Bloeddrukmeters

Auteur Topic: Bloeddrukmeters  (gelezen 10546 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robert H

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2004, 14:10:43
Citaat
Het interpreteren van een tensiewaarde vereist, met alle repect, een opleiding van een hoger niveau dan de HOC. Er zijn zoveel normale waarden. Het moet bekeken worden met het oog op de algehele toestand van een slachtoffer.

 ;DMaar is het ook niet nog eens zo, dat je elke les avond de mogelijkheid hebt en krijgt om de verschillende waardes te bespreken en hoe je leer door de ogen van een verpleegkundige te kijken wat je met die waardes  kan?

Immers wordt het bloeddruk meten je wel aangeleerd tijdens de praktijk van de HOC !!!
Zelf ben ik er wel een voorstander van het in het bezit zijn van de tensiemeter !
Er zijn altijd wel situaties dat het niet zo druk lijkt te zijn zodat je ook zelf de meting waar kan nemen.
Je leerd het tenslotte niet voor niets !


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2004, 14:26:38
;DMaar is het ook niet nog eens zo, dat je elke les avond de mogelijkheid hebt en krijgt om de verschillende waardes te bespreken en hoe je leer door de ogen van een verpleegkundige te kijken wat je met die waardes  kan?

Immers wordt het bloeddruk meten je wel aangeleerd tijdens de praktijk van de HOC !!!
Zelf ben ik er wel een voorstander van het in het bezit zijn van de tensiemeter !
Er zijn altijd wel situaties dat het niet zo druk lijkt te zijn zodat je ook zelf de meting waar kan nemen.
Je leerd het tenslotte niet voor niets !

Je kunt - sterker nog je mag niet zelf tensiewaardes interpreteren. Je kunt tijd besparen door de tensie te meten en de waarde door te geven aan de pleeg. Die kan zijn kostbare tijd in een volle tent echt beter gebruiken... En die pleeg zal de conclusies er wel aan verbinden. Het enige wat je kunt is een inschatting maken, niet OF je een pleeg roept, maar hoe hard je om een pleeg roept op het moment dat je de tensie gemeten hebt. ;)


Michel

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2004, 14:28:38
Bij het lezen van de reacties krijg ik de neiging mijn mening bij te stellen. Inderdaad, het is heel praktisch om een waarde gewoon door te geven (ook al kun je hem eventueel niet goed interpreteren). Gewoon de mogelijkheid hebben is denk ik goed.
Maar toch blijf ik bij mijn standpunt. Want waar ligt de grens. We kunnen zoveel nuttige apparatuur persoonlijk op ons dragen. Een lampje voor de pupilreactie, saturatiemeter, apparaatje om de bloedsuikerspiegel te meten et cetera.
Ik vind onze hesjes zonder deze extra spullen al aan de zware kant, het beperkt je haast in je bewegingsvrijheid. Daarom vind ik dat wij ons beter kunnen richten op onze kerntaken. Ja, inderdaad, daarbij hoort ook het observeren van slachtoffers, maar om de tensie te meten kunnen we gebruik maken van de tensiemeter die het hoofd gewondennest heeft. Des noods verschaft iedere combinatie zich één extra voor in de tent.

Groeten van Michel


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2004, 14:29:46
In wezen is het probleem van de te weinig bloeddrukmeters een zaak voor BZK of de GHOR. Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat je zelf apparatuur gaat kopen omdat er niet voldoende van is. ???
Wel begrijpelijk natuurlijk, maar toch...

Christian

Dat zal ook heus niet, maar het scheelt mij een hoop ergernis en gezoek op het moment dat mij om een tensie gevraagd wordt....
Als het maar effectief is! (mijn motto)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2004, 14:48:42
Bij elk gvan de genoemde hulpmiddelen gelden de volgende voorwaarden.
- is er een gegronde reden om een hulpmiddel te gebruiken.
- Beheers ik de techniek om betrouwbare resultaten te krijgen
- Heb ik voldoende inzicht om voldoende in te schatten hoe hard ik om de pleeg moet roepen


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2004, 15:49:08
Bij het lezen van de reacties krijg ik de neiging mijn mening bij te stellen. Inderdaad, het is heel praktisch om een waarde gewoon door te geven (ook al kun je hem eventueel niet goed interpreteren). Gewoon de mogelijkheid hebben is denk ik goed.
Maar toch blijf ik bij mijn standpunt. Want waar ligt de grens. We kunnen zoveel nuttige apparatuur persoonlijk op ons dragen. Een lampje voor de pupilreactie, saturatiemeter, apparaatje om de bloedsuikerspiegel te meten et cetera.
Ik vind onze hesjes zonder deze extra spullen al aan de zware kant, het beperkt je haast in je bewegingsvrijheid. Daarom vind ik dat wij ons beter kunnen richten op onze kerntaken. Ja, inderdaad, daarbij hoort ook het observeren van slachtoffers, maar om de tensie te meten kunnen we gebruik maken van de tensiemeter die het hoofd gewondennest heeft. Des noods verschaft iedere combinatie zich één extra voor in de tent.

Groeten van Michel

Waar die grens ook ligt, feit blijft dat je in een volle tent ALTIJD tensiemeters en saturatiemeters tekort komt. Een pleeg heeft over het algemeen net genoeg tijd om te roepen wat je voor 'm moet doen (bv. een tensie meten) en waar je vervolgens je spullen vandaan haalt dat wordt dan ineens jouw probleem.... Dat probleem tackel ik liever... ;)


ellebasi

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2004, 16:12:47
Even mijn reactie als verpeegkundige... De tensie is een zeer belangrijke parameter bij een trauma toestand van de patiënt! Zoals in een van de bericht vermeld stond, is het belangrijk te zien of de pt reageert op de infuustherapie! Dit is slechts één van de redenen waarom tensie meten belangrijk is! Het is een parameter waar je als verpleegkundige vele informatie kan uithalen samen met de andere zichtbare symptomen!  Wat de normaal waarden betreft.... kun je niet leren.... Ik bedoel zijn van pt tot pt helemaal verschillend! Wanneer een pt gekend is met AHT kan deze met een RR van 12/7 al als hypotensie erkend worden...  Dus zeer pt gebonden! Wat je uiteraard wel kan leren... De diastolische druk is in normale toestand de helft van de systolische druk+1! Dus als je bijvoorbeeld een pt hebt met een systolische druk van 14 is de diastolische druk 14:2=7+1=8. Dus een RR van 14/8!

WAt de tensiemeters betreft! Idd in luidruchtige toestanden is het beter gebruik te maken van een electrische RR meter, MAAR gevaar schuilt vaak in het weergeven van verkeerde waarden! Zo hadden we nog wel eens voor op onze afdeling cardiologie dat pt met de electrische tensie meter een RR hadden van 10/5, maar na controle met de gewone ouderwetse RR meter ze een RR hadden van 14/8... Ik wil maar zeggen, electrische RR meters zijn ook niet altijd even betrouwbaar....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2004, 17:12:52
12/7   ?? 120/70
14/8   ?? 140/80
10/5   ?? 150/50
14/8   ?? 140/80

Gebruiken ze in Belgie andere waardes of staat het hier gewoon anders?


ellebasi

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2004, 19:21:16


In België gebruiken we beide waarden:
12/7 cmHg
oftewel
120/70 mmHg


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2004, 20:02:08
Bij het lezen van de reacties ...Ik vind onze hesjes zonder deze extra spullen al aan de zware kant, het beperkt je haast in je bewegingsvrijheid. Daarom vind ik dat wij ons beter kunnen richten op onze kerntaken. Ja, inderdaad, daarbij hoort ook het observeren van slachtoffers, maar om de tensie te meten kunnen we gebruik maken van de tensiemeter die het hoofd gewondennest heeft. Des noods verschaft iedere combinatie zich één extra voor in de tent.Groeten van Michel

En dat is nu juist het punt !!!!! Dit kan en mag niet zonder toestemming van het ministerie.