Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 503467 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 4 juni 2004, 11:53:11
Jaap,

Ik snap jouw beweegredenen maar al te goed. Zelf zit ik ook nog in een vrijwillig korps, en daar zou ik het ook niet aanbevelen om met kleine bezettingen zonder bevelvoerder uit te rukken. Dat loopt een keer fout.

Er zit naar mijn mening mening een zeer groot vooroordeel over vrijwillige korpsen in deze stelling!

Veel uitrukken met veel ervaring kunnen ook leiden tot een situatie in het korps met een soort blindheid voor de risico's die er bij veel uitrukken zijn!

Natuurlijk zijn bij de "kleine klussen" waar jullie (Shave/Fikkie) het over hebben minder risico's te verwachten voor het eigen personeel. Dat neemt niet weg dat ook een bermbrandje (langs spoorbaan, bij trafo huisjes etc.), een autobrand of het verhelpen van een stormschade (op daken klimmen, wel/geen valbeveiliging etc.), tot situaties kunnen leiden waarbij je er niet omheen kan dat een bevelvoerder nodig is.

Het verbaast mij eigenlijk een beetje dat beroeps (24-uurs) brandwachten die taak/verantwoordelijkheid als bevelvoerder voor 'kleine' uitrukken op zich willen nemen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #61 Gepost op: 4 juni 2004, 13:00:52
Da's een goeie stelling Rene!

Ik volg deze discussie al vanaf het begin, maar ik vraag mij het volgende af:

"Shave/Fikkie gaan er op uit voor een klein brandje". Alle vier de bemanningsleden zijn opgeleid tot HBT (als ik het goed begrepen heb). Nu gebeurt er tijdens de inzet een ongeval, bijvoorbeeld, Kareltje verstapt zich bij de stoeprand en breekt heel ongelukkig zijn enkel. Dat kan bij elke inzet gebeuren, dus vandaar een algemeen ongevalletje.

Hoe kijkt de Arbeidsinspectie (en in het ergste geval het kantongerecht) aan tegen deze situatie? Naar mijn idee ben je gewoon bezig met disfunctioneel handelen, met alle gevolgen (geen verzekeringswerk, strafrechtelijke vervolging) van dien... Hoe is dat dan afgedekt binnen het korps? En kom dan niet met die extra interne opleiding, want die is niet gekoppeld aan BiZa of NBBe, en deze zijn verantwoordelijk voor de landelijk geldende normen en certificering.

Ik ben daar wel heel nieuwsgierig na...

Groeten Fabian


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #62 Gepost op: 4 juni 2004, 18:56:07
René ik vind het uitrukken met een kleine bezetting in het vrijwillige korps waar ik zit niet altijd verantwoord. Ook daar zitten mensen met 25 jaar ervaring die heus wel weten hoe je een bermbrand uit moet maken. Waar het om gaat is dat je ook wel eens andere situaties aan kunt treffen zoals een autobrand waarvan de brandstoftank is gescheurd of een lpg tank in ligt. Als ik dan zie wat voor feest het is als er een bevelvoerder bij is dan wil ik dat niet meemaken zonder….

Ondanks dat zullen er genoeg vrijwillige korpsen zijn die wel goed te werk gaan en die ook met kleine bezettingen kunnen uitrukken. Het vooroordeel waar jij op doelt is een gevaarlijk onderwerp waar van mij best over gediscussieerd mag worden maar ik ben bang dat het uitloopt op een verstoorde relatie op het forum gezien de discussies hieromtrent op andere pagina´s.

Een blindheid voor de risico´s hou je toch. Of er nu een bevelvoerder elke keer mee gaat of niet. Je moet toch net zo veel keer dat brandje uitmaken. Als het goed is wordt ook in jullie korps aandacht besteedt aan bijzondere gevaren zoals werken langs spoor of snelwegen, op hoogte werken en noem maar op.

In één van de laatste afleveringen van brandweer amsterdam zag ik dat twee brandwachten een soort van examen moesten afleggen om als chef autoladder te mogen optreden. Hoogst waarschijnlijk zou dit in jullie ogen dus ook niet kunnen?

De enige verontwaardiging die ontstaat bij het uitrukken met een kleine bezetting is dat de bevelvoerder ´s nachts lekker binnen kan blijven op de kazerne terwijl een deel van de ploeg gaat rijden. Tuurlijk zijn er situaties waarbij je verschillende meldingen over elkaar krijgt of tref je iets anders aan dan verwacht maar dit ligt meer aan het aannemen van de melding dan aan de procedures.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #63 Gepost op: 4 juni 2004, 19:15:55
Wat is de meerwaarde van een bevelvoerder ter plaatse in dit geval patrick? Had die bij de stoeprand moeten staan en zeggen uitkijken bij het oversteken…..?

Naar mijn idee niet helemaal het juiste voorbeeld maar ik snap de vraagstelling. Hoe de arbeidsinspectie aan kijkt tegen deze situatie? Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Zou jij iemand strafrechtelijk vervolgen omdat die van de stoeprand is gevallen?

Wat mij het meest verbaasd is dat velen van jullie zich beroepen op BiZa of de NBBe maar niemand weet waar er iets van terug te vinden is? Kom nu eens met harde feiten dat het niet mag en onverantwoord is.

Daar ben ik nou nieuwsgierig naar evenals het feit waarom Delft dit ook doet en niemand van het NIBRA of BiZa of NBBe hierop negatief heeft geadviseerd ondanks dat men hierover jongstleden nog op landelijk niveau een presentatie heeft gegeven voor de hoge heren….. :-\


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 4 juni 2004, 21:55:55
Shave,
en wat is er uit die pesentatie naar voren gekomen?
Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
BiZa is een moeilijk verhaal waar ik ook geen antwoord op heb, het NBBe is natuurlijk heel wat anders. Al jouw obm examens zijn geent op zes mensen, of niet soms?
Ik heb nog nooit een examen gedaan waabij men uitging van 4 mensen op de tas.
Even nog over die prsentatie...open deur intrappen....maar als men dit doorzet gaat dit een hoop geld schelen voo de burgerij 8)
Jaap


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #65 Gepost op: 4 juni 2004, 22:51:29
Wat er uit die presentatie naar voren is gekomen was juist de vraagstelling van deze topic. Ik ben er niet bij geweest helaas maar ben ook benieuwd naar de uitslag.

Ik heb wel een stuk gelezen van de gemeente delft waarin de 4 persoons autospuit als positief wordt ervaren doordat door de inzet van een kleine bezetting de inzet van andere voertuigen nu nog steeds gewaarborgd blijft. Iets wat bij ons ook één van de hoofdredenen zal zijn.

Ik zal eens kijken of ik dat stuk nog terug kan vinden want het stond ergens op internet. Verder weet ik dat men in Zeeland in de westerschelde tunnel bij bepaalde meldingen ook met een S.I.V. met kleine bezetting vooruit rijdt. Hoe het daar geregeld is weet ik ook niet.

Wat ik wel weet is dat in ons procedure boek de taken, verantwoordelijkheden en andere zaken in het kader van de arbowet zijn uitgewerkt. Dus iedereen wordt geacht hiervan kennis te nemen. Voor de meest voorkomende inzetten zijn de taken en aandachtspunten uitgewerkt van bevelvoerder, pompbediener tot de nummer 4. Ook het stukje aansprakelijkheid wordt hierin voor elke inzet meegnomen en aandachtspunten genoemd. Alles staat dus wel op papier.


Rene112

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 4 juni 2004, 23:10:49
Wat ik wel weet is dat in ons procedure boek de taken, verantwoordelijkheden en andere zaken in het kader van de arbowet zijn uitgewerkt. Dus iedereen wordt geacht hiervan kennis te nemen. Voor de meest voorkomende inzetten zijn de taken en aandachtspunten uitgewerkt van bevelvoerder, pompbediener tot de nummer 4. Ook het stukje aansprakelijkheid wordt hierin voor elke inzet meegnomen en aandachtspunten genoemd. Alles staat dus wel op papier.

Waar ik dan heel benieuwd naar ben is wat er in jullie procedure boek is geschreven over de taken en verantwoordelijkheden van de leidinggevende hoofdbrandwacht m.b.t. de 'kleine' uitrukken.  ???

Er lopen hier een beetje 2 discussies door elkaar (is op zich niet erg maar voor een aantal mensen misschien moeilijk te volgen).

Aan de ene kant gaat het over de (on)mogelijkheden van een 4-persoonsbezetting op de tankautospuit.

Tegelijkertijd hebben we het over de noodzaak van de aanwezigheid van een bevelvoerder (met tenminste de opleiding onderbrandmeester) bij alle uitrukken van de brandweer.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #67 Gepost op: 5 juni 2004, 00:19:48
Ik zal proberen een beeld te schetsen van de Westerscheldetunnel procedure. Als ik het verkeerd heb is er vast wel iemand die me kan corrigeren.
Bij iedere melding in Borssele rukt de TAS en SIV uit. Dus naar alle meldingen in het verzorgingsgebied, zodat als er wat in de tunnel is, deze auto direct kan vertrekken.
Bij een incident in de tunnel rukken in Borssele de SIV, TAS en HA met HV container.
In Terneuzen rukken de SIV en de TAS ook uit, met ondersteuning vanuit Hoek met ook een HA met HV container (dacht ik).
In elk geval rukt die SIV dus in eerste instantie alleen uit, maar kort daarna komt de TAS achteraan. Ik geloof dat overige brandweervoertuigen allemaal boven de tunnel bij de opstelplaats voor hulpdiensten blijven wachten, totdat de melding van de SIV komt dat ze door kunnen rijden.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 5 juni 2004, 10:48:36
Waar ik dan heel benieuwd naar ben is wat er in jullie procedure boek is geschreven over de taken en verantwoordelijkheden van de leidinggevende hoofdbrandwacht m.b.t. de 'kleine' uitrukken.  ???

Er lopen hier een beetje 2 discussies door elkaar (is op zich niet erg maar voor een aantal mensen misschien moeilijk te volgen).

Aan de ene kant gaat het over de (on)mogelijkheden van een 4-persoonsbezetting op de tankautospuit.

Tegelijkertijd hebben we het over de noodzaak van de aanwezigheid van een bevelvoerder (met tenminste de opleiding onderbrandmeester) bij alle uitrukken van de brandweer.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard



ik denk weet wel zeker dat het noodzakelijk is dat er een onderbrandmeester op de uitruk zit,want er gebeurt iets.Een aanrijding,of er komt een schadeclaim bij de brandweer binnen na aanleiding van een uitruk.Waar geen onderbrandmeester bij is geweest,wie draait dan voor de ellende op als het boven water komt dat er geen gediplomeerde bevelvoerder aanwezig was ??? ???


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #69 Gepost op: 5 juni 2004, 11:47:10
Shave,
Ik ben het helemaal met je eens en kan op dit moment niet veel aanvullingen geven.

Peter,
Gebeurt er een ongeval met een brandweervoertuig dan is de chauffeur verantwoordelijk! Dit staat helemaal los van het feit dat er wel of geen obm bij is!

Ik kan zonder iemand te veroordelen ook praten over de vrijwillige brandweer (ben er zelf ook een....) En dan zit er een dusdanig groot verschil in tussen beroeps en vrijwillig waarvan ik niet ga zeggen dat beroeps het altijd goed doen en vrijwilligers het altijd slecht doen!

René,
Je vraagt je af of je de verantwoording als brandwacht wel wil nemen voor een kleine uitruk. Ik vind van wel dat is een van de onderdelen van je functieomschrijving.

En bedrijfsblindheid? Hier heeft een bevelvoerder of obm niet veel meerwaarde voor. Hij gaat echt niet bij een autobrand staan en zeggen uitbreiding voorkomen, opdringen en afblussen....... Dit weet toch iedere brandwacht. Ik denk zelfs dat wanneer je steeds een ander (wij werken echt op nummers die doorwisselen) als bevelvoerder voor een kleine melding meegaat je hier juist weer allerter op word.
Ik weet niet hoe dat in andere korpsen geregeld is maar hebben daar de obm of bm echt zo weinig vertrouwen in de brandwachten of hebben de brandwachten zo weinig vertrouwen in zichzelf? dat die man met die witte helm als een halfgod word neergezet.
Het is toch zo dat hij niet overal verstand van kan hebben. Heb je een ingewikkeld ongeval waarbij een auto goed in elkaar zit en een automonteur op de eerste uitruk zit die van dat type auto (omdat hij in dezelfde garage werkt) veel verstand heeft zal hij deze er toch bij betrekken.
Tuurlijk hij is de "baas" maar als het nodig is is hij ook gewoon 1 van de.... die een klus moet klaren en mag hij ook wel zweten en vieze handen krijgen.