TS 630 van Zaandam op zijn kant

Auteur Topic: TS 630 van Zaandam op zijn kant  (gelezen 11545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #30 Gepost op: 3 juni 2004, 17:12:14
Daar heb ik ze eigenlijk niet over gehoord. Maar ze rukte uit vanaf de kazere, en in het Zaanse is het de gewoonte uit te rukken met een volle tank  ;D ;D ;D

Effe alle gekheid op een stokje, ga er maar vanuit dat de tank vol was.
Onderzocht wordt wel of het nieuwe arbo rek er wat mee te maken heeft, of de HD haspels die van 60 mtr verlengd waren naar 90 mtr, en van onder naar boven zijn verplaats.

Nieuw redgereedschap aan de rechterzijde van het voertuig.

Dit zijn allemaal kreten, die in het onderzoek vast wel onderzocht worden.
Zolang dat onderzoek nog niet klaar is, durf ik eigenlijk niets te zeggen.

Misschien alleen dat het een ervaren chauffeur was, die niet voor het eerst reed met de geupdate auto.

Gr Ruud


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #31 Gepost op: 3 juni 2004, 22:00:55
Ja updaten van een wagen is niet altijd voordelig....
je bent aan een voertuig "gewend" en dan krijgt hij ineens andere eigenschappen.
Bij het korps waar ik als vrijwilliger lid van ben hebbe ze nog wel eens de neiging om na een uitrukje van een auto brandje of een berm o.i.d. en er niet veel water is gebruikt niet af te tanken. Dit gaat zo rustig 2 3 en soms zelfs wel 4 keer. Als je dan de volgende keer als chauffeur weg gaat dan klotst dit veel harder en krijg je toch andere eigenschappen van de wagen....
Ik ben het er trouwens niet mee eens hoor om niet af te tanken. Water gebruikt is tanken!!!!! je zult maar binnen zitten en de tank is leeg omdat ze nog neit getankt hadden......


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #32 Gepost op: 4 juni 2004, 00:34:53
Een niet volle tank is 'dodelijk' voor de stabiliteit.
Zelf rij ik dagelijks in een bestelbusje met daarin een watertank van 960 liter. Als tie vol is (tegen het plafond) geen enkel probleem. Als hij 1/2 of 3/4 vol is, valt er in het geheel niet mee te rijden. De flauwste bocht, ongeacht de snelheid, moet je sturen als een 'gek' en zwabbert het hele zaakje van hot naar her over de weg.

Ton.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #33 Gepost op: 5 juni 2004, 11:52:24
ben blij dat er meerdere met mij zijn die deze mening delen.
Ik vind het dan zelf ook altijd prettig als er "veel water" gebruikt is om ter plaatse af te tanken en niet pas op de kazerne. maar hier staat een bovengrondse brandkraan en dat is toch ook wel erg makkelijk.....


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #34 Gepost op: 4 augustus 2004, 10:19:42
Vandaag in het Noordhollands Dagblad en nu natuurlijk ook op www.brandweernet.nl:

Chauffeur onschuldig aan omslaan brandweerauto
De chauffeur van de op hemelvaartsdag omgeslagen brandweerauto heeft geen wezenlijke fouten gemaakt. Dat heeft het onderzoek van de politie en de interne dienst van de brandweer uitgewezen. Volgens kazernecommandant van de Vermiljoenweg, Ronald van Oostenbrugge, en zijn plaatsvervanger Arjan Jonker hebben enkele kleine factoren geleid tot het ongeval op de rotonde bij de Vermiljoenweg in Zaandam.

,,Het had niets te maken met te hard rijden'', beweren de twee brandweermensen. ,,En op de vijftien jaar oude auto was technisch niets aan te merken. Het was een samenloop van omstandigheden, de voorlopige conclusies zijn voor ons een enorme opluchting. ''

Er wordt niet zomaar geracet, zegt Van Oostenbrugge. ,,We zijn geen cowboys, we werken professioneel.'' Collega Jonker vult aan: ,,In de krantenberichten stond wel dat het vermoedelijk door te hard rijden kwam. Uit de blackbox blijkt dat dat niet het geval was. Er zijn geen wettelijke snelheden overschreden. Het is ook een ervaren chauffeur, niet iemand die roekeloos rijdt.''

Het brandweerduo wil verder niets zeggen over de kleine factoren, die tot het omslaan van de brandweerauto hebben geleid. Mede omdat het rapport pas na de zomer openbaar wordt gemaakt. Ook niet of de rotonde zo vlakbij de nieuwe kazerne te krap is voor een snelle uitruk. ,,Dat is niet aan ons om daar iets over te zeggen.''

Vreemd
Het ongeval heeft wel diepe sporen achterlaten bij de achttien man sterke groep van de Vermiljoenweg. Van Oostenbrugge, een van de zes mensen die in de auto zaten, spreekt van een 'vreemde gewaarwording'. ,,We zitten meestal aan de andere kant van de hulplijn. Het heeft diepe indruk gemaakt. We worden altijd omschreven als stoere brandweermensen. Het stoere was toen wel even weg, kan ik je zeggen. Het was flink schrikken, je bent toch even uitgespeeld.'' Van Oostenbrugge zelf moest per brancard uit de omgeslagen brandweerauto, die total loss werd verklaard, worden gehaald. ,,Ik was tijdens het ongeval in de auto weggegleden, waardoor ik last van mijn rug had. Ik kreeg gelijk een nekkraag om en moest horizontaal uit de auto worden gehesen. Achteraf viel het gelukkig allemaal mee.''

Arjan Jonker zat op het moment van het ongeval op de meldkamer, zijn reguliere baan. ,,Ik schrok me rot. Twee gewonden, de kreet wordt wel even gegeven. Het zijn wel je collega's, of beter gezegd je vrienden. Voor de thuisblijvers is het ook schrikken, ze horen alles op de scanner.''

Nazorg
Jonker werd na het ongeval gelijk vrijgemaakt voor de nazorg. ,,Veel praten, het thuisfront goed informeren, dat had prioriteit.'' ,,Mijn vrouw is persoonlijk gewaarschuwd, we hebben veel aandacht en zorg gehad. Ik heb dat als erg prettig ervaren. We konden ons verhaal kwijt. We zijn zeker niet aan ons lot overgelaten. En nog is er veel aandacht. Een van onze collega's heeft nog steeds moeite als er moet worden uitgereden.''

Van Oostenbrugge vond de eerste ritjes ook niet echt prettig. ,,Ik zei soms ook, nu even rustig. Dat is nu over. Gelukkig maar, want gemiddeld moeten we er toch tussen de twee à vier keer per week uit. We hebben een drukke post. Maar de impact van zo'n ongeval is groot, dat heb ik me toen pas goed gerealiseerd. Normaal kijk je als hulpverlener of alles goed is, dan denk je snel: het gaat wel weer. Je beseft niet, al zijn er geen ernstige verwondingen, dat ze er nog best een oftwee nachten van wakker kunnen liggen. Dat heb ik ook gedaan.''


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #35 Gepost op: 6 augustus 2004, 13:24:59
Je bent me net voor geweest.
Dit is dus een voorlopige conclusie!
Het officiele rapport moet nog uitkomen, maar zal waarschijnlijk niet veel anders zeggen.

Al met al, kijk dus uit met zomaar dingen te roepen... :-X :-X :-X

Stay safe
Ruud


Rene112

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 6 augustus 2004, 21:28:30
Je bent me net voor geweest.
Dit is dus een voorlopige conclusie!
Het officiele rapport moet nog uitkomen, maar zal waarschijnlijk niet veel anders zeggen.

Al met al, kijk dus uit met zomaar dingen te roepen... :-X :-X :-X

Stay safe
Ruud

Hoi Ruud!

Vreemd dat deze twee collega's dan een interview geven aan de krant...... je kan dan van tevoren inschatten dat het (letterlijk) een zwart-wit verhaal zal worden. Kijk alleen maar naar de kop boven het artikel.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #37 Gepost op: 7 augustus 2004, 19:09:52
Hoi Rene

Ik denk dat wat deze twee collega´s zeggen niet veel zal verschillen van het eindrapport.
Als het rapport uitkomt, en de conclusie heel anders is, hebben ze toch wat uit te leggen aan de verslaggever. De kranten van tegenwoordig kennende zullen ze dat niet zomaar laten paseren.

Gr vanuit het mooie IJmond.
(dat je daar zomaar weg kan gaan..)


Rene112

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 7 augustus 2004, 20:37:36
Gr vanuit het mooie IJmond.
(dat je daar zomaar weg kan gaan..)

Ga jij daar weg Ruud?
Of bedoel je mij? Ik ben al weer sinds juni 1995 weg uit de IJmond... pfff de jaren vliegen om ;) ;D

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #39 Gepost op: 7 augustus 2004, 21:02:45
Ik weg uit het mooie Beverwijk?????
Nooit. Ik doelde meer op jou ja.
Kom anders weer eens langs in Beverwijk. Zal Jaap ook leuk vinden. Kun je meteen de update van de TAS vastleggen.

Gr Ruud