Bloeddrukmeters

Auteur Topic: Bloeddrukmeters  (gelezen 10547 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Gepost op: 21 mei 2004, 11:54:22
Graag wil ik weten welke sigmateams de beschikking hebben over eigen tensiemeters.

Bij ons (Drenthe) is er momenteel een discussie aan de gang of wij zelf ook een of meerdere tensiemeter(s) tot de beschikking moeten hebben.

Mede omdat bij oefeningen vaak de opdracht wordt gegeven om de patient te bewaken en daarbij de tensie in de gaten te houden.
We moeten nu de meters lenen van het ambu en/of mmt personeel. Dit is voor beide partijen niet handig en geeft aanleiding tot ergenis.

Graag reactie incl. sigma-regio

Groet Arend




Michel

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2004, 14:23:20
Hallo ABeens,

In Fryslân beschikken we ook niet over tensiemeters. Persoonlijk denk ik dat het ook niet veel meerwaarde heeft. Immers, traumaslachtoffers krijgen toch altijd een infuus. En in het stadium dat wij slachtoffers zien is het weten van de bloeddruk niet het belangrijkste. De vulling en frequentie van de pols geven dan genoeg informatie.
Mochten er toch tensiemeters worden toegevoegd aan de combinatie, dan moeten dat electronische zijn. Door het lawaai op een rampterrein of in een gewondennest kun je de tonen van Korotkow niet meer horen, iets dat voor velen die niet regelmatig tensiemeten sowieso al moeilijk is denk ik.
Wij hebben ze dus niet, en volgens mij krijgen we ze ook niet. Ik denk dat het voor ons tijdverspilling is. Maar goed, dat is de mening van één SIGMA-lid. (Officieel nog 1 maand en 1 dag in opleiding ook).

Groeten van Michel


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2004, 00:10:16
Hart voor Brabant
Er wordt serieus over gedacht om de SIGMA eigen bloeddrukmeters te geven.


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2004, 12:57:35
Beste Michel,

Ik ben het niet helemaal met je eens. De bloeddruk vormt wel degelijk een belangrijke parameter. Ook, of misschien juist wel extra, voor slachtoffers in shock.
De vullingsdruk en frequentie van de pols zijn overigens even belangrijk. Mar om bloeddrukmeten tijdsverspilling te noemen?

Direct na de compensatoire fase waarin de bloeddruk stijgt, daalt hij vrij snel in de postcompensatoire fase. Het lichaam is dan namelijk niet meer in staat door verhoging van de cardiac output een afdoende weefsel-doorbloeding te handhaven.

Groetjes,

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


Michel

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2004, 15:09:28
Hallo Danny,

De bloeddruk is zeker een belangrijke en vaak opgevraagde parameter. De tensie wordt niet voor niets zo vaak gemeten in een ziekenhuis. En het liefste weet je het ook van alle slachtoffers bij een ramp. Maar bij een ramp is het aanbod van slachtoffers zo groot, dat je alleen de hoognodige observaties doet ter behandeling en triage. Mijn vraag als student aan jou is dan ook: "Levert het meten van de tensie informatie op die binnen een uur tot een interventie leidt en die niet gehaald kan worden uit het voelen van de pols?"
Een belangrijke taak van het SIGMA is het geven van BLS. Een andere belangrijke taak is het observeren van slachtoffers en het alarmeren van de professionele hulpverleners wanneer er abnormale waarden (shockwaarden) worden gemeten. Het interpreteren van een tensiewaarde vereist, met alle repect, een opleiding van een hoger niveau dan de HOC. Er zijn zoveel normale waarden. Het moet bekeken worden met het oog op de algehele toestand van een slachtoffer. Ik ben benieuwd of je het op dit punt met mij eens bent.
Betekent mijn standpunt dat er helemaal geen tensie meet gemeten wordt op het rampterrein? Nee, immers, wanneer een SIGMA-lid een professionele hulpverlener alarmeerd omdat hij afwijkende waarden meet, dan meet de verpleegkundige met de bloeddrukmeter die hij of zij wèl bij zich draagt de tensie.
Vooralsnog denk ik dus dat het meedragen van een tensiemeter door een SIGMA-lid geen meerwaarde heeft. Maar ik ben benieuwd naar je antwoorden, want hoe meer kennis je opdoet...

Groeten van Michel


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2004, 18:58:02
Naar mijn mening is het zeker een voordeel om de mogelijkheid te hebben om een bloeddruk te meten.
Dat dit niet in iedere situatie gedaan hoeft of kan worden is duidelijk, maar het is te kort door te bocht om te stellen dat je het niet moet doen omdat je het niet altijd kunt doen, het is welliswaar niet zo extreem gesteld maar de redenering  gaat wel die richting op.

Vooral wanneer je een patient een wat langere tijd in je tent hebt kan de ontwikeling van de tensie (gemeten dus op verschillende momenten) in combinatie met de andere parameters als ademhalingsfrequentie, ademhalingsdiepte, hartfrequestie, saturatie etc een hele goede indicator zijn voor de ontwikkeling van de toestand van de patient.

De verpleegkundige hoeft die metingen dan niet meer zelf uit te voeren maar evalueert nog slechts de resultaten van die metingen en is daarmee eerder/langer beschikbaar voor specifieke ambu-vpk zaken die niet door een ander (lees Sigma lid) kunnen worden uitgevoerd.

Maar om de eigenlijke vraag te beantwoorden, Het Sigma team in Zeeland heeft geen eigen tensiemeters of saturatiemeters. Even lenen van de pleeg is ook niet altijd een optie, want die dingen zijn vervolgens zo zoek.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2004, 09:17:05
In regio Hollands Midden hebben beide sigma's beschikking over tensiemeters.
Ook satuaratiemeters die tevens hartfrequentie aangeven hebben we.

Rader


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2004, 20:48:18
Ik heb ook gehoord dat twente de meters heeft. Wie kan dat bevestigen ?!?!?!

Arend

Mede naar aanleiding van de commentaren tijdens de oefeningen willen wij het via het RGF-bureau (weer) op de landelijke agenda zetten.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2004, 13:49:19
Hallo Danny,

De bloeddruk is zeker een belangrijke en vaak opgevraagde parameter. De tensie wordt niet voor niets zo vaak gemeten in een ziekenhuis. En het liefste weet je het ook van alle slachtoffers bij een ramp. Maar bij een ramp is het aanbod van slachtoffers zo groot, dat je alleen de hoognodige observaties doet ter behandeling en triage. Mijn vraag als student aan jou is dan ook: "Levert het meten van de tensie informatie op die binnen een uur tot een interventie leidt en die niet gehaald kan worden uit het voelen van de pols?"
Een belangrijke taak van het SIGMA is het geven van BLS. Een andere belangrijke taak is het observeren van slachtoffers en het alarmeren van de professionele hulpverleners wanneer er abnormale waarden (shockwaarden) worden gemeten. Het interpreteren van een tensiewaarde vereist, met alle repect, een opleiding van een hoger niveau dan de HOC. Er zijn zoveel normale waarden. Het moet bekeken worden met het oog op de algehele toestand van een slachtoffer. Ik ben benieuwd of je het op dit punt met mij eens bent.
Betekent mijn standpunt dat er helemaal geen tensie meet gemeten wordt op het rampterrein? Nee, immers, wanneer een SIGMA-lid een professionele hulpverlener alarmeerd omdat hij afwijkende waarden meet, dan meet de verpleegkundige met de bloeddrukmeter die hij of zij wèl bij zich draagt de tensie.
Vooralsnog denk ik dus dat het meedragen van een tensiemeter door een SIGMA-lid geen meerwaarde heeft. Maar ik ben benieuwd naar je antwoorden, want hoe meer kennis je opdoet...

Groeten van Michel

Naar mijn mening is het wel degelijk belangrijk regelmatig tensie te KUNNEN meten. Je wilt toch ook weten of een s.o. al dan niet op infuustherapie reageert?
Wij komen er ook altijd tekort.... ik heb er mezelf een kado gedaan en er heel groot mijn naam opgezet.... ik bewaak 'm met mijn leven!!!
 ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2004, 14:04:39
In wezen is het probleem van de te weinig bloeddrukmeters een zaak voor BZK of de GHOR. Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat je zelf apparatuur gaat kopen omdat er niet voldoende van is. ???
Wel begrijpelijk natuurlijk, maar toch...

Christian