Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772312 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #2640 Gepost op: 16 mei 2016, 09:43:34
Blijkbaar wel anders zouden ze dat niet doen. Ik begrijp alleen nog steeds niet wat de toegevoegde waarde is om in dit geval een herkenbare foto van een gewonde Tijs van den Brink te zien bij dergelijk nieuwsartikel.
Een portretfoto zou ook kunnen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2641 Gepost op: 16 mei 2016, 11:27:37
Citaat van: Rutger link=msg=1424146 date=1463299710
Tot nu toe hoor ik hier maar ook om mij heen vooral de media zeggen dat de lezer het wil en de lezer vertellen dat de media het plaatst, en daarmee zijn we dan weer rond want de media doet het voor de lezer.
He he eindelijk begin je het te begrijpen  ;D

Ja; een redactie van een medium geeft de lezer wat ze willen. Dat betekent namelijk dat ze verkopen.

Zo geeft bijvoorbeeld ook Audi of Toyota hun afnemers wat ze willen. Of mijnheer Dell en Apple. Want als ze niet naar hun afnemers luisteren, zijn ze binnen X tijd failliet. Sterker nog: dat principe heet 'marktwerking' en is zo'n beetje het fundament van een groot deel van onze westerse wereld. Een bedrijf wat zijn afnemers niet geeft wat ze willen, houdt op te bestaan.

Er zijn nu eenmaal miljoenen mensen die het interessant vinden als Frans Bauer zijn vader begraaft, om maar wat anders te noemen - als je het over privé momenten hebt.

Dus je kan wel blijven roepen 'van mij hoeft het niet' (eerlijk gezegd: het interesseert Peentje zelf ook niets dat die presentator op zijn snuit gegaan is), maar zolang er mega-veel vraag is naar nieuws over BN'ers zal dit dingen gepubliceerd worden.

Nogmaals: marktwerking. Of misschien zelfs een verkapte vorm van democratie: de media publiceren wat het grootste deel van (hun) lezers willen zien.

Leer er maar mee leven; dat moeten de BN'ers zelf ook.

Peen
Redacteur van


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #2642 Gepost op: 17 mei 2016, 07:27:32
Gelukkig zijn er ook genoeg media bedrijven doe deze commerciële lijkenpikkerij voorbij lopen. Daar voel ik mijn dan toch meer bij thuis.

Je maakt het nu wel heel erg dat de redactie wel moet, anders gaan we failliet. Je kunt natuurlijk ook zelf de keuze maken of je een telegraaf of nu.nl wil zijn. (Zijn zo kaar 2 voorbeelden).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2643 Gepost op: 17 mei 2016, 09:23:33
Citaat van: Rutger link=msg=1424447 date=1463462852
Gelukkig zijn er ook genoeg media bedrijven doe deze commerciële lijkenpikkerij voorbij lopen. Daar voel ik mijn dan toch meer bij thuis.

Je maakt het nu wel heel erg dat de redactie wel moet, anders gaan we failliet. Je kunt natuurlijk ook zelf de keuze maken of je een telegraaf of nu.nl wil zijn. (Zijn zo kaar 2 voorbeelden).
Yup. Beiden brengen beelden van die begrafenis van de vader van Frans Bauer (http://www.nu.nl/muziek/3969965/veel-mensen-bij-begrafenis-vader-frans-bauer.html inclusief slideshow) om zo maar wat te noemen. Dat is ook wat Frans Bauer zelf wil. Terecht wat mij betreft: de 'ups' maar dan ook de 'downs' - dat is wel zo eerlijk naar je fans toe. Ik heb niets met Frans Bauer en zijn muziek, maar petje af voor hem op dit punt.

Vergis je niet: nu.nl is onderdeel van Sanoma Media. Sanoma is een enorm groot mediaconcern wat heel veel titels uitbrengt. Als bedrijf is Sanoma dus echt niet roomser dan de paus, maar wat met heel wat titels op de markt komt. Elk van die titels is gericht op een bepaalde doelgroep en heeft daarom een bepaalde identiteit en beleid t.a.v. het plaatsen van dit soort foto's. Ga er in ieder geval maar van uit dat Sanoma met nu.nl geen idealistische motieven heeft; uitsluitend commerciële.

Je hebt gelijk: als ze deze foto niet gebracht zouden hebben, zijn de betreffende media echt niet 'binnen een dag' failliet. Maar wel als ze dit soort nieuws structureel negeren. Nogmaals: marktwerking.

Peen
Redacteur van


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #2644 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:33:41
http://www.1limburg.nl/auto-met-gezin-slaat-over-de-kop-op-a2?context=topstory

Gaat om de tweede foto, huilend kindje (slachtoffer/inzittende auto) opgetild door politieagente. Het gezichtje vol in beeld, huilend en wel.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2645 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:47:13
Citaat van: honderd link=msg=1442470 date=1471185221
http://www.1limburg.nl/auto-met-gezin-slaat-over-de-kop-op-a2?context=topstory

Gaat om de tweede foto, huilend kindje (slachtoffer/inzittende auto) opgetild door politieagente. Het gezichtje vol in beeld, huilend en wel.
Die situatie heb ik ook meegemaakt. Kinderen krijgen een troostbeertje en oom agent komt trots zeggen dat ik daar een foto van moest maken. Toen heb ik hem iets uitgelegd over slachtoffers in beeld e.d ;-) ;-)

Later nog eens een foto van een beertje gemaakt wat een agent voor de camera hield. Dan ben je weer keurig gedekt.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2646 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:49:01
Citaat van: honderd link=msg=1442470 date=1471185221
http://www.1limburg.nl/auto-met-gezin-slaat-over-de-kop-op-a2?context=topstory

Gaat om de tweede foto, huilend kindje (slachtoffer/inzittende auto) opgetild door politieagente. Het gezichtje vol in beeld, huilend en wel.

Hmm, huilt dat kindje omdattie gewond is of van schrik en omdat moeders mee moet? Volgens mij van schrik. Ik zal eens navraag doen over de situatie toen, zie een bekende op beeld staan. Maar ja, moet je dit fotograferen? Als er toestemming is om die foto te plaatsen? Zie verder (gelukkig!) geen erge dingen erop staan, maar snap de vraagstelling wel. Daarom: ik ga eens navraag doen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2647 Gepost op: 14 augustus 2016, 17:29:16
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1442476 date=1471186141
Hmm, huilt dat kindje omdattie gewond is of van schrik en omdat moeders mee moet? Volgens mij van schrik. Ik zal eens navraag doen over de situatie toen, zie een bekende op beeld staan. Maar ja, moet je dit fotograferen? Als er toestemming is om die foto te plaatsen? Zie verder (gelukkig!) geen erge dingen erop staan, maar snap de vraagstelling wel. Daarom: ik ga eens navraag doen.

Als ik zo kijk, lijkt de 2e foto uit ditzelfde shot genomen te zijn, alleen na knippen/plakken is het moment waarvan de foto is niet in het filmpje opgenomen: (vanaf 12 seconden)

! No longer available
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #2648 Gepost op: 1 februari 2018, 22:00:42
https://twitter.com/regio15/status/959169085840994304

Twijfelgeval of dit wel kan, enerzijds zie je geen schokkende dingen maar wel genoeg om te zien wat er aan de hand is.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #2649 Gepost op: 1 februari 2018, 23:57:58
https://twitter.com/regio15/status/959169085840994304

Twijfelgeval of dit wel kan, enerzijds zie je geen schokkende dingen maar wel genoeg om te zien wat er aan de hand is.

Is al verwijderd maar ik doe een gokje: foto vanaf het strand genomen waarbij je de voeten van de desbetreffende persoon ziet?
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice