Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 500376 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 27 mei 2004, 20:11:58
De vierpersoonsautospuit, kan dat wel?
Dat was van de presentaties tijdens het nationaal brandweersymposium "De Brandweer in Beweging".

Een bevelvoerder van de brandweer Delft gaf een presentatie over het uitrukken met een 4 persoonstankautospuit waarmee ze vanaf 2000 in Delft al mee werken.
Wat vinden jullie hiervan?
zijn er mensen die meer van deze werkwijze van Delft, dan hoor ik graag hun reactie.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2004, 20:15:34
dan ben ik eerder nieuwschierig naar de ervaringen van brandweer Delft  :oLijkt mij dat je toch een paar handjes tekort komt,in mijn ogen zijn 6 personen toch echt het minimum ???


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2004, 20:42:38
In Delft is er onderzocht of brandklussen met kleinere eenheden kan worden gedaan. Met als uitgangspunt dat het met minder kan.

Er wordt dus uitgerukt met de verwachte in spanning (hoeveel handjes)?

Ik denk dat we zeker eens kunnen zijn dat een buitenbrand (het grote deel daarvan iig) makkelijk met 4 personen aan kan.

Woningbranden worden in Delft aangepakt met 1 vierpersoonsTAS, 1 standaard TS en een redvoertuig.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2004, 09:25:15
Volgens mij is er in delft een speciaal voertuig voor gebouwd. Om met een kleine bezetting weg te kunnen gaan.

Bij ons is dit al veeeeel langer het geval voor kleine meldingen.
Voorbeeld: buitenbrand P 1 en 2
Autobrand P 1 2 en 3
Liftopsluiting P 1 en 2
etc etc.

Als je dan kijkt dat ze naar een normale melding met een 4 pers tas en normale tas en een redvoertuig gaan rijden is dat dan ineens 12 personen? Dus aan de ene kant haal je voordeel en de andere kant laat je dit ook weer liggen.
Maar het voertuig was toch ook aangekocht om makkelijker in de binnenstad te kunnen komen om een eerste snelle aanval te doen?


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2004, 10:33:04
dan ben ik eerder nieuwschierig naar de ervaringen van brandweer Delft  :oLijkt mij dat je toch een paar handjes tekort komt,in mijn ogen zijn 6 personen toch echt het minimum ???

Dan ga je ervan uit dat dus de bezetting verandert, maar dat de tankautospuit hetzelfde blijft. En dat is dus in Delft niet het geval. De bezetting is veranderd, maar ze hebben ook een compleet nieuw, klein blusvoertuig ontwikkeld.





Gr
Erik


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2004, 16:10:56
Dan ga je ervan uit dat dus de bezetting verandert, maar dat de tankautospuit hetzelfde blijft. En dat is dus in Delft niet het geval. De bezetting is veranderd, maar ze hebben ook een compleet nieuw, klein blusvoertuig ontwikkeld.





Gr
Erik
mmnja ok,ik dacht dat 4 man echt alles deden.Maar er is dus wel degelijk back-up,tja dan zie ik er wel wat in


Kevke

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2004, 16:37:59
Volgens mij gaat er voor een automaat of binnenbrand ook een complete TAS met bemanning rijden.

Greetzzz,
Kev.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2004, 09:34:40
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is dit voertuig bedoeld voor de eerste aanval bij bijvoorbeeld brand, omdat ie kleiner,wendbaarder en sneller is zal deze sneller ter plaatse zijn dan de autospuit. Naast dit voertuig rijdt er als het goed is dus nog gewoon een autospuit mee.

Groeten Ricardo B
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Kevke

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2004, 10:16:09
Het belangrijkste van dit kleine voertuig is dat het beschikt over het one-seven blussysteem. Daarom rijdt dit voertuig in veel gevallen mee met de gewone TS.

In de nieuwe TS van Delft komt dit blussysteem ook te zitten (als ze die al niet in gebruik hebben). Ik vermoed dat ze dan voortaan eerder de normale TS pakken.

Greetzzz,
Kev.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2004, 10:55:12
Dat one seven systeem werkt er goed! het grote nadeel wat hier aan zit is dat je het zelf moet betalen (tenminste de gemeente) en het water krijgen we voor niets ;D ;D.

Als het inderdaad zo is dat je bij een serieuze melding zowel met deze als een normale tas gaat rijden lijkt het mij niet echt veel meerwaarde te hebben. Je moet heel erg gek rijden om 30 seconde winst te maken op een lange rit met blauw blauw toet toet..... Hij zal best wel door een aantal straatjes kunnen waar je met een gewone tas niet door heen kunt. Maar om met 1 1/2 tas te gaan rijden en een redvoertuig is denk ik vrij veel.