Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 500556 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #50 Gepost op: 3 juni 2004, 11:56:32
Jaap,

Als alles via het boekje gaat kan het toch niet fout gaan???????
praktijk en theorie zijn en blijven toch net even iets anders.
neem nu de cursus brandwacht 1ste klas hulpverlening. Wat krijg je daar voor auto's? sloopauto's... die nog netjes op 4 wielen staan en als je er hard tegenaanslaat de bodem er al onder uit valt.
In de praktijk heb ik deze nog nooit gehad... Wel een dikke mercedes op zijn kop in een weiland.... moeten we dan zeggen dit staat niet in onze opleiding dus blijf maar zitten?
tuurlijk weet ik ook wel dat dit overdreven is om weer weg te gaan maar ook dan zul je moeten handelen en even buiten het boekje moeten gaan.

Waarom zouden we als er niemand meer in een pand aanwezig is nog naar binnen gaan om die prullenbak dan uit te maken terwijl het hele huis stijf onder de rook staat? Moeten we dan maar wachten tot deze naar buiten komt of vanzelf weer is gedoofd?

nee sorry maar hier denk ik toch net even iets anders over.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 3 juni 2004, 16:54:11
Er staat niet in het boekje wat je moet gaan doen maar hoe je het moet doen. En daar zit hem nou de kneep.
Al die voorbeelden die jij geeft zal je toch volgens het boekje aangepakt hebben. V.w.b. de mercedes, je zal echt niet zijn begonnen te knippen voordat je gestabiliseerd hebt.......snap je. Echter de boekjes zeggen niks, maar dan ook echt totaal niks over het uitrukken met 4 mensen.
En dat is nou net datgene waar het hier om gaat.
Begrijp mij goed Joep ik wil het niet afkeuren maar anderen zullen daar onder bepaalde omstandigheden, waarvan ik hoop dat niemand die ooit nog mee zal maken, er iets anders over denken.
Jaap


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #52 Gepost op: 3 juni 2004, 18:19:15
Dat is nou juist het probleem in Nederland, we doen iets omdat het in het boekje staat. Iemand achter een bureau heeft bedacht dat we een auto altijd moeten stabiliseren, wat doen we een auto rond een boom, kan geen kant meer op en toch de wielen blokkeren of het voertuig stabiliseren. Nee dat gaat bij mij niet op. Of een blokje hout of wig voor een tankcontainer van 15 ton leggen tegen wegschuiven als je er op klim. Dat is het niveau waar we het dan over hebben!

Ik vind dat er een bepaalde leidraad moet zijn met een aantal randvoorwaarden maar laat de invulling aan de korpsen over. Die weten hoe groot de ervaring is en wat er wel en niet verantwoord is. Zo hebben wij ook een vrijwillige post in het naburige dorp en deze mogen dus juist niet uitrukken zonder bevelvoerder.

Maar zoals ik al eerder heb gezegd moeten we het ook niet spannender maken dan het is want waar hebben we het nu uiteindelijk over, een buitenbrand, container of auto in de meeste gevallen.  :-\


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 3 juni 2004, 18:38:04
Niet helemaal mee eens Shave. Het enige wat het boek wil doen is jou de handvatten aanreiken om tot een goed eindresultaat te komen. En als je maar de aangedragen procedure volgt komt dat in de meeste gevallen wel goed. Niemand die zegt dat je elk onderdeel van die procedure moet uitvoeren dat is aan de bevelvoerder om dat te beslissen.
Nogmaals het is geen gezeik naar het korps Den Bosch of naar Vlijmen, of naar welk korps in Nederland dan ook. Ik krijg alleen nooit geen antwoord op mijn vraag wat er gebeuren gaat mocht het onverhoopt fout gaan.
Want dat is in mijn ogen de kern van de zaak.
Jaap


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 3 juni 2004, 18:39:14
zo is er nu bij ons een discussie ontstaan,of je nu wel of geen valbeveiliging aandoet bij een beginnende brand in een rieten kap,en dan bedoel ik de situatie als de brand nog in een hoek zit,en je kunt em doormiddel van heel snel handelen.Dus hup het dak op,en een baan riet wegtrekken in die hoek houden.

In mijn ogen trek je toch je valbeveiliging aan,eigen veiligheid gaat voor.Met het risico dat je het zaakje weer uit kan trekken omdat het vuur het rieten dak heeft overmeesterd :-X :-X

Maar door dat je verplicht bent die handel aan te trekken verlies je tijd,en wellicht de controle over een misschien heel simpel brandje :-\


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 3 juni 2004, 18:44:46
Tja Peter, het brandweervak zit vol met dilemma's. Ik geef toe hoe meer men alle regeltjes en wetjes dicht gaat timmeren het er voor de uitvoering van onze taak beslist niet makkelijker op wordt :-[
Jaap


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #56 Gepost op: 3 juni 2004, 18:51:01
Jaap het is ook geen gezeik waar we het over hebben. We zijn leuk aan het discussieren en dat moet kunnen.

De voorbeelden zijn misschien heel zwart wit maar ik heb ze aan den lijve ondervonden tijdens een examen en dan gaan je haren recht overeind staan hoor kan ik je vertellen. En die mensen die dat dan verkondigen zitten ook bij een korps.......

De discussie waar we nu in zitten starte met de vraag wat we vinden van een 4-persoons bezetting op een autospuit. Ik weet niet hoe het in Delft is bevallen, maar het geeft dus aan dat er behoefte aan is. Uit de antwoorden proef ik toch wel dat er voorstanders zijn, maar dat men bang is om aansprakelijk gesteld te worden en men dan liever op een bevelvoerder kan terugvallen. In ons korps wordt die verantwoordelijkheid toevertrouwd aan de manschappen bij kleine inzetten. Indien noodzakelijk kun je altijd nog terugvallen op een bevelvoerder wat geen probleem is. Dat is een kwestie van ervaring denk ik en weten wat je wel en niet aan kunt.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 3 juni 2004, 19:33:59
Shave,
ik ken jullie overwegingen in het korps om met vier man uit te rukken. Die van Delft ken ik niet.
Ik denk dat wij het nooit met elkaar eens zullen worden en dat wij deze discussie tot het eind dezer dagen zouden kunnen volhouden. Men weet in ieder geval wel hoe ik er over denk, gewoon zes man.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de bobo's hier over denken. Zouden die wel weten dat dit forum bestaat ???
Je leest hier weinig vanaf de zijde van de officieren met uitzondering van Rene.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #58 Gepost op: 3 juni 2004, 19:53:38
Jaap,

Ik snap jouw beweegredenen maar al te goed. Zelf zit ik ook nog in een vrijwillig korps, en daar zou ik het ook niet aanbevelen om met kleine bezettingen zonder bevelvoerder uit te rukken. Dat loopt een keer fout.

Ik denk dat je zelf onze situatie een tijdje zou moeten meemaken om te ervaren dat het ook zo zijn voordelen heeft en dat het allemaal wel meevalt. Iedereen wil graag uitrukken maar om met 6 man naar een brandende berm te staan kijken gaat wat ver denk ik. Of we het eens worden......ik weet het niet. De situatie zoals ik die ken spreekt mij wel aan. En iedereen zal zo zijn voorkeuren hebben.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #59 Gepost op: 3 juni 2004, 21:49:47
Tja Peter, het brandweervak zit vol met dilemma's. Ik geef toe hoe meer men alle regeltjes en wetjes dicht gaat timmeren het er voor de uitvoering van onze taak beslist niet makkelijker op wordt :-[
Jaap

Jaap,
Ik ben blij dat je zelf ook inziet dat alles vol met regels niet meer werkbaar is.

Met alle voorbeelden die er zijn gegeven over de meldingen die er geweest zijn en wat er nu precies wel of niet gedaan moet worden wil ik nog even zeggen dat we volgens mij allemaal bij de brandweer zitten om iets mee te maken en iets voor de medeburgers te kunnen doen? En natuurlijk hoort hier een stukje spanning en risico bij. Het is toch zo dat als er ergens een brand is dat iedereen weggaat en er zo'n rode wagen met blauwe lampen en een sirene op (want dan zijn we er lekker snel) die komen er naar toe??!?!?!?!

Voor diegene die niet zonder bevelvoerder uitrukken naar een kleine melding mogen ze dit niet van de commandant omdat hij te weinig vertrouwen in deze mensen heeft of wat is daar de reden van?

Ik hoop ook niet dat er nog een keer iets van zo'n omvang gebeurt met die afloop waar maar een kleine bezetting naar toe is.
Maar ik moet Shave toch ook gelijk geven dat als je een paar weken met ons meedraait je er misschien toch wel anders over gaat denken.
Enne gezeik is in mijn ogen toch nog wel iets anders. Dit is gewoon ervaringen en meningen uitwisselen.

Discussie kan nog lang en met allerlei voorbeelden aangehaald worden maar ik ben van mening en zo staat het ook op papier dat voor een KLEINE uitruk bij ons zeker niet met 6 personen uitgerukt hoeft te worden.
hierbij wil ik nog wel even vermelden dat het over KLEINE meldingen gaat.