Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders

Auteur Topic: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders  (gelezen 111568 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #50 Gepost op: 3 maart 2015, 15:22:34
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #51 Gepost op: 26 mei 2015, 23:59:24
Rijkswaterstaat waarschuwt via navigatie voor ongevallen
Veiligheid weginspecteurs en weggebruikers verder vergroten
21-05-2015

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat gaan weggebruikers via de navigatie en verkeersapps in hun voertuig waarschuwen voor ongevallen en pechgevallen op de snelweg. Het gaat om een experiment dat de veiligheid van weginspecteurs en weggebruikers moet vergroten. De proef vindt plaats op snelwegen in en rond Flevoland.

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat beveiligen met hun bekende gele pick-ups ongevallen en pechgevallen op de snelwegen. Te vaak worden hun voertuigen aangereden. Rijkswaterstaat neemt daarom opnieuw een maatregel om weggebruikers te attenderen op afzettingen.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): 'De veiligheid van weginspecteurs en weggebruikers staat bij Rijkswaterstaat hoog in het vaandel. We streven voortdurend naar verbetering van de veiligheid. Via de navigatie kan Rijkswaterstaat weggebruikers tijdig attenderen op afzettingen.’

Waarschuwingssignaal
Het systeem werkt als volgt: weginspecteurs plaatsen hun voertuig diagonaal op een rijstrook of de vluchtstrook om een ongeval of pechgeval te beveiligen. Vervolgens verzenden ze door een druk op een knop via het mobiele telefoonnetwerk locatiegegevens (GPS-coördinaten). Bekijk ook onze infographic (PDF, 7.4 MB) .

De gegevens worden op het zogenoemde Flister-platform omgezet in verkeersinformatie. Die informatie ontvangen weggebruikers die een afgesloten rijstrook naderen als waarschuwingssignaal op hun navigatiesysteem of via een verkeers-app. Ook kan die via de reguliere verkeersinformatie worden verspreid.

Experiment
Er doen tien weginspecteurs mee aan het experiment, dat in eerste instantie drie maanden gaat duren. Het wordt gehouden op (delen van) de A1, A6, A27, N50 en A28. Na drie maanden wordt bekeken of het daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de veiligheid van de weginspecteurs en weggebruikers. Op basis van die bevindingen wordt een besluit genomen over verdere uitrol.

Veiligheid
De afgelopen maanden heeft Rijkswaterstaat tal van maatregelen genomen om met name het negeren van rode kruisen te voorkomen. Weginspecteurs in de regio Rotterdam hebben de bevoegdheid van Buitengewoon Opsporingsambtenaar gekregen om boetes uit te kunnen delen. Ook zijn er extra borden geplaatst. Daarnaast is de politie strenger gaan handhaven. Flister past in deze reeks van maatregelen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #52 Gepost op: 10 februari 2016, 14:32:29
Dit zijn de gevaarlijkste snelwegen van Nederland

De ringweg A10 is de gevaarlijkste snelweg van Nederland. Vorig jaar waren er meer dan 900 aanrijdingen op de Amsterdamse ring. Dat komt volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) neer op bijna 29 ongelukken per kilometer snelweg.

Oorzaak voor de vele aanrijdingen op de A10 is volgens de VID de verkeersdrukte, in combinatie met de vele op- en afritten. Naast de A10 bestaat de top-3 uit de A13 tussen Rotterdam en Den Haag en de A20 bij Rotterdam.

De VID heeft voor zijn lijst het aantal ongelukken berekend per kilometer snelweg. Dat leidt er bijvoorbeeld toe dat ongevallen op de A2 bij Amsterdam door de VID op dezelfde hoop worden gegooid als botsingen bij Maastricht, omdat ze op dezelfde snelweg plaatsvinden.
In het volledige artikel nog meer wegen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #53 Gepost op: 10 februari 2016, 15:13:35
Citaat van: DiNozzo link=msg=1405495 date=1455111149
Dit zijn de gevaarlijkste snelwegen van Nederland
In het volledige artikel nog meer wegen.
Ik heb het stuk gelezen en ik vind het niet juist weergegeven.
Idd op de A10 de meeste "gemelde" schadegevallen. Maar dat is ook al het afgereden spiegeltje. Ik kan niet teruglezen dat ook het aantal gewonden mee telt in dit onderzoek ( of ik heb daar overheen gelezen ) terwijl ik een weg met 1000 blikschade's minder gevaarlijk vind dan een weg met 20 gewonden/doden. :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #54 Gepost op: 10 februari 2016, 20:29:00
Ik was wel benieuwd geweest op welke locaties van de A10 de meeste ongevallen plaatsvinden, met daarbij de tijdstippen. Ik heb het gevoel dat de TC daar ook een rol in (kan) spelen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #55 Gepost op: 10 februari 2016, 20:58:40
Op de site van RTLnieuws staat een kaart waar je per kilometer kan kijken hoeveel ongevallen er gebeurd zijn: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/op-deze-stukken-snelweg-gebeurden-de-meeste-ongelukken
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #56 Gepost op: 16 juni 2016, 17:57:06
Weginspecteur René @WIS_Rene
Ik wens mijn collega #weginspecteur sterkte
http://112vandaag.nl/2016/06/motorrijder-rijkswaterstaat-gewond-tijdens-rijtraining-in-waalwijk/
17:54 uur · 16 Jun 2016 · Twitter for iPad
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 13 januari 2017, 09:13:00
Jolanda Trijselaar
@JolTrijselaar
Interventieteam ProRail neemt intrek in Don Berghuijskazerne en gaat nog meer samenwerken met Gezamenlijke Brandweer, proficiat!






Jan Waals
@Jan_Waals
Een locatie voor incidentenbestrijding ProRail en Gez-Brandweer. Samenwerking in #portofRotterdam.





oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
'Minder spoorvertraging door lekkende goederenwagons door nieuw systeem'

Citaat
ProRail Incidentenbestrijding en de Gezamenlijke Brandweer willen beheerster uitrukken als een tankwagon op het spoor lekt. Tot op heden leidde iedere gemorste druppel tot massaal uitrukken. Met vertraging voor het andere spoorverkeer en overlast voor de omgeving tot gevolg. Dankzij een groene en rode knop moet dat voortaan tot het verleden behoren.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/150606/Minder-spoorvertraging-door-lekkende-goederenwagons-door-nieuw-systeem


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1473520 date=1484295362
'Minder spoorvertraging door lekkende goederenwagons door nieuw systeem'

http://www.rijnmond.nl/nieuws/150606/Minder-spoorvertraging-door-lekkende-goederenwagons-door-nieuw-systeem

Een nobel streven, een eerste begin van het streven naar het beperken van zinloze vertragingen op o.a. het spoor.