GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010

Auteur Topic: GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010  (gelezen 61670 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ambulance 16103

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 188
Vanaf hier kan ik alleen zeggen dat 1 van onze auto's tijdelijk in Amsterdam is ingezet voor de overige 112 meldingen.
Inmiddels is deze auto alweer terug in het eigen verzorgsgebied (HM-sector west) O0


Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
p2kflex
22:48:05 04-05-10GROUP-113-118 A1 AMSTERDAM KRASNAPOLSKY DAM 9 RIT:357
0120118Ambu 13-118 (GGD Amsterdam)


Nog steeds met A1...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6661945/___Paniek_is_besmettelijk___.html?sn=binnenland,buitenland

di 04 mei 2010, 22:25
'Paniek is besmettelijk'

NIJMEGEN -  "Paniek is besmettelijk. In ons instinct zit ingebakken dat je bij dreigend gevaar weg moet wezen. Eerst vluchten en daarna pas kijken wat er aan de hand is."

Dat is volgens hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen een mogelijke verklaring voor de chaos die ontstond op de Dam in Amsterdam nadat een man tijdens de twee minuten stilte iets onverstaanbaars riep. ,,En als de massa eenmaal in beweging is, is er geen houden meer aan. Een mensenmassa kan levensgevaarlijk zijn. Een vluchtende massa veroorzaakt dan weer zijn eigen paniek'', aldus de hoogleraar.

Vonk denkt dat de paniek op de Dam begon, doordat degene die stond naast de man die schreeuwde, schrikkerig reageerde. ,,Degene die daar weer naast staat, schrikt van die emotionele reactie. De volgende denkt: er is iets aan de hand, ik moet zorgen dat ik weg ben. En zo slaat iedereen op de vlucht, want mensen doen elkaar allemaal na. Als de eerste heel rustig had gereageerd en tegen die man had gezegd: joh, hou jij eens even op, was er misschien wel niks gebeurd.''

Maar de hoogleraar kan zich wel voorstellen dat de directe omgeving van de roepende man schrok. ,,De herdenking is toch een emotioneel moment. En we hebben net weer die bomaanslag in New York gehad. Bovendien was de koningin er. Onbewust associëren sommigen dat met het drama in Apeldoorn vorig jaar. Kortom voldoende omstandigheden om iets ongewoons negatief uit te leggen en daarop te reageren.''

Dat de mensenmassa toch vrij snel weer rustig naar de rest van de plechtigheid keek, verklaart Vonk ook uit het imitatiegedrag dat mensen eigen is. ,,Na hun instinctieve vlucht willen mensen weten wat er eigenlijk aan de hand is. In Amsterdam zagen ze dat het vals alarm was en dat de eersten zich alweer bepaalden bij de herdenking en dat doet iedereen dan weer na. Mensen worden geregeerd door onbewuste mechanismen.''


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6661945/___Paniek_is_besmettelijk___.html?sn=binnenland,buitenland

di 04 mei 2010, 22:25
'Paniek is besmettelijk'

NIJMEGEN -  "Paniek is besmettelijk. In ons instinct zit ingebakken dat je bij dreigend gevaar weg moet wezen. Eerst vluchten en daarna pas kijken wat er aan de hand is."

Is het werkelijk paniek of is het meer een reflex op zelfbehoud?
Als we toch om ons heen kijken in deze wereld, wordt de dreiging aan alle kanten gevoed en levendig gehouden.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Er zit in mensen natuurlijk nog verse herinneringen van Koninginnedag 2009.
In deze situatie krijg je ook een domino effect. 10 mensen beginnen te duwen, de volgende 20 ook en ga zo maar door.
En als je wordt geduwd blijf/kan je ook niet stil blijven staan.
Zoals in het hierboven geplaatste artikel maak ik het ook in de praktijk mee. In paniek rent iedereen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
persconferentie op 2  ;)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Ik vond het opvallend hoe weinig beveiliging er was rondom de leden van het Koningshuis, vergeleken met Koninginnedag.. Zojuist werd er gezegd dat Dodenherdenking zeg maar dé angst is van de beveiliging en een groter risico heeft dan Koninginnedag..


just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
2e verdachte (man met de koffer) onschuldig!


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Aangehouden man is een in Amsterdam geboren Nederlander, bekend met politie en justitie, diverse strafbare feiten op strafblad waaronder bezit en dealen.
Weten niet of hij onder invloed was.


just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
''waarschijnlijk is de man (1e verdachte) morgen weer op vrije voeten''