GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010

Auteur Topic: GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010  (gelezen 59262 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Kan je zo iemand wel verantwoordelijk gehouden worden? Waarschijnlijk schreeuwd zo iemand dagelijks op straat... Heeft onze overheid en media niet een grotere schuld door een 'angst' sfeer creëeren waardoor dit soort onschuldig geschreeuw leidt tot 63 gewonden...?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Kan je zo iemand wel verantwoordelijk gehouden worden? Waarschijnlijk schreeuwd zo iemand dagelijks op straat... Heeft onze overheid en media niet een grotere schuld door een 'angst' sfeer creëeren waardoor dit soort onschuldig geschreeuw leidt tot 63 gewonden...?
Als hij daadwerkelijk alleen maar schreeuwde, kom je echt niet verder dan "verstoring openbare orde". Maar ik denk niet dat je hem verantwoordelijk kan houden voor de gewonden. Eerder de persoon die"bom bom"roept omdat er een aktetas valt. ( als dit echt zo was uiteraard).

Mijn insziens had de man ook aangesproken kunnen worden door een agent/handhaver en zelfs omstander of hij even normaal wil doen of wat er aan de hand is..
Al die angst sloeg als het verhaal van meneer klopt, totaal nergens op.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Damschreeuwer heeft spijt
De Damschreeuwer heeft spijt dat hij de Dodenherdenking op de Dam afgelopen dinsdag heeft verstoord. Hij wilde geen paniek veroorzaken en kon niet voorspellen dat zijn daad zulke ernstige gevolgen zou hebben. De advocaat van de man laat weten: "Mijn cliënt heeft vanuit frustraties uit zijn persoonlijke leven en een te grote hoeveelheid genuttigde alcohol, die dag vanuit beschonken toestand impulsief gehandeld door een kreet te slaken aan het einde van de twee minuten stilte." Bij de paniek die ontstond nadat de man begon te schreeuwen, vielen ruim 60 gewonden. De advocaat benadrukt dat er achter het geschreeuw verder geen diepere betekenis, gedachte of bedoeling zat.

Hoe kom ik nu toch aan het gevoel dat de betrokkene nauwelijks tot helemaal geen spijt heeft, maar de "heer" advocaat citeert uit eigen werk, ten behoeve van toekomstige strafvermindering? Als je al die krokodilletranen van die dure, niet door de misdadige client betaalde advocaten bij elkaar zou doen, stond heel Nederland een meter onder water.....bah!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Hoe kom ik nu toch aan het gevoel dat de betrokkene nauwelijks tot helemaal geen spijt heeft, maar de "heer" advocaat citeert uit eigen werk, ten behoeve van toekomstige strafvermindering? Als je al die krokodilletranen van die dure, niet door de misdadige client betaalde advocaten bij elkaar zou doen, stond heel Nederland een meter onder water.....bah!
Voor alle duidelijkheid: het is een vrouwelijke advocate  ::)


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Ik mocht het (helaas) zelf ondervinden. Erg onvoorstelbaar.
Eerst dacht ik dat er een dronken gast aan het ouwehoeren was, niets bijzonders dus alleen erg onrespectvol.
Echter begonnen er meer mensen te schreeuwen, en snel daarna begon de hele menigte te schreeuwen.
Ik stond er precies tegenover, vooraan bij de dranghekken. Erg raar om de menigte op je af te zien komen rennen en dat mensen over elkaar heen lopen!
Op dat moment weet je niet wat er gaande is. Het eerste wat ik dacht was dat ik daar ook weg moest, anders zou ik zelf nog ondersteboven gelopen worden door de menigte. Gelukkig snel de knop weten om te zetten en aan mijn kant eerste hulp verleent met een arts aan m'n zijde.

Het viel gelukkig allemaal mee, maar op dat moment vrees je toch wel het ergste.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6679044/__Schreeuwer_4_mei_langer_vast__.html?sn=binnenland,buitenland

vr 07 mei 2010, 18:22  | 11 reacties
Schreeuwer dodenherdenking langer vast

AMSTERDAM -  De man die tijdens de twee minuten stilte op de Dam in Amsterdam met zijn geschreeuw voor paniek zorgde, blijft in voorlopige hechtenis. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag besloten. Volgens de rechter-commissaris is er voldoende verdenking van strafbare feiten.

De 39-jarige Amsterdammer zit sinds woensdagavond vast nadat hij tijdens de dodenherdenking de aanwezigen de stuipen op het lijf had gejaagd. Door de paniek die ontstond door zijn geschreeuw moesten 63 mensen worden behandeld bij de eerstehulpposten van de Amsterdamse ziekenhuizen.

Justitie verdenkt de man van verstoring van de openbare orde en het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel. Daarnaast heeft het Openbaar Ministerie (OM) er een nieuwe verdenking aan toegevoegd. De officier van justitie is na het horen van getuigen en het verrichten van onderzoek tot de conclusie gekomen dat de man een gevaarlijke situatie heeft gecreëerd voor zowel de koningin als de kroonprins en zijn echtgenote of een poging daartoe heeft ondernomen.

Zijn advocate Mariëlle van Essen meent dat het OM deze feiten er bewust aan heeft toegevoegd om de man langer vast te kunnen houden. Het is volgens haar in lange tijd niet gebeurd dat iemand wordt vervolgd voor het wetsartikel 'aanranding van de koning'. „Alsof schreeuwen zo'n goed plan is om de koningin iets aan te doen”, aldus de raadsvrouw.

De man had eerder via zijn advocate al laten weten spijt te hebben van zijn actie. Hij betreurt de situatie die hij heeft veroorzaakt en de gevolgen daarvan voor de ruim zestig slachtoffers. Hij heeft nooit de bedoeling gehad paniek te veroorzaken.

Na afloop van de hechtenis van twee weken kan de officier van justitie de raadkamer van de rechtbank vragen de gevangenhouding van de verdachte met maximaal negentig dagen te verlengen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ik heb het niet echt op advocaten* maar deze maakt wel een goed punt! Ik hoop maar dat ze niet zo de zaak kapot maken...

*advocaten doen natuurlijk ook gewoon hun werk en roepen daarom ook maar dat het allemaal niet zo bedoelt is enz..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Weet iemand of er nog een onderzoek / evaluatie komt van dit incident?  ???


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Het incident wordt in ieder geval door de Veiligheidsregio geevalueerd, zoals alle Grip-incidenten. Maar deze is meer gericht op de afhandeling van het incident als op oorzaken en effecten van het incident.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Het incident wordt in ieder geval door de Veiligheidsregio geevalueerd, zoals alle Grip-incidenten. Maar deze is meer gericht op de afhandeling van het incident als op oorzaken en effecten van het incident.

Juist de oorzaak en effect lijkt mij interessant... ;)