Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 500507 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #70 Gepost op: 5 juni 2004, 12:10:11
Naast de discussie de vierpersoonsautospuit, kan dat wel? Is er nu de discussie kan een hoofdbrandwacht leiding geven aan bij een buitenbrand of niet.

Ik denk dat het niet afhankelijk is van de rang, maar of de persoon die functie geschikt is. van uitgaand dat als iemand wordt aangesteld en volledig uitvoerd geschikt is.

Vanuit de ARBO wet wordt verplicht dat er werkinstructie zijn voor gevaarlijk werk. Dat de mensen die dat werk doen worden moeten worden opgeleid en geoefend worden. En dat de werkgever controleerd of deze werkinstructies worden nageleefd.

Een onderbrandmeester is opgeleid voor leidinggeven bij gevaarlijk werk, maar is een hoofdbrandwacht dat wel? Zover ik weet niet in de les en leerstof, maar dat kan een korps natuurlijk wel "oplossen", door intern op te leiden en te oefenen. En niet te vergeten daarvoor werkinstructies te maken.

Daarnaast neem ik aan dat het bij jullie (fikke en Shave) arbeidsvoorwaardelijk ook geregeld is. Want het is natuurlijk "bijzonder" dat in het ene korps iemand van schaal 8 minimaal op de bok moet zitten voor de kleine klus en het andere korps iemand van schaal 6 moet doen.

Want ik vind dat de hoofdbrandwacht meer verantwoording draagt dan de "gemiddelde" hoofdbrandwacht. (bij ons mag een "normale" hoofdbrandwacht namelijk nog geen chef hoogwerker of HV zijn)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #71 Gepost op: 5 juni 2004, 12:48:28
Dat klopt.

Alle werkzaamheden staan omschreven in het procedureboek alsmede de taakverdelingen en verantwoordelijkheden bij een inzet. Een van de aandachtspunten die daarbij aangehaald wordt is dat de bevelvoerder rekening dient te houden met de kwaliteit en kwantiteit van de uitrukploeg. Met andere woorden als er twee nieuwe brandwachten aangenomen zijn moet je deze niet als 1 en 2 samen naar binnen sturen bij een brand.

Bij ons rukken we op een hv of redvoertuig uit met twee personen: een chaufeur en assistent. Zij kunnen zelfstandig uitrukken voor meldingen in de eigen gemeente of bijstand in buurgemeenten. Daar zit normaal gesproken geen bevelvoer op. Deze voertuigen worden in groter verband altijd gekoppeld aan een eenheid met een bevelvoerder op. Deze zal in overlegt met de bemanning van de HV of redvoertuig de inzet bepalen. Het spreekt voor zich dat de bemanning van het redvoertuig meer inzicht heeft in de mogelijkheden van hun voertuig dan een bevelvoerder van een buurgemeente.

Kort samenvattend, kan een vier persoonsautospuit? In mijn ogen voor kleine inzetten wel. Bij de reguliere meldingen gewoon met 6 man blijven uitrukken.

Of een hoofdbrandwacht geschikt is als bevelvoerder kleine inzetten? Dit zal van persoon tot persoon uitmaken denk ik.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #72 Gepost op: 5 juni 2004, 12:55:44

Kort samenvattend, kan een vier persoonsautospuit? In mijn ogen voor kleine inzetten wel. Bij de reguliere meldingen gewoon met 6 man blijven uitrukken.

Of een hoofdbrandwacht geschikt is als bevelvoerder kleine inzetten? Dit zal van persoon tot persoon uitmaken denk ik.

Sluit ik mij volledig bij aan ;D
wanneer je met maximaal 4 man uitrukt hoeft er geen bevelvoerder mee en kan dit door een hbt gedaan worden. Wanneer je 6 man hebt dus 2 ploegen om in te zetten vind ik dat er wel een bevelvoerder mee moet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 5 juni 2004, 13:32:40


Peter,

Je zegt dat je zeker weet dat er een gediplomeerde onderbrandmeester op het voertuig aanwezig moet zijn. Waar baseer je dat dan op?



in de huidige maatschapij zijn er lieden die om het minste en geringste al hun schade bij de brandweer proberen te claimen,komt bij onderzoek naar voren dat er geen gediplomeerd bevelvoerder op het voertuig heeft gezeten is het niet ondenkbaar dat je aan de hoogste boom wordt gehangen.

Ik ben benieuwt of jullie burgemeester dan nog zo achter jullie zal staan :-\


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #74 Gepost op: 5 juni 2004, 14:04:09
Peter,

Denk je dat als er iets mis gaat dat dit voorkomen had kunnen worden door een obm?
Ik denk dat er in het algemeen vergeten word en dat is nu al een aantal keren vermeld dat het om kleine uitrukken gaat waar geen SO bij betrokken zijn.
En een aanklacht bij een buitenbrand - autobrand - prullenbak etc etc zal denk ik toch wel mevallen.

Vraag aan iedereen die het er niet mee eens is:
Wat is de meerwaarde van de opleiding hbt ten opzichte van brw 1ste klasse?
volgens mij is dit namelijk dat je als bevelvoerder kleine incidenten 2 mensen onder je mag aansturen. dus een bezetting van 4 personen!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #75 Gepost op: 5 juni 2004, 14:13:10
een ongelukje kun je nooit voorkomen,maar het is wel zo lekker dat een OBM de boel kan afdekken.Hij/Zij heeft de strepen ervoor. ;D
Ik denk dat de meerwaarde van een HBT steeds minder wordt,want nu kom je weer op hetzelfde terug er hoort een OBM bij een uitruk aanwezig te zijn.een HBTer mag alleen een inzetje sturen als hij direct onder een OBM valt,dus als een OBM ook terplaatsen is.Renč heeft daar al een aantal malen op gewezen


firemanr

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 5 juni 2004, 14:30:55
Naar mijn weten hoort een OBM op de bok te zitten bij een melding en kan een HBT (evt) de leiding krijgen bij een nablussing. Ik zal nog eens zoeken waar het staat..... ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 5 juni 2004, 14:33:56
p.s.

Als er toch een voertuig MOET vertrekken omdat de uitruktijd verstreken is en er geen OBM op de bok zit, moet de OVD ervan op de hoogte gebracht worden..... ;)


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #78 Gepost op: 5 juni 2004, 14:40:25
p.s.

Als er toch een voertuig MOET vertrekken omdat de uitruktijd verstreken is en er geen OBM op de bok zit, moet de OVD ervan op de hoogte gebracht worden..... ;)

En wat moet hij of zij met die gegevens doen?
(net als een OvD informeren bij een automaat in een kantoorpand?)

PS. Rene de discussie loopt denk wel aardig :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #79 Gepost op: 5 juni 2004, 14:42:54
En wat moet hij of zij met die gegevens doen?
(net als een OvD informeren bij een automaat in een kantoorpand?)

PS. Rene de discussie loopt denk wel aardig :)

een OVD is wel bevoegt om een inzet te leiden,dus als een bevelvoerder van dienst het laat afweten om de een of andere oorzaak,laat dan die OVD maar verschijnen.