Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 509126 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #110 Gepost op: 6 juni 2004, 12:12:35
Voor oms en brand in woning of bedrijf gewoon met volledige ploeg rijden inderdaad ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #111 Gepost op: 14 juni 2004, 16:03:11
Vandaag in BN De Stem:

‘Uitrukken met 4 man niet veilig’

Maandag 14 juni 2004
- MOLENSCHOT – Uitrukken met vier personen garandeert geen veilige werkwijze. Dat vindt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gilze en Rijen. Opheffing van het brandweerkorps in Molenschot vindt zij daarom de beste oplossing.
Het college zegt dat de brandweer van Rijen ‘normaal gesproken binnen de normtijden aanwezig kan zijn in Molenschot’.
Aangezien het korps in Molenschot overdag niet aan de vereiste zes personen per brandweerwagen kan komen en er geen alternatieve oplossingen zijn, is opheffen het beste.
De huidige dertien Molenschotse vrijwilligers worden, als zij dat willen, ondergebracht bij de korpsen van Rijen en Gilze. Ook andere korpsen in de regio zouden in beeld zijn.
Om aan nieuwe brandweerlieden te komen, heeft er de afgelopen maanden een intensieve wervingscampagne plaatsgevonden. Zonder resultaat. Volgens het college is de lange opleidingstijd een van de oorzaken.
Het college onderkent dat het niet is uit te sluiten dat in de nabije toekomst met vier man op een wagen uitgerukt mag worden. Toch blijft zij van mening dat hiermee de veiligheid van de brandweerlieden in het geding is. Die zorg zou gedeeld worden door de commandant van de Regionale Brandweer.
Het college zegt dat de brandweer zich bij een ‘uitruk’ van vier personen slechts beperken kan tot het blussen van de brand. Een redding mag pas worden uitgevoerd als een andere eenheid gearriveerd is. Dat betekent dat bij alarm altijd een ander korps gewaarschuwd moet worden.
Volgens het college betreffen de meeste uitrukken van de brandweer in Molenschot de campings aan de Heideweg. Uit onderzoeken zou zijn gebleken dat de brandweer van Rijen hier binnen de normtijden kan zijn.
Wel geeft het college toe dat de spoorlijn tussen Rijen en Molenschot en de drukke Nassaulaan/ Oosterhoutseweg in Rijen voor vertraging kan zorgen.
Onder de brandweerlieden in Molenschot heerst de mening dat het college dit probleem onderschat.


Christian


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #112 Gepost op: 16 juni 2004, 21:11:08
lijkt mij toch wel fijn dat er eerst een periode dubbel aangereden zou worden. Dan pas kun je ook bepalen of ze inderdaad binnen de norm er kunnen zijn. Maar met 13 leden zullen er ook wel niet zo heel veel uitrukken per jaar zijn?


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #113 Gepost op: 17 juni 2004, 18:47:52
Dus met minimaal een OBM moet een 4 personen TS kunnen uitrukken. Is het misschien ook wat om dan twee sprinter TS'en (ala Delft) te hebben en dan dubbel aan te rijden.
Dan heb je al snel 8 man tp.

Zou misschien een oplossing zijn voor de a'damse binnenstad. Maar ook voor vrijwilligersposten met personeelsproblemen. De tweede sprinter kan dan uit een naburige gemeente komen.

Mits je alles maar weer goed vastlegt in procedures en de opleiding hier op afstemt.

Of zeg ik nu weer rare dingen, maar volgens mij zit er wel toekomst in?


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #114 Gepost op: 18 juni 2004, 21:11:34
in mijn ogen zeg je redelijk rare dingen......


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #115 Gepost op: 18 juni 2004, 22:05:18
Dus met minimaal een OBM moet een 4 personen TS kunnen uitrukken. Is het misschien ook wat om dan twee sprinter TS'en (ala Delft) te hebben en dan dubbel aan te rijden.
Dan heb je al snel 8 man tp.

Zou misschien een oplossing zijn voor de a'damse binnenstad.

Wat is dan volgens jou het probleem in de binnenstad van Amsteradam?
In Amsterdam heb je een groot gedeelte van de binnenstad is 2TS + 2 AL gebied. en een klein stuk ivm de aanleg van de Noord Zuid lijn een 3 TS + 2 AL gebied. daarnaast zijn in de binnenring van Amsterdam "dikke" autospuiten (7 personen), dus 21 personen op de 3 TS'n. Dat komt dus in jou verhaal neer op 5 kleine vierpersoonsautosuiten (20 mensen) voor een brand in een woning in de binnenstad. of is dit een verkeerde uitleg van jou verhaal :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #116 Gepost op: 18 juni 2004, 23:21:02
Als we daar naar toe gaan dan krijgen we de typische amerikaanse toestanden waarbij we met een grote brand met .....tig voertuigen ter plaatse komt ;)


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #117 Gepost op: 18 juni 2004, 23:28:04
Als we daar naar toe gaan dan krijgen we de typische amerikaanse toestanden waarbij we met een grote brand met .....tig voertuigen ter plaatse komt ;)
Als ze dan maar ook de cadiwagen met voldoende klapstoelen meesturen bij een woningbrand kan het nog best gezellig worden :P ;)


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #118 Gepost op: 19 juni 2004, 11:07:19
Wat is dan volgens jou het probleem in de binnenstad van Amsteradam?
In Amsterdam heb je een groot gedeelte van de binnenstad is 2TS + 2 AL gebied. en een klein stuk ivm de aanleg van de Noord Zuid lijn een 3 TS + 2 AL gebied. daarnaast zijn in de binnenring van Amsterdam "dikke" autospuiten (7 personen), dus 21 personen op de 3 TS'n. Dat komt dus in jou verhaal neer op 5 kleine vierpersoonsautosuiten (20 mensen) voor een brand in een woning in de binnenstad. of is dit een verkeerde uitleg van jou verhaal :P

Dat is idd niet de uitleg die ik eraan geef. Aangezien delft deze kleine TS gebruikt voor de binnenstad, lijkt me dat ook wat voor amsterdam omdat het hier ook allemaal niet zo ruim is. bijv. eerst een kleine TS erheen en achteraan een normale TS, ipv 2 normale TS'en. Natuurlijk heb ik dan niet naar de zorgnormen gekeken, maar me alleen afgevraagd of dit misschien effectiever is.
Voor vrijwillige korpsen met de te weinig mensen, misschien een oplossing om te blijven bestaan.

Maar amsterdam is natuurlijk een verhaal apart. Als je kleine brand doorbelt, staan er gelijk 3 TS'en en een AL op je stoep. Dat is wel een veilig gevoel, maar het komt wat overdreven over. tuurlijk is het te verklaren, en vooral omdat de AL voor veel panden nog de tweede vluchtweg is, is het toch een groot potentieel wat opkomt.

Maar waarvoor was de 7e man op de TS ook alweer? Om een drie man  in de aanvalsploeg te hebben bij een brand van 3 hoog achter om dan slangen te kunnen doorvoeren in een trappenhuis. (dacht ik)
Maar steeds als er brand is, wordt er dubbel aangereden en zijn ze er bijna altijd tegelijkertijd. Wat is dan nog de waarde van zo'n zevende man?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #119 Gepost op: 19 juni 2004, 11:20:00
Dus met minimaal een OBM moet een 4 personen TS kunnen uitrukken. Is het misschien ook wat om dan twee sprinter TS'en (ala Delft) te hebben en dan dubbel aan te rijden.
Dan heb je al snel 8 man tp.

Zou misschien een oplossing zijn voor de a'damse binnenstad. Maar ook voor vrijwilligersposten met personeelsproblemen. De tweede sprinter kan dan uit een naburige gemeente komen.

Mits je alles maar weer goed vastlegt in procedures en de opleiding hier op afstemt.

Of zeg ik nu weer rare dingen, maar volgens mij zit er wel toekomst in?

volgens mij is dit vragen om moeilijkheden,wat jij voor ogen hebt voor vrijwilligerskorpsen.
Je gaat er op dit moment voor 100% ervan uit dat een korps uit een andere gemeente de uitruk kan aanvullen met een 2e Sprinter,en dus dat er personeel meekomt.

Maar wat nu als datzelfde korps ook een uitruk heeft,misschien wel middelbrand/hv dan hebben ze daar dus geen personeel voorhanden.Daar sta je dan met 4 man,waar je feitelijk niets mee kunt.We hebben met elkaar afgesproken minimaal 6 man op de uitruk,en niet met 4 man en maar hopen dat er meer mensen komen uit de buurgemeente ;)