Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 503303 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 5 juni 2004, 15:04:42
dus jij wil een OVD bij een grote brand of ongeval beknelling maar thuis laten ??? ??? ??? ???

Nee joh, dan zou Patrick zelf ook alleen nog maar thuis moeten blijven zitten.... ;)

Waar het om gaat is dat het werk van een OvD totaal anders is (of hoort te zijn!) dan een bevelvoerder. Een OvD is vooral bezig met leiding geven aan meerdere bevelvoerders (en zal dus zich dus niet met individuele brandwachten en stralen bezig moeten houden). De bevelvoerders zijn juist de centrale personen tijdens de inzet die de mensen direct aansturen en bijvoorbeeld ook met de ploegen meegaan het brandende object in.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het best moeilijk zal zijn om als OvD zomaar even de rol van een bevelvoerder over te nemen. En als dat moeilijk is, kan je je afvragen of het dan wel veilig/verantwoord is.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #91 Gepost op: 5 juni 2004, 15:08:53
dus jij wil een OVD bij een grote brand of ongeval beknelling maar thuis laten ??? ??? ??? ???

Dat heb ik niet geschreven. Ik heb geschreven iemand die een functie uitvoerd (of het nu een brandwacht of een OvD is, maakt niet uit) moet opgeleid en geoefend zijn voor het uitvoeren van zijn of haar taak.

Ik heb aangegeven dat een bevelvoerder wezelijk andere functie is dan een OvD. Een OvD doet eerder multidisplinair overleg of stuurt op grote lijnen de inzet. Ik denk dat het niet wenselijk is om tijdens een grote brand de OvD te laten bepalen of het verdeelstuk nu links of rechts van de straat moet komen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #92 Gepost op: 5 juni 2004, 15:09:11
Nee joh, dan zou Patrick zelf ook alleen nog maar thuis moeten blijven zitten.... ;)

Waar het om gaat is dat het werk van een OvD totaal anders is (of hoort te zijn!) dan een bevelvoerder. Een OvD is vooral bezig met leiding geven aan meerdere bevelvoerders (en zal dus zich dus niet met individuele brandwachten en stralen bezig moeten houden). De bevelvoerders zijn juist de centrale personen tijdens de inzet die de mensen direct aansturen en bijvoorbeeld ook met de ploegen meegaan het brandende object in.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het best moeilijk zal zijn om als OvD zomaar even de rol van een bevelvoerder over te nemen. En als dat moeilijk is, kan je je afvragen of het dan wel veilig/verantwoord is.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

OOWW Patrick is zelf OVD dan zou hij toch voor zijn eigen job op moeten komen ;D
Inderdaad heb je gewoon met je eigen bevelvoerder te maken die de verdere inzet leidt,en het enige moment dat een OVD bij ons komt is om zich even te warmen aan het vuur ;D ;D

Trouwens leuke discussie is het geworden ;)


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #93 Gepost op: 5 juni 2004, 15:15:13
Nee joh, dan zou Patrick zelf ook alleen nog maar thuis moeten blijven zitten.... ;)

Waar het om gaat is dat het werk van een OvD totaal anders is (of hoort te zijn!) dan een bevelvoerder. Een OvD is vooral bezig met leiding geven aan meerdere bevelvoerders (en zal dus zich dus niet met individuele brandwachten en stralen bezig moeten houden). De bevelvoerders zijn juist de centrale personen tijdens de inzet die de mensen direct aansturen en bijvoorbeeld ook met de ploegen meegaan het brandende object in.
Ik dacht dat een OvD de dienstauto mee kreeg om boodschappen mee te doen :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #94 Gepost op: 5 juni 2004, 15:52:09
Even nog een reactie op voorgaande berichten,

Ondertussen zijn we van de HBT bij de OvD aanbeland, hihi. Een Ovd wordt bij ons geïnformeerd bij een oms uit een verzorgingshuis of ziekenhuis, brand in woning of bedrijf, incidenten met slachtoffers of gevaarlijke stoffen of indien de inzet meer dan 30 minuten gaat duren of materiaal voor bijstand wordt ingezet.

In ieder geval bij middelbrand/ongeval of hulpverlening met slachtoffer/gevaarlijke stof wordt verwacht dat de OvD ter plaatse komt.

Bij het voorbeeld van een keukenbrand komt de OvD dus niet bij ons, tegen de tijd dat die er is is de brand al lang uit! Ook bij een OMS uit een bedrijf of kantoor blijven ze lekker liggen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #95 Gepost op: 5 juni 2004, 16:29:04
In het boek de volgende zaken even snel gevonden:

Citaat uit het voorwoord van het boek Organisatie en leiding geven (HBT)

Bij het verbeteren van de functiegerichtheid van de module zijn de volgende functies van een HBT als ijkfunctie genomen:
- bevelvoerder bijzonder voertuig
- bevelvoerder nabluswerkzaamheden
- waarnemen van de bevelvoerder (bij tijdelijke afwezigheid van de bevelvoerder)
- optreden als begeleider/mentor van nieuw personeel

Citaat blz.21 Ook kan het zijn dat u zonder bevelvoerder bijstand gaat verlenen, bijvoorbeeld als leidinggevende van de bemanning van een autoladder of hulpverleningsvoertuig.

Citaat hoofdstuk 3 Arbozorg:
Als leiding gevende kan de HBT aansprakelijk gesteld worden in bepaalde gevallen. Geldt voor iedereen te allen tijde en is niet anders als anders.

Citaat hoofdstuk 4 Het leiden van eenvoudige inzetten en oefeningen:
Als hoofdbrandwacht kan u gevraagd worden om zelfstandig eenvoudige inzetten of (deel)taken te leiden. Dat betekent dat u in principe onder bevel van een bevelvoerder, leiding geeft aan de uitvoering van een taak. Hiervoor krijgt u meestal 2 of 3 personen mee die onder uw verantwoording vallen.

Citaat hoofdstuk 1: de uiteindelijke eindverantwoording voor, en de bestuurlijke coördinatie bij de repressieve taken ligt in handen van de burgemeester.

Laten we hiermee weer eens verder gaan discussieren!  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #96 Gepost op: 5 juni 2004, 16:36:07
ik weet niet van welk jaar dit boek is,maar dit verhaaltje stond dus ook al in mijn boek van 2 jaar geleden.En aan mij is altijd verteld dat dit niet meer geldig is,de reden daarvan heeft Renè Caluwè al tot in den treure vermeld.

Voorts komt er alleen naar voren dat je bevelvoerend zou kunnen zijn op een redvoertuig,maar in alles komt naar voren dat je onder directe leiding van een bevelvoerder staat ;)


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #97 Gepost op: 5 juni 2004, 16:38:07
Laten we hiermee weer eens verder gaan discussieren!  ;)

De discussie is al aardig breed geworden, waar wil je het over hebben?

  • de vierpersoonstankautospuit
  • de rol hoofdbrandwacht, bevelvoerder, OvD
  • informeren van de OvD
  • wat moet leidend zijn de praktijk of de les en leerstof
  • of de C2000 portofoons?

:D Ik ben er klaar voor.


Rene112

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 5 juni 2004, 16:44:57
In het boek de volgende zaken even snel gevonden:

KNIP

Laten we hiermee weer eens verder gaan discussieren!  ;)


Dit zijn allemaal zaken die ook nu nog in het boek van 301 staan (ik heb deze cursus een keer of 5 gegeven in de afgelopen jaren).

Al deze citaten hebben te maken met of :
- de leiding als hbt bij bijstandsverlening met bijv. een autoladder, haakarmvoertuig of hv. Totdat je door de OvD wordt gekoppeld aan een bevelvoerder (zeg maar onderweg) ben je dan bevelvoerder.
- de leiding over een paar brandwachten met bijv. nablussing als deelopdracht waarbij de bevelvoerder het 'bevel' heeft en dus ter plaatse is.

Daarnaast nogmaals : deze zaken komen uit 2 hoofdstukken van een boek met een hoofdstuk of 5. Er wordt alleen in theorie ingegaan op het stukje leiding geven als hoofdbrandwacht.

De lesstof van hbt organisatie en leiding geven (301) is absoluut geen basis om een hoofdbrandwacht als bevelvoerder te laten functioneren bij bepaalde uitrukken. Dan zou er toch een specifieke opleiding en werkinstructies voor gemaakt moeten worden.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #99 Gepost op: 5 juni 2004, 16:45:41
Er staat in principe onder leiding van een bevelvoerder! Dit houdt in dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn. In ieder geval heeft nog niemand de harde feiten aangedragen waar staat dat het niet zou mogen.

Feit is wel dat wij wel op die manier uitrukken en dat vooralsnog ook nog zo zal blijven. Ik zie nog veel mogelijkheden om het personeelstekort in de vrijwillige korpsen overdag aan te pakken ;D Of blijven we dan gewoon met 8 man zonder bevelvoerder maar met OvD naar een buitenbrandje rijden. :P