Verschil tussen EHBO en BHV

Auteur Topic: Verschil tussen EHBO en BHV  (gelezen 16802 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ThePeter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 7 mei 2010, 20:20:21
Hoi,

Is er iemand die me het verschil uit kan leggen tussen EHBO en BHV.

Ik ben ik het bezit van een EHBO diploma + Reanimatie en AED beheer.

Vorige week werdt ik voor een baan in de Beveiliging afgewezen omdat ik niet in het bezit ben van een BHV diploma

Ik heb altijd gedacht dat een BHV een beknopte versie is van het EHBO.
Is deze gedachte goed of zit ik er helemaal naast.

Greetzzz Peter

www.link verwijderd zie forumregels.tk




DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2010, 02:46:41
Bij bhv leer je ook een brandblusser/slang te gebruiken en nog wat ontruimings en brandbestrijdingsdingen. Echt veel stelt het allemaal niet voor vind ik. (Ik zou liever een wat uitgebreidere cursus zien dan die halve dag waarin je 1 stoot co2 op een vuurtje loslaat en 1x met een deken een ding moet afdekken en dan zit al het ehbo/reanimatie gedeelte ook nog eens in die halve dag).
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2010, 08:49:16
Wat DaMook zegt is waar. Als je naar BHV kijkt bestaat het eigenlijk uit drie dingen:

1. Levensreddend handelen
2. Brand
3. Ontruiming en evacuatie

Om te beginnen is het levensreddend handelen absoluut niet te vergelijken met een EHBO diploma met aantekening verbandleer. Bij BHV leer je niet veel meer dan een (wonddruk)verband leggen, reanimatie (soms zetten ze nog een AED aan, maar echt mee leren werken doe je niet) en voornamelijk hoe je zo goed mogelijk bij 112 'HELP' moet roepen. Op dit gebied kun je dus veel beter een EHBO diploma hebben. Ik heb zelf beide, maar ben over het levenreddend handelen absoluut niet te spreken. In die 1 dag opleiding (halve zelf bij herhaling) kun je nooit leren hoe je iemand moet helpen.  >:( Grote probleem daarbij is dat bedrijven dan een vorm van schijnveiligheid hebben, 'want we hebben toch voldoende bhv-ers' :-\

*kijkt omhoog en denkt 'jeetje, ik begin het te leren om mijn tirade tegen het hulpverlenende gedeelte van BHV niet over 6 pagina's te moeten typen' ;)*

Maar goed, je bent natuurlijk niet afgewezen omdat je iets beter kunt dan nodig (mits je dan weer beter bent dat de baas natuurlijk, maar dan wordt het een gevoelskwestie ::)). Het zit hem, zoals DaMook ook al zegt, in een stuk brand en ontruimen. Dat leer je bij de EHBO opleiding (meestal) niet. Ik kan me wel voorstellen dat ze dat bij de beveiliging een belangrijk onderdeel vinden. Zeker ontruiming is iets waarvan je haast zeker weet dat je het eens een keer nodig gaat hebben als je in de evenementenbeveiliging zit.

Als je de beveiliging in wilt zullen waarschijnlijk alle bedrijven waar je wilt werken om een BHV opleiding vragen. Het beste advies dat ik je kan geven is, doe die opleiding even. Ik zeg met recht even, want je bent in 2 dagen klaar (uurtje of 6 -7 per dag) en het kost een euro of 300. Niets dus wat in de weg zou moeten staan voor je droombaan!

Succes O0


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2010, 10:06:30
Wat DaMook zegt is waar. Als je naar BHV kijkt bestaat het eigenlijk uit drie dingen:

1. Levensreddend handelen
2. Brand
3. Ontruiming en evacuatie

Om te beginnen is het levensreddend handelen absoluut niet te vergelijken met een EHBO diploma met aantekening verbandleer. Bij BHV leer je niet veel meer dan een (wonddruk)verband leggen, reanimatie (soms zetten ze nog een AED aan, maar echt mee leren werken doe je niet) en voornamelijk hoe je zo goed mogelijk bij 112 'HELP' moet roepen. Op dit gebied kun je dus veel beter een EHBO diploma hebben. Ik heb zelf beide, maar ben over het levenreddend handelen absoluut niet te spreken. In die 1 dag opleiding (halve zelf bij herhaling) kun je nooit leren hoe je iemand moet helpen.  >:( Grote probleem daarbij is dat bedrijven dan een vorm van schijnveiligheid hebben, 'want we hebben toch voldoende bhv-ers' :-\

*kijkt omhoog en denkt 'jeetje, ik begin het te leren om mijn tirade tegen het hulpverlenende gedeelte van BHV niet over 6 pagina's te moeten typen' ;)*

Maar goed, je bent natuurlijk niet afgewezen omdat je iets beter kunt dan nodig (mits je dan weer beter bent dat de baas natuurlijk, maar dan wordt het een gevoelskwestie ::)). Het zit hem, zoals DaMook ook al zegt, in een stuk brand en ontruimen. Dat leer je bij de EHBO opleiding (meestal) niet. Ik kan me wel voorstellen dat ze dat bij de beveiliging een belangrijk onderdeel vinden. Zeker ontruiming is iets waarvan je haast zeker weet dat je het eens een keer nodig gaat hebben als je in de evenementenbeveiliging zit.

Als je de beveiliging in wilt zullen waarschijnlijk alle bedrijven waar je wilt werken om een BHV opleiding vragen. Het beste advies dat ik je kan geven is, doe die opleiding even. Ik zeg met recht even, want je bent in 2 dagen klaar (uurtje of 6 -7 per dag) en het kost een euro of 300. Niets dus wat in de weg zou moeten staan voor je droombaan!

Succes O0

Ik vind dat bedrag wel erg hoog voor een BHV opleiding.
Er zijn ook volledige BHV opleidingen die je in 1 dag kan doen en die kosten nog geen €100 incl. lunch, koffie en een BHV certificaat(pas).
Herhalings les duurd een halve dag a €67 en ze worden door het hele land gegeven je kan zelf kiezen waar je het wil doen
Dus om dan 2 dagen a 12 a 14 uur te moeten zitten voo €300 is wel erg overdreven
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2010, 13:42:19
En een beetje BHV-opleider geeft je vrijstelling van het LEH deel wanneer je een geldig EHBO-diploma kan tonen.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2010, 15:41:27
Hoi,
Is er iemand die me het verschil uit kan leggen tussen EHBO en BHV.
Ik ben ik het bezit van een EHBO diploma + Reanimatie en AED beheer.
Vorige week werdt ik voor een baan in de Beveiliging afgewezen omdat ik niet in het bezit ben van een BHV diploma
Ik heb altijd gedacht dat een BHV een beknopte versie is van het EHBO.
Is deze gedachte goed of zit ik er helemaal naast.
Greetzzz Peter
Jammer voor je dat je op deze manier bent afgewezen.

BHV opleidingen bestaan inderdaad uit een aantal onderdelen, ontruiming, brand, communicatie en eerstehulp.
Met name het eerstehulp deel daar zijn aardig wat tegenstrijdigheden en commerciele belangen mee bemoeit.
Als ik een LEH (of EHBO) opleiding bij een bedrijf heb gevolgd dan zal deze slechts bij hoge uitzondering erkent worden door een ander opleidngsbedrijf, puur uit commercieel belang. Geen vrijstelling dus voor je EHBO.
De ARBO wetgeving of overheid wijst geen specifieke opleidingsinstituut of BHV opleidingen en certificeringen aan, dus ook niet aan het NVB of NIBHV, Nedcert of NIKTA.
Wel bestaat er een opleidingsprofiel welke door het Min. van BZK en SZW (in 1996 !) is uitgegeven met daarin vermeld de minimale opleidingseisen.
Dit opleidingsprofiel heeft geen enkele wettelijke betekenis of waarde.
De zogenaamde waarde die aan deze BHV certificaten wordt opgehangen is dus absolute schijn en wordt als zijnde officieel voorgespiegeld.
Helaas weten vele opdrachtgevers niet dat er geen wettelijke eisen zijn waardoor organisaties als het NIBHV er veel commercieel garen bij spinnen.

Kom niet met een ander EHBO diploma dan van het OK aan bij het NIBHV, het wordt regelmatig resoluut geweigerd, ondanks dat de opleidingseisen soms hoger zijn dan het reeds eerder genoemde opleidingsprofiel van het Min.van BZK en SZW.
(Het OK heeft 20%+ aandelen in het NIBHV. Het NIBHV is net als het OK marktleider en beide zgedragen zich monopolistisch)
De praktijk wijst dus uit dat als je een EHBO diploma hebt, in vele gevallen alsnog het MINDERE Levensreddend Handelen deel moet gaan volgen voor je BHV.
Dit is domweg belachelijk en komt alweer voort uit commercieel winstbejag van opleiders.

Kern van het verhaal is dat je eerstehulpprofiel als niveau aangepast moet zijn aan je werkomstandigheden.
Werk ik op kantoor waarbij het grootste gevaar de punt van een schaar is  ;D, dan zal een sterk ingekorte versie van een LEH voldoende zijn.
Werk ik in een fabriek met machines dan zal mijn opleidingsprofiel een EHBO diploma moeten zijn.
Werk ik in risicovolle omgevingen dan zal mijn eerstehulp opleidingsprofiel uitgebreider moet zijn dan het standaard EHBO  diploma.
Het algemene denkbeeld is dat als ik een standaard BHV opleiding heb gevolgd, dat dat voldoende zou zijn, niets is minder waar.

Gebrek aan regelgeving door het Min.van SZW op het gebied van opleidingseisen van BHV-ers is een slechte zaak en werkt fraude en onnodige opleidingskosten van opdrachtgevers in de hand.
Daar is niemand bij gebaat.

Nogmaals jammer, je ex-toekomstige werkgever heeft geen verstand van zaken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2010, 15:52:28
BHV opleidingen bestaan inderdaad uit een aantal onderdelen, ontruiming, brand, communicatie en eerstehulp.

Nogmaals jammer, je ex-toekomstige werkgever heeft geen verstand van zaken.

Met een ehbo diploma en aed mist Peter dus een flink aantal onderdelen van de bhv en constateert de potentiële werkgever terecht dat hij geen bhv-diploma heeft.
Dat lijkt me geen gebrek aan verstand van zaken nog aan regelgeving.  :-X
Peter had gewoon een verkeerde veronderstelling. BHV is namelijk meer dan alleen (beperkt) EHBO.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2010, 01:35:19
Met een ehbo diploma en aed mist Peter dus een flink aantal onderdelen van de bhv en constateert de potentiële werkgever terecht dat hij geen bhv-diploma heeft.
Dat lijkt me geen gebrek aan verstand van zaken nog aan regelgeving.  :-X
Peter had gewoon een verkeerde veronderstelling. BHV is namelijk meer dan alleen (beperkt) EHBO.


Ja hij heeft niet geleerd hoe hij 1 (EEN) stoot uit een brandblusser moet geven. Ow en niet hoe die een deurklink moet vastpakken :D .

Ik blijf erbij dat bhv veelste simplistisch is opgezet. Een bhv'er weet uiteindelijk niet wat ie moet doen met iemand met een botbreuk, of met chemicalien in zich of als er een grote brand is. Ja de ambulance of brandweer bellen kan ie, en overdrijven bij de melding ook, want dat wordt je geleerd.

Ik heb ehbo en bhv (en interesseer me voor brw aangelegenheden) en vind het echt een zielige opleiding, snap niet dat de wetgever dit accepteert.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2010, 07:44:35
Ik heb het ook niet over inhoud en kwaliteit van de opleidingen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2010, 11:52:22
Wat houdt het onderdeel communicatie (als al gegeven), brand en ontruiming nu eigenlijk in de praktijk in?
Veelal een spectaculaire demo van het allom bekende water gieten in de brandende pan en als je geluk hebt mag je ook nog een brandblusser vasthouden. :'(
Goede opleiders nagelaten, maar BHV opleidingen zijn overwegend van dramatisch laag niveau.

Zolang er geen wettelijke kaders zijn uitgezet waaraan BHV opleidingen moeten voldoen, blijven we op droevig niveau hangen, worden BHV en eerstehulp certificaten en diploma's niet onderling door opleiders erkend en worden onnodige opleidingskosten gemaakt door werkgevers.

Veel mensen en bedrijven denken absoluut onterecht dat bij een BHV opleiding uitsluitend LEH gegeven moet worden.
Het eerstehulp deel van een BHV opleiding dient op niveau te worden aangepast aan de (werk)omstandigheden aan de hand van een RI&E.
Door deze algemene (en commerciele) denkwijze moeten vele mensen met een willekeurig EHBO diploma alsnog het beperkte LEH doorlopen.
Verplicht een mindere opleiding volgen terwijl je in niveau iets hoger opgeleid bent.
Dit is gewoon belachelijk.

 >:( :'( :o

@ThePeter : Overigens wel vreemd dat je ex-toekomstige werkgever je niet in de gelegenheid laat stellen een BHV-certificaat binnen een bepaalde tijd te behalen.
Zegt iets over het bedrijf waar je solliciteerde.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we