Hoogwerkers zijn brekebeentjes?

Auteur Topic: Hoogwerkers zijn brekebeentjes?  (gelezen 20631 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 2 mei 2010, 17:04:16
Naar aanleiding van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34977.0.html ben ik benieuwd of meer korpsen problemen hebben met hoogwerkers en van welke fabrikant deze hoogwerker is. Komen de storingen door fabricage fouten of juist doordat de korpsen 'te veel' veiligheden op de hoogwerker willen?




HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2010, 17:16:17
Wat ik van de hoogwerker uit Groningen weet, is dat er een bult aan electronica in zit "voor de veiligheid". De hoogwerker heeft een keer hier voor de deur gestaan bij een kat in een boom, en jawel, hij sloeg in de beveiliging terwijl hij nog maar aan het stempelen was. Toen vertelde een brandweerman mij dat ze dit probleem vaker hadden gehad, en dat er zoveel electronica is ingebouwd, dat die nogal eens voor storingen veroorzaakten. Die electronica was dus ingebouwd voor de veiligheid van de hoogwerker, wat `m niet ten goede kwam....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2010, 00:08:30
Vermeld ik hem hier ook nog een keer,

Korps: Amsterdam-Amstelland
Merk: Mercedes
Type: Econic
Opbouwer: Hilton Maastricht
Problemen: Storingen, onbetrouwbaarheid, zéér veel uit dienst geweest en inmiddels buiten dienst gesteld.


http://www.112actueel.nl/cgi-bin/2006brand/main/index.html?menu=Gr_foto&id=111000457513&fotonr=4&Foto_Item=Het Gooi - 3 hoogwerkers uit het Gooi buiten dienst.

Heb nog even verder gekeken op deze site en tot mijn verbazing staan daar wel degelijk foto's bij van de 'oude' HW uit Amstelveen !?


Foto: Jan Honing - Bussum  


Foto: Jan Honing - Bussum  


Foto: Wessel Kok - Hilversum


Foto: Wessel Kok - Hilversum
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2010, 00:21:30
voor problemen met hoogwerkers gaan we al terug naar de 70 er jaren toen enkele korpsen comet hoogwerkers kochten.de korpsen eindhoven en amsterdam hadden van begin af aan problemen,die van amsterdam is vrij snel buiten dienst gesteld met die van eindhoven is men tien jaar aan het dokteren geweest alvoor men ook maar besloot dat het niets meer zou worden.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2010, 19:55:26
voor problemen met hoogwerkers gaan we al terug naar de 70 er jaren toen enkele korpsen comet hoogwerkers kochten.de korpsen eindhoven en amsterdam hadden van begin af aan problemen,die van amsterdam is vrij snel buiten dienst gesteld met die van eindhoven is men tien jaar aan het dokteren geweest alvoor men ook maar besloot dat het niets meer zou worden.

En de hoogwerker van Zoetermeer (ook een Comet) heeft gewoon dienst gedaan en ging pas in 1989 uit dienst.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2010, 20:04:44
voor degene die het niet weten, ik heb uit zeer betrouwbare bron (die ik niet ga benoemen) vernomen dat de HW's van het gooi buiten dienst zijn gegaan omdat er scheurtjes in de lasnaad van de arm zijn ontdekt!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2010, 21:21:38
Het enige "echte" redvoertuig is natuurlijk ook een autoladder, zo'n hoogwerker moet je ook alleen maar gebruiken als blusplatform en "straatlantaarnlampenvervangingsauto".

Echt veel voordelen tegenover een autoladder ken ik niet, ze zijn lomp, duur, langzaam, storingsgevoelig, hebben veel ruimte nodig en het duurt eeuwen voor ze inzetbaar zijn, lang leve de autoladder.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2010, 00:01:14
Citaat
amsterdam hadden van begin af aan problemen,die van amsterdam is vrij snel buiten dienst gesteld

Als ik me goed kan herinneren was de reden van het buitendienst stellen van de Comet niet van technische aard of storingen.
Een Hoogwerker als de Comet met een dubbele achteras en een vrij laag chassis is niet bepaald een voertuig om te gebruiken in de Amsterdamse binnenstad. Zo had het voertuig problemen met de bruggen over de grachten, bochten in de binnen stad en had het voertuig veel ruimte nodig om af te stempelen. Volgens mij was dit meer de reden als eventuele technische storingen.
De Comet van Zoetermeer heeft meer dan de geplande jaren dienst gedaan, en die van Eindhoven heeft ook gweoon zijn diensttijd afgemaakt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2010, 00:16:24
het voertuig van eindhoven heeft vele jaren als reserve of buiten dienst gestaan.de laatste jaren bij een bedrijf in boxtel in een poging de zaak nog te redden..als de toen oude autoladder ook buiten dienst stond sprong de philips brandweer en later geldrop bij.eind 80 er jaren is besloten de pogingen te stoppen en de wagen te vervangen.inderdaad was deze toen al bijna 15 jaar oud.om te zeggen dat de wagen zijn dienst heeft afgemaakt is eufemistisch.
inderdaad hebben de wagens van zoetermeer en nijmegen wel hun tijd volgemaakt.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2010, 18:53:24
Ik weet dat gelderland-midden een aanbesteding bij Metz heeft gehad voor hoogwerkers van 34 meter op een MAN chassis, deze gingen naar wageningen, dieren, renkum, barneveld en Nijkerk. zover ik weet werken deze allemaal naar behoren.

op die van Nijkerk na, die schijnt erg vaak problemen te hebben, wat er mee aan de hand is heb ik geen idee van.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens