluwse regio's zoals VNOG en VGGM is het misschien wel handiger om in plaats van te investeren in het standaard GWT via 150mm, te investeren in WT in de vorm van tankwagens aangezien een groot deel van deze regio's de waterwinning en aanvoer via 150mm strandt door het gegeven dat er geen waterwinpunt met voldoende capaciteit aanwezig is binnen redelijke afstand.

Overigens heeft de brandmuur in het gebouw in Kootwijkerbroek volgens mij precies gedaan wat het moest doen aangezien de buurman alleen een klein beetje brand-, rook- en waterschade heeft.


guest12562

  • Gast
Reactie #333 Gepost op: 21 april 2016, 20:03:53
Probleem met tankwagens is wel dat zij op dit moment in de meeste gevallen ook niet kunnen voorzien in de waterlevering tussen de 10 en 30 minuten. 10 is tot de tank TS leeg is en 30 als het GWT staat, beide met een positieve blik bekeken. Die tankwagen staat namelijk ook vaak wat verder van het incident. Er blijf dus vooralsnog een probleem tussen laat zeggen minuut 10 en minuut 30.
We kunnen niet continueren of doorpakken in die tijd als er ook geen brandkast is.


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #334 Gepost op: 27 april 2016, 23:01:20
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1420100 date=1461184766
p2kflex
22:26:15 20-04-16-ALPHA-VANAF HEDEN IS UW WATERTANKWAGEN IN DIENST SUC6 NAMENS DE MK-B
0108664BRW Kennemerland (Rijsenhout) (Bemanning Tankwagen)

Uitgeest nog niet. Deze is stuk. Motorische problemen.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #335 Gepost op: 29 april 2016, 09:57:56
Citaat van: Breathe link=msg=1420217 date=1461261833
Probleem met tankwagens is wel dat zij op dit moment in de meeste gevallen ook niet kunnen voorzien in de waterlevering tussen de 10 en 30 minuten. 10 is tot de tank TS leeg is en 30 als het GWT staat, beide met een positieve blik bekeken. Die tankwagen staat namelijk ook vaak wat verder van het incident. Er blijf dus vooralsnog een probleem tussen laat zeggen minuut 10 en minuut 30.
We kunnen niet continueren of doorpakken in die tijd als er ook geen brandkast is.
Dan ga je in wat meer standplaatsen investeren. En als de TW meteen wordt mee gealarmeerd  kan hij, omdat hij maar op twee man hoeft te wachten, veel eerder de deur uit.


Fire_oostzaan

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #336 Gepost op: 29 april 2016, 11:44:24
Dan ga je in wat meer standplaatsen investeren. En als de TW meteen wordt mee gealarmeerd  kan hij, omdat hij maar op twee man hoeft te wachten, veel eerder de deur uit.
De veronderstelling dat als een voertuig maar op 2 man hoeft te wachten sneller de deur uit kan is naar mijn mening ongegrond. Er zijn belangrijkere factoren die bepalen of een voertuig snel rolt. Hoever wonen de vrijwilligers van de kazerne, wordt er gewerkt met consignatie of vrije instroom of misschien wel beroeps. Moet er een bevelvoerder, manschap B of A op de tankwagen naast de chauffeur/pompbediende. Gebeurt vaak genoeg dat een ts6 gewoon snel de weg op rolt doordat 6 man tegelijk aankomen.


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #337 Gepost op: 30 april 2016, 22:36:04
0107764 Tankwagen-Water 12-2061 Uitgeest ook vanaf vandaag operationeel.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #338 Gepost op: 20 juli 2016, 06:36:52
Hier maar eens proberen :

Toekomstige Waterwagen van Brandweer MWB post Baarle

https://www.facebook.com/BrandweerMWB/photos/pcb.1175872082426546/1175871939093227/?type=3

Is dit voortuig al in gebruik ?


Herbert1971

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Reactie #339 Gepost op: 21 juli 2016, 22:11:40
Citaat van: Waterkanon link=msg=1419951 date=1461146568
Drinkwaterleidingbedrijven willen dus om diverse redenen af van de brandweer. Volgens mij ook terecht. Er is op de meeste plaatsen in ons land zoveel oppervlaktewater beschikbaar dat met enige moeite bij een brand gebracht kan worden. Bovendien moet dit bij een brand van enige omvang toch al. Lees wat dat betreft 112 Vallei over de watervoorziening bij de brand in Kootwijkerbroek afgelopen weekend.

Dan ben je volgens mij geen chauffeur/pompbediener want het beste voor de pomp is het werken met schoon water.Zand schuurt in de pomp.Na een inzet met open water moet volgens mij de pomp door worden gespoeld met schoon water.En dat "meeste plaatsen" valt ook nog wel eens tegen want je moet tegelijk ongeveer kunnen berekenen hoeveel kubs aan water je moet winnen.Met name bij recreatieplasjes moet je daar rekening mee houden.Zo'n Dompelpomp in het WTS-1000 en WTS-2500 systeem kan 4950 liter per minuut debiet aan volgens mij.