Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 506487 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1720 Gepost op: 11 juli 2016, 17:27:32
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1435973 date=1468247956

Even serieus? 4 personen bij een industriebrand!?! Volgens mij is dat juist de melding waarbij je het vaakst je 6 man echt keihard nodig hebt, en als het even kan beter met z'n 8en uit kunt rukken. Waarom moet juist deze melding met 4 personen afgehandeld worden? Welke andere meldingen zijn er nog belangrijker dat deze wel met 6 man afgehandeld moeten worden?

Begrijp ik het goed dat bij een OMS een gewone TS met alleen chauffeur en bevelvoerder terplaatse gaat? Want dan kun je beter binnenblijven of alleen de bevelvoerder langssturen.



Ik kan het stuk documentatie waar je aan refereert trouwens niet terugvinden.

Bladzijde 33 ;)

De brandweer in Twente rukt naar alle binnenbrandmeldingen met minimaal 2x TS uit. Je hebt dus naast een TS 4 ook een tweede TS + personeel van ondersteunende eenheden aanrijdend.

Uitrukken naar een OMS met 2 man is net als met een SIV, behalve dat het een extra duur voertuig scheelt. Buiten dat ik van mening ben dat met 2 personen uitrukken naar een potentiële binnenbrand te weinig is, vind ik het wel prijzenswaardig dat er niet allerlei speciale en dure voertuigen voor deze pilot zijn aangeschaft, maar dat men gewoon altijd de TS gebruikt.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #1721 Gepost op: 11 juli 2016, 18:57:54
2 man naar een OMS, 4 naar een autobrand en 4+2 naar een industriebrand waren onderwerpen in de pilot. Nu wordt het uitgewerkt naar het definitieve plan voor VVB in de hele regio. Of 2 man naar een OMS en andere tenenkrommende uitrukvoorstellen daarin wordt opgenomen weet je dus nog niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1722 Gepost op: 5 augustus 2016, 10:37:48
Citaat
,,Het was een keuze: óf helemaal niet rijden, óf met vier man'', zegt directeur brandweerzorg Jan Bron .

http://www.ad.nl/delft/bezetting-vrijwillige-brandweer-in-gevaar~afe709a7/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1723 Gepost op: 5 augustus 2016, 10:48:57
Er is maar een zinvolle reactie : de vrijwilliger naar waarde schatten en serieus nemen ! Dat werkt zeer effectief als je het consequent doet..


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1724 Gepost op: 5 augustus 2016, 12:24:32
Citaat van: oma link=msg=1440761 date=1470386268
http://www.ad.nl/delft/bezetting-vrijwillige-brandweer-in-gevaar~afe709a7/

Citaat: "Ook wordt onderzocht of er iets kan worden gedaan aan de verplichte grote hoeveelheid trainingsuren."

Deze vond ik ook bijzonder, gezien de discussies over de conditie en geoefendheid van vrijwillige brandweermensen.  Het lijkt mij dat uitrukken met minder mensen ook meer oefening vraagt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1725 Gepost op: 5 augustus 2016, 12:41:03
Citaat van: RemRoof link=msg=1440780 date=1470392672
Citaat: "Ook wordt onderzocht of er iets kan worden gedaan aan de verplichte grote hoeveelheid trainingsuren."

Deze vond ik ook bijzonder, gezien de discussies over de conditie en geoefendheid van vrijwillige brandweermensen.  Het lijkt mij dat uitrukken met minder mensen ook meer oefening vraagt.

Het zijn meestal dezelfde mensen van de bezetting die het moeilijke/zware werk doen.
Als je met vier man succesvol wil opereren moet je het materieel aanpassen aan de mensen,ergonomie, en dat vergeet men nog steeds.


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #1726 Gepost op: 5 augustus 2016, 12:55:36
Bizar dit zo... Uitrukken met TS4 vraagt van ieder bezettingslid een hogere mate aan vakbekwaamheid. Waar je in een TS6 nog de wat minder ervaren mensen een Nr 2 of 4 kan geven, is dat in TS4 niet mogelijk... Bizar dat ze dan ook nog eens willen snijden in het aantal opleiding/trainingsuren
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #1727 Gepost op: 5 augustus 2016, 13:46:32
Is er al budget vrij gemaakt voor de eerste begrafenis met korpseer?? Brandweer management Nederland is in sommige gebieden helemaal de weg kwijt.


guest12562

  • Gast
Reactie #1728 Gepost op: 5 augustus 2016, 13:54:48
Ik lees ook het was met een TS 4 of anders niet, dus dan maar dicht gooien die post en langere aanrijtijden? Dilemma!


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #1729 Gepost op: 5 augustus 2016, 14:16:38
Citaat van: Breathe link=msg=1440794 date=1470398088
Ik lees ook het was met een TS 4 of anders niet, dus dan maar dicht gooien die post en langere aanrijtijden? Dilemma!
Of investeren in meer vrijwilligers/beroeps. Meer back-up achteraan laten rijden. Meer investeren in materiaal voor offensieve buiten aanval zoals cobra systeem.