Verdrinking & eerste hulp

Auteur Topic: Verdrinking & eerste hulp  (gelezen 16545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 3 juni 2004, 18:01:14
Maar, we hebben het primair over verdrinking. En daar zou door moeten dringen dat zuurstof een essenciëel onderdeel vormt van de BLS/eerste hulp.  Een eerste hulp die nog wel wat bijgeschaafd mag worden. Ik heb net weer even naar een gevalletje "hulpgeroep van af het water" geluisterd, en daar moet wat bij geoefend worden. Sta je daar met je boot die het water niet in kan. Wordt er na 20 minuten een haakarmcommandowagen  ??? gealarmeerd om de boot in het water te laten. Gelukkig waren de mensen direkt daarna terecht.  Jammer ook dat de RB Loosdrecht helemaal geen rol  speelt in die hoek. Ik weet wel dat er politie bij was, maar een ambu daar heb ik niets over gehoord. Hoelang zou het duren eer er "rescue swimmers" ipv duikers opgeroepen gaan worden voor mensen die vanaf het water om hulp schreeuwen?  En dat daar dan op de kant brandweer met 100% zuurstof klaarstaat?

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #41 Gepost op: 3 juni 2004, 18:34:50
Heel goed 910001!  Daarom spreek ik ook van 995 l O2 in de fles. De laatste 5 l krijg je er niet uit! Het betreft dus de totale druk, incl de 1 atm van de omgeving.

scheelt idd zo'n 20 sec  >:(.


Henk, als je het hebt over de druk in de fles is 200 bar eigenlijk 201, het is altijd het verschil tussen luchtdruk en druk in de fles...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #42 Gepost op: 3 juni 2004, 19:00:22
Henk, als je het hebt over de druk in de fles is 200 bar eigenlijk 201, het is altijd het verschil tussen luchtdruk en druk in de fles...

Goed gevulde fles zuurstof bevat 200bar... dit is druk in de fles. De meeste zuurstof flessen hebben een kraan die afsluit bij 5 of 10 bar..((restdruk afsluiter) Dus krijg je nooit je fles helemaal leeg, maar je krijgt er niets meer uit...,


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 4 juni 2004, 10:21:18
De meeste zuurstof flessen hebben een kraan die afsluit bij 5 of 10 bar..((restdruk afsluiter) Dus krijg je nooit je fles helemaal leeg!!!


Mooi is dat, wat een oplichterij :o

Maar blijft (terwijl we allemaal zuurstofprofessor worden, dankjewel....Peter!)  overeind dat op dat gebied bar weinig gedaan wordt door de waterhulpdiensten.  Nou kan zuurstof aan boord gevaarlijk zijn in kombinatie met vet. Dus je moet je boot bij tijd en wijle poetsen.  ;D
Dat noem ik een nadeel! Het voordeel is dat Hanneke nadat ze uit het water gehaald werd een grotere op overleven heeft. :)

Misschien moet je je product wat meer promoten, Peter  ;)

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #44 Gepost op: 4 juni 2004, 16:01:45
Rescueswimmers klinkt redelijk alleen ik denk dat polite en brandweer mensne hier gewoon voor opgeleid moeten zijn. Verder zie ik geen meerwaarde om de brandweer met zuurstof klaar te zetten omdat je dan ook een ambu kan alarmeren. Bij een melding drenkeling ben ik voorstaande om ten alle tijde een ambuziekenwagen op te laten trommelen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 4 juni 2004, 17:48:02
De meerwaarde van brandweer ( hier althans) is dat ze binnen enkele minuten ter plaatse zijn. Niemand heeft hier nog ooit 20 minuten op de brandweer hoeven wachten. Met de ambu gebeurd dat nog wel eens. Bij het geven van zuurstof (CPR) komt het op seconden aan.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #46 Gepost op: 4 juni 2004, 19:50:51
Maar wat betreffende kosten / baten want dat is wat de overheid er op los zal laten.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 5 juni 2004, 10:35:10
Maar wat betreffende kosten / baten want dat is wat de overheid er op los zal laten.

Kees  8)

Ja dat vraag ik mij af, wat is nou precies een mensenleven waard. Het ministerie van financiën heeft aan Volksgezondheid het probleem aangekaart dat de AED nogal kosten verhogend werkt. Dit door al die mensen die ipv te overlijden (betrekkelijk goedkoop!) nu blijven leven en opgenomen worden in een ziekenhuis, (langer) een uitkering krijgen, revalideren enz.

Ja, dat is wel een probleem.... ::)

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #48 Gepost op: 5 juni 2004, 12:55:46
In hoeveel procent van de gevallen herstelt een slachtoffer nu eigenlijk volledig van een reanimatie en blijft langer dan een jaar leven.
Ik hoorde onlangs ergens dat het in de meeste gevallen bij hartproblemen (niet door andere oorzaken bij een gezond hart) slechts kort uitstel van executie is.
Ik denk dat de overheid zich deze vraag dan wel degelijk mag stellen. Mogelijk dat iemand die beroepshalve hiermee te maken heeft uitsluitsel kan geven of in ieder geval wat rapporten hierover op internet kan aanduiden.
Het lijkt leuk op iedere hoek van de straat een AED en zuurstof, maar kunnen we op andere wijze niet meer nuttig resultaat boeken, voorkomen i.p.v. genezen.

Kees  8)  (Het blijft grappig hoe op dit forum de topics veranderen en blijf er dan ook maar lekker aan meedoen).


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #49 Gepost op: 8 juni 2004, 10:45:48
Daar zit wel wat in, dus meer geld voor zwemlessen en minder voor brigades als ik deze lijn nu goed volg?????? Als de hele wereld weet wat de gevaren zij nen erg voorzichtig is is er mider hulp nodig wat is goedkoper????? Goed dit is inderdaad ver of topic maar inderdaad wel leuk.

9910001
9910001