Waterwagens / Tankwagens

Auteur Topic: Waterwagens / Tankwagens  (gelezen 218385 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #370 Gepost op: 25 maart 2018, 20:32:46
Bijzonder dat men over gaat tot aanschaf van een haakarmbak met maar 10.000 liter water terwijl vele regio's inmiddels over gaan tot aanschaf van nieuwe TW's met inhoud van 15.000 liter of meer.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #371 Gepost op: 26 maart 2018, 09:01:58
Is het effect (operationeel, bem. technisch en financieel) van de grootschalige inzet van de diverse waterwagens in de verschillende gebieden t.o.v. het gebruik van de brandkranen, geboorde putten, blusvijvers etc. aan de hand van de ervaringen ondertussen al duidelijk geworden/onderzocht.
Hoe zit het ondertussen met de ontwikkeling van het moderne GWT dat volgens de berichten aanmerkelijk sneller zou zijn dan het huidige en verouderde systeem en waar, op welke termijn, gaan de moderne systemen worden gestationeerd.
De verschillende waterschappen werken aan het aanleggen van diverse vormen van overloopgebieden, een aantal van deze reservoirs zouden bij tijdig overleg tussen de waterschappen en de brandweer, door de brandweer kunnen gebruikt als blusvijvers.
Geboorde putten 4” aansluitingen worden bij de bouw van bruggen en tunnels door RWS oid aangelegd, ook bij nieuwe grotere gebouwen worden geboorde putten aangelegd, langs het traject Betuwe lijn liggen op een groot gedeelte sloten voor o.a. de waterwinning.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het gebruik van tankwagens. In gebieden met weinig open water of geboorde putten is dat evident. Bij grote branden kunnen ze dienen totdat het GWT operationeel is. Je zegt dat er nieuwe ontwikkelingen zijn op het gebied van het GWT. Kan je daar wat meer over vertellen ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #372 Gepost op: 26 maart 2018, 11:03:32
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het gebruik van tankwagens. In gebieden met weinig open water of geboorde putten is dat evident. Bij grote branden kunnen ze dienen totdat het GWT operationeel is. Je zegt dat er nieuwe ontwikkelingen zijn op het gebied van het GWT. Kan je daar wat meer over vertellen ?

De visie brandweer Haaglanden aan het eind het uitgebreide document.



Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #373 Gepost op: 26 maart 2018, 21:14:37
Haaglanden gaat nu niet voor tankwagens maar meer voor nieuwe watertransportsystemen. Interesante ontwikkeling die afwijkt van het aanschaffen van tankwagens.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #374 Gepost op: 28 maart 2018, 09:12:27
De visie brandweer Haaglanden aan het eind het uitgebreide document.

Na het zien van dat filmpje had ik meer het idee van "oude wijn in nieuwe zakken" maar we gaan het zien. Verbeterde versie van het GWT haalde ik er zo gauw niet uit.



Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #375 Gepost op: 28 maart 2018, 11:36:31
De visie brandweer Haaglanden aan het eind het uitgebreide document.

Na het zien van dat filmpje had ik meer het idee van "oude wijn in nieuwe zakken" maar we gaan het zien. Verbeterde versie van het GWT haalde ik er zo gauw niet uit.

Uit het (simpele) filmpje blijkt het inderdaad niet direct.
 
Het schijnt in de bedoeling te liggen om bij o.a. VRH en VRK over te gaan naar twee 4” slangen op (geremde/aangedreven, a la IBT maar dan beperkter) haspels ipv een 6” slang, gevoed door autospuit(en) minimaal 360 m3/uur oid. middels dompelpompen en eventueel via de geïnstalleerde vaste brandbluspomp (verhoging druk) voor bluswateraanvoer over grotere afstanden.
Dit ter toekomstige vervanging van het huidige verouderde en vaak trage GWT met de dompelpomp units en de 6” slangen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #376 Gepost op: 28 maart 2018, 21:03:30
Volgens mij niet zo zeer ter vervanging van de huidige DPU's maar om sneller en flexibeler te werken. Binnenkort komt er wel een nationale aanbesteding voor de vervanging van de DPU's.

Het schijnt in de bedoeling te liggen om bij o.a. VRH en VRK over te gaan naar twee 4” slangen op (geremde/aangedreven, a la IBT maar dan beperkter) haspels ipv een 6” slang, gevoed door autospuit(en) minimaal 360 m3/uur oid. middels dompelpompen en eventueel via de geïnstalleerde vaste brandbluspomp (verhoging druk) voor bluswateraanvoer over grotere afstanden.
Dit ter toekomstige vervanging van het huidige verouderde en vaak trage GWT met de dompelpomp units en de 6” slangen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


DMC

  • HV Geïnteresseerd
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Mvg, DMC


Kuiper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #379 Gepost op: 30 maart 2020, 16:24:31
De brandweer Gelderland Midden heeft een aanbesteding lopen voor meerdere tankwagens.
http://www.aanbestedingsnieuws.nl/aanbesteding-tankwagens-vr-gelderland-midden/

De brandweer midden en west brabant heeft bij ziegler een contract getekend voor meerdere tankwagens op basis van een volvo fm