Hoogwerkers zijn brekebeentjes?

Auteur Topic: Hoogwerkers zijn brekebeentjes?  (gelezen 20633 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #40 Gepost op: 2 oktober 2014, 17:05:58
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1289436 date=1408021339
Achterassen en stuurbekrachtiging lijkt mijn eerder een probleem van Volvo. De rest inderdaad Hilton Engineering.

Is niet helemaal juist hoe het precies heet weet ik niet er is een kabel die je achteras afkoppelt als je de pto gebruikt voor bediening van de hw. Als je je hw hebt ingepakt moet je deze kabel altijd controleren voordat je wegrijdt als deze nl gespannen is rijdt je je achteras aan gort. Dit is tenminste zo bij Metz hoogwerkers


Herbert1971

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
Reactie #41 Gepost op: 10 oktober 2014, 11:17:52
Citaat van: Waterkanon link=msg=1299841 date=1412258383
Ja je hebt gelijk.

Het een is vaak het gevolg van het ander......die ongemakken/storingen komen soms door de wijze van gebruik van de voertuigen.....


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2014, 15:48:33
Inderdaad, als jij als een achterlijke over drempels naar de melding rijdt moet je niet gek opkijken als je sensoren van slag zijn en er een storing optreedt. Als je met beleid in de juiste volgorde opereeerd werk het meestal z problemen. Uiteraard zijn er uitzonderingen oftwel maandag morgen.modellen


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #43 Gepost op: 11 oktober 2014, 10:26:31
Citaat van: Herbert1971 link=msg=1301086 date=1412932672
Het een is vaak het gevolg van het ander......die ongemakken/storingen komen soms door de wijze van gebruik van de voertuigen.....

Dat moet haast wel, want als je een HW nou eens vergelijkt met een mobiele bouwkraan dan staat zo'n kraan helemaal niet zo vaak buiten dienst. Maar ook een probleem kan zijn de wijze van aanbesteden. Waardoor een fabrikant eigenlijk bepaalt wat er geleverd wordt. Ik snap niet dat men hiermee doorgaat. De voorbeelden van ellende liggen voor het oprapen. En eenmaal geaccepteerd en geleverd is degene die er mee moet werken de pineut.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 11 oktober 2014, 10:35:14
Citaat van: Waterkanon link=msg=1301277 date=1413015991
Dat moet haast wel, want als je een HW nou eens vergelijkt met een mobiele bouwkraan dan staat zo'n kraan helemaal niet zo vaak buiten dienst. Maar ook een probleem kan zijn de wijze van aanbesteden. Waardoor een fabrikant eigenlijk bepaalt wat er geleverd wordt. Ik snap niet dat men hiermee doorgaat. De voorbeelden van ellende liggen voor het oprapen. En eenmaal geaccepteerd en geleverd is degene die er mee moet werken de pineut.
Ik vindt de vergelijking tussen een hoogwerker van de brandweer en een bouwkraan nu niet echt passen. Er wordt met een hoogwerker van de brandweer ruwer omgesprongen dan een bouwkraan. Een bouwkraan hoeft niet met prio1 naar een brand te gaan. Dus wat dat betreft gaat die vergelijking niet op. ::)

Aanbesteding, daar worden een heleboel zaken die niet goed gaan op afgeschoven, lekker makkelijk. Maar een fabrikant bied een voertuig aan wat voldoet aan de eisen van de klant. Ook als een gemeente of korps zelf zo'n voertuig zou aanschaffen kunnen er technische problemen voor doen, alleen is dan zo'n voertuig in ene vele malen duurder. En jouw laatste zinnetje klopt al helemaal niet. Na aflevering staat de fabrikant ten alle tijden ter beschikking om eventuele problemen op te lossen. En ik ben het met wjr307 eens. Veel problemen komen voort uit de behandeling door de mens zelf. ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #45 Gepost op: 11 oktober 2014, 10:54:08
Citaat van: Waterkanon link=msg=1301277 date=1413015991
Dat moet haast wel, want als je een HW nou eens vergelijkt met een mobiele bouwkraan dan staat zo'n kraan helemaal niet zo vaak buiten dienst. Maar ook een probleem kan zijn de wijze van aanbesteden. Waardoor een fabrikant eigenlijk bepaalt wat er geleverd wordt. Ik snap niet dat men hiermee doorgaat. De voorbeelden van ellende liggen voor het oprapen. En eenmaal geaccepteerd en geleverd is degene die er mee moet werken de pineut.

Er zijn de nodige overeenkomsten tussen een hoogwerker en een moderne hydraulische kraanwagen.
Een groot verschil is dat de chauffeur/machinist van de kraanwagen meestal jaar in jaar uit dagelijks met dezelfde kraan en soms met verschillende kranen werkt. Daarbij komt dat deze chauffeur/machinist in de regel verantwoordelijk is voor het onderhoud van de kraan en ook bij mogelijke reparaties aanwezig is en meestal ook  meehelpt.
Dan is men goed bekend met alle aspecten van de kraan.

Het merendeel van de zwaar (land) transporteurs en ook de kraanverhuurders doet aan regelmatige vervanging/vernieuwing en uitbreiding van de vloot, veelal in nauw overleg met de chauffeurs/machinisten. Dan wordt de nodige ervaring opgebouwd m.b.t de aanschaf van materieel. Ook is er de nodige onderlinge uitwisseling van ervaringen van de verschillende gebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #46 Gepost op: 11 oktober 2014, 11:25:58
Naast de verschillen tussen gebruikers zijn er de verschillen tussen de producenten van hoogwerkers en mobiele kranen. Mobiele kranen worden door verschillende bedrijven wereldwijd in grote getale gebouwd. Dat betekent dat er een uitgebreide ervaring wordt opgebouwd en dat de kennis en kunde binnen deze producenten groot is en er continu wordt gedaan aan productontwikkeling.
De omzet aan hoogwerkers is aanmerkelijk geringer dan die in mobiele kranen. Ook is er de nodige concurrentie, technisch/operationeel en prijsmatig bij de bouwers van mobiele kranen en dat stimuleert de continue ontwikkeling en verbetering van de kranen natuurlijk wel behoorlijk.

En als een mobiele kraan stil komt te staan scheelt dat aan inkomsten bij het particuliere bedrijf.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #47 Gepost op: 11 oktober 2014, 16:16:42
Citaat van: Peter71 link=msg=1301279 date=1413016514
Ik vindt de vergelijking tussen een hoogwerker van de brandweer en een bouwkraan nu niet echt passen. Er wordt met een hoogwerker van de brandweer ruwer omgesprongen dan een bouwkraan. Een bouwkraan hoeft niet met prio1 naar een brand te gaan. Dus wat dat betreft gaat die vergelijking niet op. ::)




Je zegt het zelf al : er wordt veel ruwer mee omgesprongen. Waarom ?

Citaat van: Peter71 link=msg=1301279 date=1413016514
Aanbesteding, daar worden een heleboel zaken die niet goed gaan op afgeschoven, lekker makkelijk. Maar een fabrikant bied een voertuig aan wat voldoet aan de eisen van de klant. Ook als een gemeente of korps zelf zo'n voertuig zou aanschaffen kunnen er technische problemen voor doen, alleen is dan zo'n voertuig in ene vele malen duurder. En jouw laatste zinnetje klopt al helemaal niet. Na aflevering staat de fabrikant ten alle tijden ter beschikking om eventuele problemen op te lossen. En ik ben het met wjr307 eens. Veel problemen komen voort uit de behandeling door de mens zelf. ::)


Hier geef je het zelf ook aan : een bouwkraan (om die als voorbeeld maar aan te houden) wordt niet aanbesteed maar gekocht, waarbij de klant bepaald wat hij koopt. Geloof maar niet dat een bedrijf een aanbesteding houdt (niet te verwarren met offerte aanvraag)  Door de door de overheid gehanteerde aanbestedings methoden worden hoogwerkers (en alle andere apparaten en systemen) samengesteld uit de meest goedkope spullen die aan de eisen voldoen. En dat is logisch anders kunnen ze naar de opdracht fluiten !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 11 oktober 2014, 16:27:01
Waar gaat het bij jou nu nog om? Om het feit dat er soms wat problemen zijn bij hoogwerkers. Of is het alleen maar om tegen aanbestedingen te kunnen schoppen? Feit is wel dat je een bepaalde mening er op na houdt waar geen grond voor is, ik vraag me af of je uberhaupt weet wat een aanbesteding inhoudt. Een fabrikant kan inschrijven op een aanbesteding, en zal in die aanbesteding moeten voldoen aan het progamma van eisen van de regio die die aanbesteding doet. En daarbij wordt zeer zeker niet alleen maar gekeken naar het eindbedrag onder aan de rekening. Het kan namelijk zomaar gebeuren dat de goedkoopste geen eens aan bod komt, maar dat een fabrikant die wat duurder de order binnen sleept. Ook voor aanbestedingen geld dat goed koop duurkoop kan blijken, en die fabrikant geen eens aan de eisen kan voldoen. En daarom bij voorbaat al gekeken wordt naar een fabrikant die iets duurder is, maar wel degelijkheid biedt


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #49 Gepost op: 11 oktober 2014, 17:18:32
Niet zo agressief reageren, lijkt mij. En ja : heel veel problemen komen voort uit de huidige aanbestedingswijze. En ook ja : ik heb veel met aanbestedingen te maken gehad (zowel op de oude als de PvE manier). We kunnen niet meer terug naar de oude bestekken omdat de mensen die die schreven simpelweg niet meer werken. Het kan zijn dat je in een beleidspositie zit of dat je er helemaal niks mee te maken hebt (gehad) en dan ben je gauw geneigd om te zeggen dat dit gezeur is. Maar ik kan je zeggen dat mijn ervaringen zeker niet positief zijn. Ik moet nu weg dus reageer even niet meer.