GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010

Auteur Topic: GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010  (gelezen 59727 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
(...) wordt vervolgd voor het wetsartikel 'aanranding van de koning'.

Wat een ongelooflijke onzin. Sorry dat ik het zo zeg, maar er is altijd (en overal) wel een "gek" te vinden, die iets raars doet.
Waarom zou deze man er zo lang voor moeten zitten!?

Hieronder een paar citaten uit de NRC-Next van 17-05-2010 (artikel: "De koningin 'feitelijk aanranden'", door Joke Mat), die mijn mening hierover verwoorden:

Citaat
Oud-Wallenmanager Freek Zalm: "(...) Dit is de paranoïa van de samenleving. En van de overheid. (...)"

De advocaat van de man: "(...) Het wetsartikel 'feitelijke aanranding van de koning' is de afgelopen decennia niet of nauwelijks gebruikt. Volgens mij heeft het Openbaar Ministerie letterlijk zitten zoeken hoe ze hem langer vast konden houden. (...)"

"Volgens Oud-Wallenmanager Zalm waren anderen op 4 mei de echte paniekzaaiers. "De twee dametjes die zijn gaan gillen en de man die 'bom bom' riep, díe hadden op hun verantwoordelijkheid moeten worden gewezen". (...)"

Ik vind: De angst voor aanslagen, etc. zit zo diep in de samenleving, dat we niet meer reëel kunnen denken. Dit beïnvloed ook het OM en de rechters, waardoor er 'ineens' hele hoge straffen worden gegeven aan een "gek", die niet eens zelf door had wat 'ie deed:  :-X

Citaat
De advocaat van de man: "(...) "Op de avond van 4 mei had hij naar eigen zeggen stevig gedronken. "Hij [de man] is direct afgevoerd, wist helemaal niet wat er verder was gebeurd. De politie heeft hem moeten uitleggen waarom hij vastzat." (...)"

"(...) Hij [de man] komt in De Kloof, een inloophuis waar zwervers kunnen koffiedrinken, douchen en rusten, en is vaak te vinden rond het Spui. (...)"
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Wat een ongelooflijke onzin. Sorry dat ik het zo zeg, maar er is altijd (en overal) wel een "gek" te vinden, die iets raars doet.
Waarom zou deze man er zo lang voor moeten zitten!?
daarom dus...  ^-^

'Damschreeuwer bedreigde eerder Beatrix'

http://www.webregio.nl/amsterdam/regionaal-nieuws/artikel/1145877/damschreeuwer-bedreigde-eerder-beatrix.aspx
20 mei 2010

AMSTERDAM - De man die op 4 mei de dodenherdenking op de Dam verstoorde, uitte eerder die dag dreigende taal over koningin Beatrix. Dat zegt perschef Polly van Dijk in het AD. De rechter besloot dinsdag dat de zogenaamde Damschreeuwer nog ten minste 90 dagen blijft vastzitten.

Veel te lang, aldus diens advocaat en een groeiend aantal critici. Volgens Van Dijk heeft de man echter meer gedaan dan alleen maar geschreeuwd. "Hij zou eerder op de bewuste dag al handelingen hebben verricht die erop duiden dat hij iets tegen de koningin heeft." De 39-jarige Amsterdammer zou tegen een kassameisje van Albert Heijn dreigende taal over Beatrix hebben uitgeslagen. Wat hij precies heeft gezegd, is niet bekend. Justitie verdenkt de man van verstoring van de openbare orde en het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel. De rechtbank acht de kans aanwezig dat verdachte opnieuw een misdrijf zal plegen waardoor de veiligheid of de gezondheid van mensen in gevaar kan worden gebracht. Daarbij is ook rekening gehouden met het feit dat verdachte vaker is veroordeeld door de strafrechter. Door de paniek die ontstond moesten 63 mensen worden behandeld bij de eerstehulpposten van de Amsterdamse ziekenhuizen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/485861/2010/05/25/Honderd-getuigen-Damschreeuwer-melden-zich.dhtml

Honderd getuigen Damschreeuwer melden zich

AMSTERDAM - Rond de honderd mensen hebben zich als getuige gemeld bij de advocaat van de Damschreeuwer, de man die tijdens de dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam voor paniek zorgde door luidkeels te schreeuwen. Dat heeft de advocaat, Mariëlle van Essen, dinsdag laten weten.
Van Essen is op zoek naar getuigen die kunnen verklaren dat de paniek op de Dam niet door de schreeuw kwam, maar door overige omstandigheden. Zo zou de angst ook ontstaan kunnen zijn door het geluid van omvallende hekken in al het tumult, aldus de raadsvrouw. Dat iemand in het publiek ''bom, bom, vlucht'' riep, droeg volgens Van Essen eveneens bij aan de onrust.

De advocaat heeft al ongeveer dertig mensen benaderd die ze wil horen. Een selectie van de getuigen wil ze aandragen bij de rechter-commissaris. De Damschreeuwer zit voorlopig nog vast. De rechtbank in Amsterdam heeft het voorarrest van de 39-jarige Amsterdammer vorige week met negentig dagen verlengd. (ANP)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Van de 100 getuigen verklaren er 30 hetgeen wat in het straatje van de advocaat past, als ik het goed interpreteer.. ;D


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Hof heft voorarrest schreeuwer Dam op

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6912815/__Voorarrest_Damschreeuwer_opgeheven__.html?sn=binnenland,buitenland
do 10 jun 2010, 13:58

AMSTERDAM -  Het gerechtshof in Amsterdam heeft donderdag de voorlopige hechtenis opgeheven van de 39-jarige man die schreeuwde tijdens de dodenherdenking op de Dam in Amsterdam. Dat heeft een woordvoerder laten weten. Na de schreeuw ontstond paniek en vielen ruim zestig gewonden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Ik ben duidelijk onschuldig'

http://www.parool.nl/parool/nl/2304/4-EN-5-MEI/article/detail/299447/2010/06/14/Ik-ben-duidelijk-onschuldig.dhtml
14-06-10 11:27

AMSTERDAM - Met één luide brul doorbrak Adam op 4 mei om één minuut over acht de rust op de Dam. De schreeuw stond aan het begin van een paniekgolf, waarbij 63 mensen gewond raakten en ook de koningin, kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima het op een lopen zetten. Sindsdien zat Adam de Damschreeuwer vast.

Maar op 9 juni werd zijn voorarrest opgeheven. En dus toog de kleine potige man weer naar zijn vertrouwde plekje: dat bankje op het Spui naast café Luxembourg waar iedereen hem kent als Adam en waar hij altijd bier drinkt.

Nee, hij heeft niet meer het uiterlijk van een orthodoxe jood. Zijn baard is eraf en zijn haar is kort. Zijn praatjes zijn zoals ze van hem gewend zijn hier: warrig, een beetje wereldvreemd. Hij drinkt weer goedkope blikjes bier, met blokjes ijs die hij bietst van de Coffee Company.

''Ik denk niet dat ik me realiseerde dat het dodenherdenking was.'' Dat hij ging schreeuwen, wist hij wel. ''Ik ging van de ene naar de andere kroeg en ik vond dat die mensen daar maar stonden te suffen.''

Hoewel hij zijn verhaal afwisselt met vreemde verhandelingen over ripdeals en filosofische bespiegelingen over het leven, is hij op sommige momenten heel helder over de rel op 4 mei. ''Ik ben niet schuldig. Als je de beelden van seconde tot seconde bekijkt, zie je dat de mensen niet na mijn schreeuw, maar na de gil van een meisje in paniek raken. En als er een hek omvalt.''

Heeft hij spijt? ''Nee, maar ik betreur wel wat er op de Dam is gebeurd. Wat die mensen op de Dam elkaar hebben aangedaan.'' Het is hetzelfde wat zijn advocaat vertelde. ''Je moet een verhaal hebben om uit handen van justitie te blijven hè,'' zegt Adam lachend.

Hij giechelt wat af trouwens, Adam. ''Maar al zou ik zeggen dat ik het wél bewust heb gedaan om de koningin in gevaar te brengen, dan wijzen de beelden tóch anders uit.''

Adam wil zijn achternaam niet zeggen. Ook niet waar hij woont, áls hij al ergens woont. Wel zijn tweede en derde voornaam: Ale Hugo. En dat hij in Harlingen geboren is en failliet is gegaan met een café in Groningen. Dat hij veertig jaar is, uit een gezin van acht komt en zelf 'ergens' twee kinderen heeft.

En nee, hij heeft niet iets tegen koningin Beatrix en haar familie. ''Al is het maar de vraag of ze echt onze koningin is.'' En dan komt er weer een onnavolgbare theorie over het koningshuis.

Toch verraden zijn woorden af en toe de nodige intelligentie. Waarschijnlijk daarom dat justitie hem langer in hechtenis wilde houden, om toch eerst goed uit te zoeken wie deze zwervende snuiter is. Maar in hoger beroep werd besloten dat hij de rechtszaak in vrijheid mag afwachten. ''Ik zie niet op tegen die rechtszaak. Ik ben duidelijk onschuldig. Dat hoor ik ook van iedereen hier die me kent.'' (VICTOR SCHILDKAMP/AD)
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
'Damschreeuwer opgepakt na nieuw incident'
AMSTERDAM - De man die met een schreeuw tijdens de dodenherdenking een paniekreactie op de Dam teweegbracht, is donderdag na zijn vrijlating meteen opnieuw in de fout gegaan.
Hij bedreigde twee medewerkers van de gemeente Amsterdam toen ze wilden verhinderen dat hij het Nationaal Monument op de Dam beplakte, meldt de NOS maandag.
De gemeente Amsterdam bevestigt dat iemand inderdaad het monument probeerde te beplakken en dat twee medewerkers, die dit wilden tegengaan, werden beledigd. Zij hebben aangifte gedaan. De man is opgepakt en heeft een nacht in de cel doorgebracht. Om wie het ging, wil de gemeente niet toelichten. De politie wil er niets over zeggen. "Als we er iets over zeggen, bevestigen we meteen de identiteit van deze man."

Langer vasthouden
De zogenoemde Damschreeuwer werd tot donderdag vastgehouden omdat hij koningin Beatrix in gevaar zou hebben gebracht.
Justitie had dat aangevoerd om hem langer vast te kunnen houden, maar volgens het hof van Amsterdam is er geen bewijs dat de koningin daadwerkelijk gevaar heeft gelopen. Bij het incident raakten tientallen mensen gewond in het gedrang.
www.nu.nl


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Het verhaal van de (schijnbaar) Dam schreeuwer zelf:

Damschreeuwer: "Ik vond het een suffe boel"

En toen hing daar opeens Adam aan de lijn: of hij- de zogenaamde Damschreeuwer- zijn verhaal kon doen aan AT5.

Adam ("Mijn vrienden noemen mij David") is duidelijk nog steeds boos over zijn arrestatie op 4 mei. Hij houdt vol dat het niet zijn geschreeuw was dat voor paniek zorgde tijdens dodenherdenking op de Dam ("Niemand leek zich daar aan te storen"), maar het gegil van een meisje. Over wat hem bezielde die avond is hij echter minder helder. "Tja, wat bezielt iemand. Ik vond het een beetje een suffe boel." Ook kan hij niet beloven dat hij het niet weer zou doen.

Verder legt Adam aan AT5 uit waar het verkeerd is gegaan in zijn leven, hoe hij op straat is beland en wat er nou precies gebeurde de dag na zijn vrijlating toen hij opnieuw werd opgepakt.

Bekijk de lange versie van het interview.


Bron: at5.nl

En voordat mensen conclusies trekken puur op dit summiere bericht: bekijk het eigenlijke interview zoals gelinkt in dit bericht:
Het eigenlijke interview
(Ik heb ook het hele interview bekeken maar ik laat mijn mening in deze post achterwege....)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Beyond the call of duty. De echte helden die voor weinig elke dag vrouw en kinderen gedag kussen en de weg op gaan, om zich laten bespuwen, uitschelden en beschimpen. Denk daar maar eens aan als je richting iets als het Jonkbloetplein in Den Haag gaat omdat het "misschien wel rellen wordt"

Natuurlijk is de reactie van de massa overtrokken geweest en lachen we er achteraf allemaal om. Maar op dat moment was het voor die mensen echt, realiteit. Ook de agenten in kwestie wisten niet beter en handelde met de kennis van dat moment!!!!


Bron: Telegraaf
Agenten dumpten 'Dambom' in bouwput

AMSTERDAM -  Twee Amsterdamse politieagenten blijken doodsangsten te hebben uitgestaan doordat zij de vermeende bomkoffer tijdens de dodenherdenking op de Dam oppakten en die honderden meters verder in de bouwput van de Noord-Zuidlijn dumpten.

De twee moesten in een seconde beslissen wat te doen toen ze op 4 mei geconfronteerd werden met de paniek die ontstond toen iemand hard schreeuwde tijdens de twee minuten stilte. Direct begon de massa te rennen op het moment dat werd gezegd dat er een bom lag.
"We stonden achter een afzetting bij de Dam toezicht te houden toen we opeens een schreeuw hoorden. Bijna meteen begon de menigte te lopen. De angst was te lezen in de ogen", vertelt één van de agenten in een intern blad van het Amsterdamse korps.

In de hysterie die dan ontstaat, duwt een vrouw de ruiter ineens een koffertje in zijn handen. "Hij is nog niet afgegaan", gilt ze en vlucht er dan razendsnel vandoor.
De politieman realiseert zich dan dat hij voor de belangrijkste beslissing in zijn leven staat en dat de situatie ineens een dramatische wending kan krijgen als de bom inderdaad afgaat op de Dam, waar op dat moment vele duizenden mensen - onder wie koningin Beatrix, kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima - aanwezig zijn.
"Natuurlijk dacht ik aan mijn eigen hachje, maar de veiligheid van het publiek woog zwaarder. Dan maar alleen de lucht in", kijkt de ervaren ruiter terug op het moment. Hij besluit de ruimte te zoeken en dendert met zijn paard over het Damrak en houdt het koffertje zo stil mogelijk in zijn handen. Zijn collega wijkt geen moment van zijn zijde en zorgt ervoor dat hij ruim baan krijgt en zo ver mogelijk van de mensenmassa kan geraken.

Inmiddels aanwezige motoragenten zorgen ervoor dat de kruising naar de Prins Hendrikkade vrij is. "Dan zie ik ineens de bouwput van de Noord/Zuidlijn. Hier kon ik de koffer kwijt. Toen ik 'm wegslingerde, vreesde ik dat het gedaan was. Ik deed mijn ogen dicht", aldus de 41-jarige politieman.
Dan valt de stilte in en de verwachte knal blijft uit. In allerijl wordt nog wel een nabijgelegen busstation ontruimd, maar al snel komt de melding dat de vermeende Dambom gewoon een attachékoffertje is van iemand die het heeft laten staan.

Alsof er niets aan de hand is geweest hervatten de agenten hun werkzaamheden en gaan ze over tot de opvang van de vele tientallen gewonden die er zijn.
Dan beseffen de twee pas wat er is gebeurd en worden ze opgevangen door collega's. Tijdens de nazit komen de emoties los en realiseren de twee dat het allemaal heel anders had kunnen aflopen.

Collega's hebben het dan over een heldendaad, al willen de politiemensen daar niets van weten. "We leverden goed werk, maar dat geldt voor alle collega's", meent hij. Maar daar dacht hoofdcommissaris Welten anders over. Hij vond het een moedige actie en de 'bomdragers' ontvingen van hem een gratificatie.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Damschreeuwer woest op OM

http://www.at5.nl/artikelen/68548/damschreeuwer-woedend-op-om
donderdag 22 september 2011 12:29

Gennaro P. is het, op zijn zachtst gezegd, niet eens met de 12 maanden cel die het OM tegen hem heeft geëist. Dat laat hij in een telefonische reactie aan AT5 weten.
'Het zijn een stelletje waardeloze paardenlullenpoetsers'. Dat is de ongezouten mening over het Openbaar Ministerie van Gennaro P., beter bekend als de Damschreeuwer. Het OM eiste donderdag 12 maanden cel tegen P., waarvan zes maanden voorwaardelijk.
'Ik vind het een behoorlijk hoge eis. Ze mogen blij zijn dat ik niet aanwezig was aan de Parnassusweg, want dan had ik nog wel eens behoorlijk uit mijn slof kunnen schieten. Vandaar dat ik daar ook niet was', stelt de verdachte telefonisch.
P. had zelf rekening gehouden met een aanmerkelijk lagere straf. 'Hooguit drie maanden, waarvan acht weken voorwaardelijk'. Over een mogelijk hoger beroep bij veroordeling blijft de verdachte onduidelijk. 'De rechtbank krijgt nu de kans om korte metten te maken met twijfels over de integriteit van rechters.'

De uitspraak is over twee weken.
Samen sterk in de hulpverlening!