Mediaberichten versus de werkelijkheid

Auteur Topic: Mediaberichten versus de werkelijkheid  (gelezen 6694 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2010, 21:15:10
De media is er natuurlijk om al het nieuws zo snel mogelijk de wereld in te schieten, maar op de redactie moet toch iemand zitten met GBV die toch even 33x nadenkt voordat een dergelijk bericht wordt gepubliceerd? Eerst de officiële berichten (van de voorlichter) afwachten lijkt mij in geval van slachtoffers een beter plan. Overigens is dit laatste iets wat sommige sites gelukkig ook doen O0

De televaag deed dat ook.. Het persalarm had het over meerdere slachtoffers.. Dan ligt het er weer aan hoe je het opvat, een slachtoffer bij brand denk ik ook aan een dode ipv een gewonde


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #21 Gepost op: 3 mei 2010, 21:20:54
De politie heeft het slechtnieuws nog niet gebracht, of de familie weet het al via internet (en ja, dat is praktijk)

Je weet het wel te generaliseren hoor. Zoals jij het stelt hoeft de politie het nieuws niet eens meer te brengen, omdat de familie per definitie al op de hoogte is. Ik weet niet of ik tot een uitstervend ras behoor, maar ik heb nog nooit twitter gevolgd en heb daar vooralsnog ook geen enkele behoefte toe. Dergelijk nieuws zal mij dan ook nooit via Twitter bereiken en daar zal ik toch vast niet alleen in staan...


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #22 Gepost op: 3 mei 2010, 21:21:47
De televaag deed dat ook.. Het persalarm had het over meerdere slachtoffers.. Dan ligt het er weer aan hoe je het opvat, een slachtoffer bij brand denk ik ook aan een dode ipv een gewonde
Da wist ik nie :), of ik was het vergeten :-X ::) Je hebt t namelijk volgens mij wel s gezegd op msn


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #23 Gepost op: 3 mei 2010, 21:24:50
Kan het goed begrijpen dat ze zoiets kleins niet aan gaan passen op teletekst.. Ik wist trouwens niet dat de NOS een krant heeft ::)

Excuses, ik bedoelde journaal.

Is het dan niet het doel van iedere nieuwszender om zo juist mogelijke informatie te leveren?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 3 mei 2010, 21:25:35
Nee zoveel mogelijk kijkers.  :-X


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 3 mei 2010, 21:27:32
Is het dan niet het doel van iedere nieuwszender om zo juist mogelijke informatie te leveren?

Een medium levert niet voor de lol foutieve informatie, het probleem is dat ze natuurlijk zo snel mogelijk willen zijn. Zelfs bij 'kleine' items is het woord "primeur" van toepassing. Heeft allemaal met concurrentie te maken, als een bepaald medium altijd achter de feiten aan loopt dan graven ze natuurlijk hun eigen graf, ook al houdt die vertraging verband met het willen geven van zo correct mogelijke informatie.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #26 Gepost op: 3 mei 2010, 21:40:17
Toch wil ik wel even kwijt dat de NOS meestal de laatste is die met nieuwsfeiten naar buiten komt en over het algemeen degelijk gechecked en meestal redelijk zeker.
Er zijn andere nieuwsdiensten die er een groter spektakel van maken, dit even ter verdediging van de NOS.
Ik ben geen voorstander van dit haantjes gedrag in de nieuwsbulletins, zeker niet als ik op drie of vier verschillende zenders een ander verhaal
te horen / lezen krijg.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #27 Gepost op: 3 mei 2010, 21:55:52
In dat geval kunnen we het beste alleen politieberichten plaatsen.. De meeste mediaberichten wijken wel af van wat er werkelijk gebeurd is (denk ik), dus heb je nooit 100% zekerheid.
Vergeet niet het aantal keren dat ook de politiepersberichten niet juist zijn ;-)
Ik erger me soms groen en geel aan media die de door mij verzamelde informatie niet gebruiken. Echter, sommigen zullen altijd het woord van een voorlichter (overheid of bedrijf) zwaarder laten wegen als dat van de lokale informant. Vaak gaat dat goed, soms gaat dat fout.


Komt omdat in veel gevallen media gebruik maken van (jeugdigen) 112volgers die er lustig op los twitteren, sms'en en bellen.
Dat valt niet te ontkennen. Zelf ben ik ook een informatiebron voor redacties. Daar maak ik gebruik van termen als 'mogelijk' en 'waarschijnlijk'. Maar dan is het niet de bedoeling dat de redactie dat meteen voor waarheid verslijt. Helaas wil dat nog wel eens gebeuren. Mijn informatie is er meer voor bedoeld dat men de vragen aan een voorlichter wat inhoud kan geven.
En als je het niet weet: "De politie heeft de zaak in onderzoek". ;-)


Dan is het alsnog altijd de media die besluit er iets mee te doen
Tja, het moet tegenwoordig allemaal sneller....


Wij hier op het forum zijn het ANP niet en hebben dus minder te maken met de snelheid van een bericht. Richt je daarom meer op de juistheid van je gegevens en wacht desnoods een minuutje met iets te vragen of te posten.  ;)
Over het ANP gesproken: ook die slaan de plank soms flink mis. Zo lag volgens het ANP het asbestschip Otapan al in Amsterdam toen ik hem in IJmuiden met moeite met de telelens kon vangen.


Kortom: Media moeten zich niet alleen baseren op P2000, Twitter en forumleden maar nog steeds zelf onderzoek doen. Maar trage voorlichters, vage berichten, beperkte tijd en de dwang van snelheid maken het vaak lastig. En vervolgens zijn er forumleden die vinden dat de media achterlopen ;-)


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #28 Gepost op: 4 mei 2010, 14:44:02
Vergeet niet het aantal keren dat ook de politiepersberichten niet juist zijn ;-)
Akkoord, maar zij zijn wel de meest betrouwbare bron (zo worden de berichten toch vaak gezien, naar mijn idee), gezien zij geen last hebben van 'concurrentie'.

Kortom: Media moeten zich niet alleen baseren op P2000, Twitter en forumleden maar nog steeds zelf onderzoek doen. Maar trage voorlichters, vage berichten, beperkte tijd en de dwang van snelheid maken het vaak lastig.
Correct.

Het lijkt er -simpel gezegd- op dat sommigen al willen weten wat er waar gebeurd is voordat "de auto op de boom zit". En dat is bijzonder vervelend, want men kán niet wachten, zelfs niet als men er 150 km. vandaan woont. (...)

Richt je daarom meer op de juistheid van je gegevens en wacht desnoods een minuutje met iets te vragen of te posten.  ;)
Het is een goed idee om geen speculatieve berichten te posten, maar even te wachten op meer (juiste) informatie. Ook al wil je als eerste informatie hebben ergens over (zoals ik dus deed, zie eerste post van dit topic  :-[ )...
Om inderdaad een horror-scenario te voorkomen, waarbij de mogelijke dode 'toch niet' dood blijkt te zijn.. SORRY!!  :-X

Een goede conclusie? Ik hoor het graag!
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #29 Gepost op: 4 mei 2010, 17:36:04
Je weet het wel te generaliseren hoor. Zoals jij het stelt hoeft de politie het nieuws niet eens meer te brengen, omdat de familie per definitie al op de hoogte is. Ik weet niet of ik tot een uitstervend ras behoor, maar ik heb nog nooit twitter gevolgd en heb daar vooralsnog ook geen enkele behoefte toe. Dergelijk nieuws zal mij dan ook nooit via Twitter bereiken en daar zal ik toch vast niet alleen in staan...

Toch komt het met enige regelmaat voor dat familieleden al op de hoogte zijn van een gebeurtenis voor dat de politie aan de deur staat.
Er staan op internet direct al foto's met (al dan niet afgeblokte kentekens), ouders/familie heeft iets gehoord, probeert te bellen, gaat googelen en komt op internet direct al links tegen naar foto's of wild gegokte informatie.

Daarnaast heb je al snel een dorps-tamtam lopen, waarvan er altijd wel iemand even op google gaat kijken ''Ja op google staat dat er op de dorpsweg een golf op een boom is geklapt en er twee dood zijn''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !