Verdrinking & eerste hulp

Auteur Topic: Verdrinking & eerste hulp  (gelezen 16751 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #30 Gepost op: 2 juni 2004, 23:10:27
leg hem eerst maar horizontaal neer op de linkerzijde. (zodat luchtbelletjes niet naar de linkerkant van het hart gaan en zo een luchtembolie kunnen veroorzaken in de circulatie)  



Kijk,dit vind ik nog wel een goed 'leermoment'......!
Toch het discussiepunt van op de rug of op de zij leggen,nou ik ben eruit! Op de zij dus!!
  Ta


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #31 Gepost op: 3 juni 2004, 11:40:17
maar welke zijde? Ik heb geleerd op de gewonde zijde, dat de gezonde zijde niet word belemmert met ademhalen


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #32 Gepost op: 3 juni 2004, 11:40:25
Nog even een vraag van een leek is die 200 bar de overdruk ten opzichte van de luchtdruk of 200 bar in totaal. Dit kan het sommetje iets doen verschillen met 20sec?

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 3 juni 2004, 12:05:47
Nog even een vraag van een leek is die 200 bar de overdruk ten opzichte van de luchtdruk of 200 bar in totaal. Dit kan het sommetje iets doen verschillen met 20sec?

9910001

Heel goed 910001!  Daarom spreek ik ook van 995 l O2 in de fles. De laatste 5 l krijg je er niet uit! Het betreft dus de totale druk, incl de 1 atm van de omgeving.

scheelt idd zo'n 20 sec  >:(.

Met een neuskap zou je minder kunnen geven dan 15l per minuut. Je geeft dan echter nooit 100 % zuurstof. Ook niet met een non-rebreathing masker op 15l/m, maar dan haal je nog altijd zo'n 97%. Met een flow van 10l/m haal je dus slechts 70% zuurstof wat niet overeenkomstig het landelijk Protocol ambulancezorg is (quote Rolf). Beter is het de 100% (97%) te geven tot de fles leeg is, want juist die 100% zorgt voor de beperking van de schadelijke gevolgen van een DCO op korte en langere termijn. Het zelfde geldt voor een SO dat gedurende langere tijd ondergedompeld is geweest is een vloeistof (verdrinkingsslachtoffer).

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 3 juni 2004, 12:11:50
We hebben hier al vaker over gediscuseerd.

Het aardige is dat bij verdrinkingen, bijna-verdrinkingen en alle duikongevallen, maar ook reanimaties, koolmonoxide vergiftigingen etc. De "Zuurstof eerste hulp" eigenlijk altijd gelijk is.. , (Dit is dus Pre-ambulance zorg), Dit sluit dus aan bij de ambulance zorg.. )

Na de gebruikelijk slachtofferbenadering, snelle ABC-check er drie situaties over blijven.. maar de doelstelling is altijd gelijk.. je geeft in alle genoemde gevallen 100% zuurstof.. en daarvoor zijn geen contra-indicaties, (behalve je eigen veiligheid natuurlijk)

1. Je hebt een slachtoffer die beademd en borstcompressies gegeven moet worden..
Je hulpverlening bestaat dan uit. Vrije Ademweg, Beademen met zuurstof..  en borstcompressies en gebruik van een AED.
Beademen  met zuurstof kan op een aantal manieren en is sterk afhankelijk van beschikbare middelen en je niveau van training.
a. Pocketmasker met O2 aansluiting (free-flow 15Liter per minuut. Effectief beademen 30-40% zuurstof)
b. Beademingsballon met O2 (free-flow 15Liter per minuut. Effectief beademen 98% tot 100% zuurstof)
c. Beademen met een "Manual Triggerd Ventulator" (diss aansluiting. Effectief beademen tot 100% zuurstof)


2. Je hebt slachtoffer dat zelfstandig ademd (mogelijk bedreigd) en bij bewustzijn is..
De ademhaling ondersteunen met zuurstof kan op een aantal manieren en is sterk afhankelijk van beschikbare middelen en je niveau van training.
a. Demand systeem, Slachtoffer houd zelf het masker vast. (diss aansluiting,  Effectief 100%)
b. Non-rebreather masker, (Free-flow aansluiting, 15 Liter per minuut, Effectief 98 tot 99% zuurstof)

3. Je hebt een slachtoffer dat zelfstandig ademd (mogelijk bedreigd) en niet bij bewustzijn is.
a. Non-rebreather masker, (Free-flow aansluiting, 15 Liter per minuut, Effectief 98 tot 99% zuurstof)

Let op : Andere gasmengsels, zijn geen eerste hulp meer. en juist in dit soort gevallen gecontra-indiceerd.

Verder : Het voorbeeld van de duikongeval kennen we verschillende situaties.

Letsels door druk-verschillen. o.a. long-overdruk verwondingen, meestal ter gevolge van te snelle opstijging..  De symptomen openbaren zich snel. Hierbij is de linkerzijde bij bewusteloze slachtoffers een goede manier om iemand neer te leggen..

Letsels door decompressie gevallen. Meestal te wijten aan over je grensen duiken..  Dit staat ook bekend als de stille bellen..), Hierbij ontstaan meestal de symptomen pas later..  vermoeidheid, duizeligheid, jeuk. etc.. Dat gene wat zich binnen 2 uur na de duik openbaart zijn vaak de ernstige letsels..
De latere symptomen zijn meestal minder erg, maar verdienen wel de zelfde eerste hulp.

Letsels door verdrinking.

Maar let op, de eerste hulp is eigenlijk altijd gelijk..

En wat je kan toepassen is natuurlijk afhankelijk van beschikbare middelen en van je opleidingsniveau.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 3 juni 2004, 12:24:57
Antwoord vraag 2: Je hebt een gewonde duiker, ik weet niet wat voor verwonding. wil ik al de tijd O2 kunnen geven kies ik voor 5 L per neusbril. heb ik zeker genoeg voor de tijd die ik moet varen. Maar ik zou denk ik 10 L willen gaan geven met een non-rebreathing masker en een 2e boot me tegemoet laten varen met een extra zuurstof koffer!
Hellaas is het antwoord niet geheel goed... zelf als je een beperkte voorraad zuurstof hebt. geef je bij een duikongeval altijd 100% zuurstof.. Neusbril is uit den boze... Het alternatief van rebreather masker is dan nog beter..
De belangrijkste reden is dat met 100% zuurstof de zuurstofverzadiging in de bloedplasma en hemaglobine hoog moet zijn om te voorkomen dat stikstof bellen zich kunnen vergroten en hun oppervlakte spanning te groot word..

Citaat
maar welke zijde? Ik heb geleerd op de gewonde zijde, dat de gezonde zijde niet word belemmert met ademhalen


Bij een long overdruk verwonding, zoals de klaplong heb je gelijk..

Met betrekking tot de zuurstof voorraad die je meeneemt is dus afhankelijk van je inzet gebied. Op open zee, dus langere vaartijden zal je andere afwegingen nemen, dan als in je zeeland langs de dijk aan het duiken bent..

Op zee moet je dus zuurstof meenemen voor de terugreis.. bijvoorbeeld 2 x 5 liter en een 2 liter set voor het overdragen naar land... Natuurlijk is een en ander afhankelijk van je type boot etc..
Maar als je aan duikers vraagd heb je zuurstof bij je.. dan is er meestal wel voldoende zuurstof flessen extra..


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #36 Gepost op: 3 juni 2004, 15:25:16
maar welke zijde? Ik heb geleerd op de gewonde zijde, dat de gezonde zijde niet word belemmert met ademhalen

Klopt op zich wat je zegt Jeff, maar het gaat hier om een duikongeval, de reden waarom heb ik ook uitgelegd.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #37 Gepost op: 3 juni 2004, 15:36:10
Hellaas is het antwoord niet geheel goed... zelf als je een beperkte voorraad zuurstof hebt. geef je bij een duikongeval altijd 100% zuurstof.. Neusbril is uit den boze... Het alternatief van rebreather masker is dan nog beter..
De belangrijkste reden is dat met 100% zuurstof de zuurstofverzadiging in de bloedplasma en hemaglobine hoog moet zijn om te voorkomen dat stikstof bellen zich kunnen vergroten en hun oppervlakte spanning te groot word..
Maar als je aan duikers vraagd heb je zuurstof bij je.. dan is er meestal wel voldoende zuurstof flessen extra..


Ik snap je hele verhaal wel Peter. en bij een duikongeval geef ik ook zeker 100%, maar dat stond niet in de vraag. een gewonde duiker kan ook een snee in zijn hand hebben bij voorbeeld. de vraag was, " je bent 3 uur varen van de kant met een gewonde duiker". Het was toen nog niet bekend dat het een duikongeval betrof!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 3 juni 2004, 17:28:48
Het betreft een duik ongeval met een te snelle steiging: een DCO. Hij heeft jeuk, praat verward en valt af en toe weg. In de nek is een knisperend geluid te horen...

Ojé, wat moeten we daar nou mee...


Henk

Antwoord vraag 1: 66.66 minuten

Antwoord vraag 2: Je hebt een gewonde duiker, ik weet niet wat voor verwonding. wil ik al de tijd O2 kunnen geven kies ik voor 5 L per neusbril. heb ik zeker genoeg voor de tijd die ik moet varen. Maar ik zou denk ik 10 L willen gaan geven met een non-rebreathing masker en een 2e boot me tegemoet laten varen met een extra zuurstof koffer!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 3 juni 2004, 17:31:11
ok, maar snap je dat eigenlijk zuurstof eerste hulp altijd bestaat uit een hoge concentratie (lees 100
%)zuurstof bij alle soorten verwondingen...

voorbeeld : Een duiker of zwemmer heeft een aanvaring gehad met het Portugees oorlogschip.. (Speciale zeer giftige kwallen soort, die ook in de noordzee voorkomt)
Ook dit slachtoffer is direct gebaad bij goede eerste hulp en 100% zuurstof.

Als je het een keer gezien heb, weet je wel waarom... ook al ligt het op het eerste gezicht niet voor de hand...

Nee, bij een sneetje in de hand is zuurstof natuurlijk niet nodig... dat is duidelijk..