Politie Frankrijk

Auteur Topic: Politie Frankrijk  (gelezen 42476 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #40 Gepost op: 11 juni 2011, 01:40:36
dat twijvelen ging over de spelling... maar okay dat wist ik weer niet... maar het lijkt mij dan wel, dat dit in de steden is.. ben er op het platteland nog geen tegen gekomen...
Wellicht moet je voortaan eerst eens even rondkijken voordat je van alles beweert. En het lijkt me nogal logisch dat je op het platteland geen Police Municipale tegen komt, noch in auto's, noch op motoren. Kijk maar eens in het woordenboek wat 'municipal' betekent.  0098


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #41 Gepost op: 11 juni 2011, 01:50:41
nou ja municipal is er niet bij betrokken in deze 2 gevallen... Alleen de police nationale en Gendarmarie... Police municipale rijdt Vaak met heel oud afgeracht spul, meestal ex police nationale...
Hoe kom je daar nu weer bij?


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #42 Gepost op: 11 juni 2011, 01:53:03
Ik begreep uit bovenstaande discussie dat die motorrijders van de municipale waren, maar dat is dus ook nationale.
Vlotte kans dat de police nationale de verkeerstechnische begeleiding voor haar rekening neemt (met die auto als coördinatie-voertuig) en de gendarmerie de tactische begeleiding/beveiliging.
Wel erg veel voertuigen overigens, waarbij ik niet het idee heb dat de begeleidende voertuigen gepantserd zijn.
Parijs kent alleen Police Nationale en geen Police Municipale in tegenstelling tot veel andere Franse steden.


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #43 Gepost op: 11 juni 2011, 02:08:28
nou ja municipal is er niet bij betrokken in deze 2 gevallen... Alleen de police nationale en Gendarmarie... Police municipale rijdt Vaak met heel oud afgeracht spul, meestal ex police nationale...
Even het tegendeel bewijzen, in volgorde: St. Malo, Rennes, Lille en St. Flour





dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #44 Gepost op: 11 juni 2011, 02:17:53
Die eerste 2 zijn iig al 5 jr oud. ;D ;D

Over het algemeen hebben ze redelijk nieuwe vtgn.


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #45 Gepost op: 11 juni 2011, 02:36:58
Die eerste 2 zijn iig al 5 jr oud. ;D ;D
Over het algemeen hebben ze redelijk nieuwe vtgn.
Klopt, d.w.z. de foto's zijn al wat ouder, maar de voertuigen waren op dat moment beslist niet oud en afgeragd ... ;D


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geďnteresseerde
Reactie #46 Gepost op: 12 juni 2011, 17:00:52
Wellicht moet je voortaan eerst eens even rondkijken voordat je van alles beweert. En het lijkt me nogal logisch dat je op het platteland geen Police Municipale tegen komt, noch in auto's, noch op motoren. Kijk maar eens in het woordenboek wat 'municipal' betekent.  0098

Municipal betekent gemeente. En ook op het platteland kom je gemeentepolitie tegen, zij het minder als in de grote steden. Geldt hetzelfde als wat vroeger in Nederland met de gemeentepolitie was, de dunbevolkte gebieden hadden minder capaciteit maar werkte wel in een zelfde formaat regio als de dichtbevolkte gebieden. De kans dat je een voertuig van de gemeentepolitie tegenkomt is dan op het platteland ook een stuk kleiner.

Of dacht jij dat bij lokaal georganiseerde dorpsfeesten de Police National / Gendarmerie werd opgetrommeld??

Het grote verschil tussen Gendarmerie / Police National en de Police Municipal qua zichtbaarheid is dat de voertuigen van de nationale diensten blauw met witte striping zijn en de gemeentelijke diensten wit met blauwe striping ;)
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #47 Gepost op: 13 juni 2011, 00:01:59
Municipal betekent gemeente. En ook op het platteland kom je gemeentepolitie tegen, zij het minder als in de grote steden. Geldt hetzelfde als wat vroeger in Nederland met de gemeentepolitie was, de dunbevolkte gebieden hadden minder capaciteit maar werkte wel in een zelfde formaat regio als de dichtbevolkte gebieden. De kans dat je een voertuig van de gemeentepolitie tegenkomt is dan op het platteland ook een stuk kleiner.
Of dacht jij dat bij lokaal georganiseerde dorpsfeesten de Police National / Gendarmerie werd opgetrommeld??
Zeker wel, in Neuvéglise, Arrondissement St. Flour, Dép. Cantal, 1.133 inwoners (2006), is de Gendarmerie Nationale bij alle feesten aanwezig. Dezelfde ervaring heb ik in vele andere Franse dorpen opgedaan. De Police Nationale zal je niet op dorpsfeesten aantreffen, die werkt daar niet.

Wellicht is het volgende handig:
 De Gendarmerie Nationale (GN, circa 103.000 man/vrouw) heeft haar werkterrein in de zones rurales (het platteland) en de zones périurbains (de verstedelijkte gebieden rondom  grote steden). Sinds 1 januari 2009 is de GN budgettair en operationeel ondergebracht onder de Minister van Binnenlandse Zaken, maar blijft onderdeel van de Franse Strijdkrachten.

De Police Nationale (PN, circa 145.000 man/vrouw) werkt in de zones urbains (de steden). De werkgebieden van GN noemt men ZGN en die van de PN ZPN. De ZGN betreffen 50% van de Franse bevolking en 95% van het grondgebied van Frankrijk.

De Police Municipale (PM, in totaal circa 18.000 man/vrouw), valt ook onder de Minister van Binnenlandse Zaken, maar staat onder gezag van de burgemeester die bevoegdheden heeft op gebied van openbare orde, veiligheid en volksgezondheid. Volgens de Franse wetgeving zijn deze bevoegdheden die van de ‘police administrative’, nl. handhaving, preventie, constatering van overtredingen en het beboeten hiervan. Gemeenten mogen om hun verantwoordelijkheden en bevoegdheden op dit gebied uit te oefenen een ‘police municipale’ aanstellen.
De bevoegdheden van de ‘police judiciare’, zoals de opsporing van strafbare feiten, het verhoren van verdachten en het instellen van opsporingsonderzoeken liggen principieel bij de plaatselijke/regionale GN of de plaatselijke PN. Agenten van de Police Municipale mogen hierbij ondersteuning te bieden, maar mogen niet zelfstandig optreden. Zij zijn dan ook ‘agent de police judiciaire adjoint’ (APJA), terwijl al het personeel van de Gendarmerie en de Police Nationale ‘agent de police judiciaire’ is (APJ).

Het werk van de PM moet worden gecoördineerd met de ter plaatse bevoegde Gendarmerie Nationale of Police Nationale. Telt de PM meer dan 5 personeelsleden dan moet er zelfs met de GN of de PN een convenant worden gesloten over waar en hoe de PM wordt ingezet en over de coördinatie.

Sinds een aantal jaren komt de positie van de PM als de derde politiemacht in Frankrijk tot uiting in de uniformering van de uniformen en het uiterlijk van de voertuigen. De PM blijft echter een instituut dat ‘hangt’ tussen het niveau van opgewaardeerd stadstoezicht en ‘echte’ politie, nog steeds minder bevoegdheden heeft dan de GN en de PN en in een aantal gevallen in zekere zin zelfs ondergeschikt is aan de GN en de PN.


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #48 Gepost op: 13 juni 2011, 02:07:00
Ik vergat het belangrijkste: er is dus geen enkel(e) Franse stad of gat met uitsluitend Police Municipale, er is altijd óf Police Nationale óf Gendarmerie Nationale aanwezig en alleen deze zijn volledig bevoegd.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geďnteresseerde
Reactie #49 Gepost op: 13 juni 2011, 23:34:01
Daar heb ik helemaal niets aan toe te voegen, dat klopt als een bus. Maar de stelling die je eerder neerzette dat je op het platteland geen Police Municipal tegenkomt gaat niet op ;)

De meeste Franse dorpen waar ik op feestjes ben geweest zijn < 750 inwoners 0098 Daar zie je dus echt geen Gendarmerie verschijnen, tenzij ze voor het feest zelf komen 098uo
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)