GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010

Auteur Topic: GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010  (gelezen 59246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Maar als jij door jouw 'lichte overtreding' er verantwoordelijk voor bent dat tientallen mensen gewond raken, is dat dan geen reden om de man langer vast te houden?

Dat vroeg ik me ook af... Als ik vuurwerk afsteek waardoor een paard in paniek raakt en de berijder valt eraf en raakt verlamt dan ben ik daarvoor ook niet verantwoordelijk?


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Je zult wellicht verzekeringstechnisch verantwoordelijk zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook een strafbaar feit is. Al is nu vuurwerk afsteken dat natuurlijk wel, dus de vergelijking gaat een klein beetje mank ;)


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Ik denk dat het halve bureau waar de man vastzit druk het Wetboek aan het doorbladeren is welke strafbare feiten nog meer van toepassing kunnen zijn.
Mogelijk gaan ze zitten op bedreiging van Koninklijke familie...veel opties mogelijk.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Er bestaat volgens mij niet zoiets als 'letsel door schuld', dus ik vermoed het niet.

Letsel door schuld is wel degelijk strafbaar gesteld in artikel 308 van het Wetboek van Strafrecht:

Citaat
1.Hij aan wiens schuld te wijten is dat een ander zwaar lichamelijk letsel bekomt of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van zijn ambts- of beroepsbezigheden ontstaat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie.
2.Indien de schuld bestaat in roekeloosheid, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Het is alleen niet mogelijk om iemand ter zake van dit feit in verzekering te stellen / in bewaring te stellen. (zie bericht van mike)

Ik denk dat het halve bureau waar de man vastzit druk het Wetboek aan het doorbladeren is welke strafbare feiten nog meer van toepassing kunnen zijn.
Mogelijk gaan ze zitten op bedreiging van Koninklijke familie...veel opties mogelijk.

Ik heb zo'n vermoeden dat er ook wel ergens enkele ovj's en parketsecretarissen daar nu druk mee bezig zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Beveiliger bij WA:


http://www.telegraaf.nl/binnenland/6661385/__Paniek_bij_herdenking__.html

[img width=700 height=475]http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00720/vorstin_jpg_720282a.jpg


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Ja maar dat duurt even want die werken natuurlijk niet allemaal ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Beveiliger bij WA:

Mooie foto, eentje waarop heel veel gebeurt als je goed kijkt. Drie mensen lijken nog niets in de gaten te hebben, w.o. onze premier..  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Mooie foto, eentje waarop heel veel gebeurt als je goed kijkt. Drie mensen lijken nog niets in de gaten te hebben, w.o. onze premier..  ::)

Volgens mij heeft hij ook een beveiliger bij zich  ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Volgens mij heeft hij ook een beveiliger bij zich  ;)

Dat zag ik. Maar de premier lijkt zo rustig naar de grond te kijken. 1 beveiliger steekt de hand uit naar Maxima, 1 heeft Alex al beet, 1 de Koningin en het lijkt erop dat Balkenende ook net wordt vastgepakt.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931


Het is alleen niet mogelijk om iemand ter zake van dit feit in verzekering te stellen / in bewaring te stellen.



Dat weet je niet, als de verdachte geen vaste woon of verblijfplaats in Nederland  heeft dan weer wel.

gr
Mike