Waterwagens / Tankwagens

Auteur Topic: Waterwagens / Tankwagens  (gelezen 218375 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #60 Gepost op: 10 juli 2008, 19:01:00
Ist ook ;D
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #61 Gepost op: 24 augustus 2008, 11:48:51
TW brandweer De Lutte :)

OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #62 Gepost op: 15 mei 2009, 21:57:40



Dienst: Brandweer IJsseland - Kampen
Roepnummer:
Soort voertuig: Watertankwagen
Merk en type: Scania P380 Mucar
Overige bijzonderheden: Voorzien van monitor
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #63 Gepost op: 15 mei 2009, 22:03:25
Misschien een stomme vraag (ohnee, stomme vragen bestaan niet), maar waarom zijn de watertanks van de brandweer eigenlijk dit formaat?

Waarom zijn ze niet veel groter, dus bijvoorbeeld net zoals bijvoorbeeld die vrachtwagens die benzinestations bevoorraden, die hebben een veel grotere "buitenkant", (ik weet niet of de inhoud dan net zo groot is, of dat er 20% ruimte niet benut wordt voor de vloeistof maar voor bijvoorbeeld gas/damp/etc)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #64 Gepost op: 15 mei 2009, 23:00:45
Ten eerste omdat ze de kazerne in moeten (parkeerruimte) en ten tweede handbaarheid ... Je kunt met een trailer immers veel straten niet in, dat kan met dit soort voertuigen wel. Tevens kun je met een tankwagen alleen maar op de vlakke weg rijden en niet in het terrein  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #65 Gepost op: 15 mei 2009, 23:06:01
Duidelijk, bedankt voor je snelle reactie!
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #66 Gepost op: 15 mei 2009, 23:45:09
Duidelijk, bedankt voor je snelle reactie!

Een kennis van mij is toevallig laatst bezig geweest met een (internationale) vergelijking voor zijn studie en heeft daarbij ook gekeken naar de waterwagens uit Belgïe, dus vandaar  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #67 Gepost op: 7 juni 2009, 14:16:42


Dienst: Brandweer IJsseland - Olst Wijhe
Roepnummer: 04-2564
Soort voertuig: Watertankwagen
Merk en type: Mercedes Benz 2532F42 Actros
Overige bijzonderheden:


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #68 Gepost op: 12 augustus 2009, 13:43:20
Hardenberg: watertankwagen voor de brandweer Hardenberg

De brandweerkorpsen in de gemeenten Ommen en Hoogeveen hadden er al jaren één, maar sinds de mensen van de Hardenberger brand-weer lang geleden afscheid moesten nemen van de oude watertankwagen, zat de brandweer tot nu toe zonder.
Dit type brandweerauto is echter bijzonder handig, als er direct grote hoeveelheden bluswater nodig zijn, bijvoorbeeld bij een woning- of bosbrand. De tank van een watertankwagen (1200-1800 liter) is doorgaans binnen enkele minuten leeg en dat is vaak te kort om water uit een sloot, kanaal of uit het waterleidingsysteem te kunnen halen, waardoor tijdelijk niet meer geblust kan worden, met alle gevolgen van dien.
Een watertankwagen is dan als buffer ideaal.
 
-
Maar eind van dit jaar komt er een nieuwe watertankwagen voor de brandweer van gemeente Hardenberg.
Het chassis van de tweedehands aangekochte Ginaf 34-tons (ooit groene) truck (bouwjaar 2002) is inmiddels opgeknapt en keurig overgespoten. Ook de versnellingsbak, die al 324.000 km achter de tanden heeft, is gereviseerd.
De wagen heeft meesturende achterwielen (ideaal in krappe straten en bochten) en heeft aandrijving op alle zes de wielen.
Dat -en de hoogte van het onderstel- maakt, dat de watertankwagen ook prima te gebruiken is bij heide- en bosbranden; temeer, daar er ook een water- en schuimkanon gemonteerd zal worden.
De capaciteit van de tanks is 15.000 liter water en 1.000 liter schuimvormend middel (SVM).
 
 
Binnenkort gaat de wagen naar de firma Ziegler in Winschoten, waar de tanks, het waterkanon, de lier, de sproeiinstallatie onder de voorbuper en de electronica in de cabine gemonteerd zullen worden.
Volgen de planning komt de wagen eind december 2009 in de bekende reflecterende "BiZa"- striping terug en kan dan in dienst genomen worden. Als het zover is, leest u er bij ons zeker alles over !
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #69 Gepost op: 25 september 2009, 15:59:19
En nog een primeurtje. ;) Vanmiddag gespot op de A1 ter hoogte van De Lutte. De nieuwe tankwagen van brandweer Rijssen-Holten, post Holten, de 5262.



OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!