Vliegtuigcrash met 70 Nederlandse slachtoffers - Tripoli (Libië) 12-05-2010

Auteur Topic: Vliegtuigcrash met 70 Nederlandse slachtoffers - Tripoli (Libië) 12-05-2010  (gelezen 118488 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
date type registration operator fat. location    pic cat
30-JUN-1994 Airbus A330-321 F-WWKH Airbus Industrie 7 Toulouse-Bla...   A1
15-MAR-2000 Airbus A330-322 9M-MKB Malaysia Airlines 0 Kuala Lumpur...    A1
24-JUL-2001 Airbus A330-243 4R-ALE SriLankan Airlines 0 Colombo-Band...   C1
24-JUL-2001 Airbus A330-243 4R-ALF SriLankan Airlines 0 Colombo-Band...   C1
01-JUN-2009 Airbus A330-203 F-GZCP Air France 228 near São Pedro an...   A1
12-MAY-2010 Airbus A330-202 5A-ONG Afriqiyah Airways 103 near Tripoli Inte...    A1


De tweede, derde en vierde waren echter geen crashes. De derde en de vierde stonden op het vliegveld in Sri Lanka tijdens een zelfmoordaanval van de Tamil Tijgers, terwijl de tweede total loss is geraakt door een lekkage van vaten met een chemische inhoud aan boord.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
De tweede, derde en vierde waren echter geen crashes. De derde en de vierde stonden op het vliegveld in Sri Lanka tijdens een zelfmoordaanval van de Tamil Tijgers, terwijl de tweede total loss is geraakt door een lekkage van vaten met een chemische inhoud aan boord.
Thanks voor de toelichting.
Maar er staan er nog drie open en dan ook nog de overige meldingen die niet tot een crash geleid hebben. Niets schokkends maar toch.... ;)


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Citaat
Brabantse politie treurt om verlies collega

EINDHOVEN -  De vliegtuigramp woensdag in Tripoli heeft onder meer het leven gekost aan een rechercheur van de politie Brabant Zuid-Oost en zijn echtgenote. Dat hebben de familie, de politie en de burgemeester van Eindhoven donderdag laten weten.

Het gaat om Ger Verhoeven (52) en zijn vrouw Svitlana Artemyuk (42). Verhoeven was teamleider van het Team Grootschalige Opsporing van de recherche. „Het verlies binnen het politiekorps is hard aangekomen. Met name binnen de Divisie Recherche en de afdeling Gemert-Laarbeek waar hij tot voor kort afdelingschef was”, aldus de politie.

Bron: De Telegraaf, 13 mei 2010 21:48 (http://www.telegraaf.nl/binnenland/6712723/__Politie_treurt_om_verlies_collega__.html?sn=binnenland,buitenland)


Sterkte aan familie, vrienden en collega's.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Vriendin wilde dat Jeanette bleef...  

donderdag 13 mei 2010 17:51  
Jeanette van Oeveren is de vrouw die hoogstwaarschijnlijk is omgekomen bij de vliegtuigramp in Tripoli. De 44-jarige Goorse was op de terugreis na een verblijf in Zuid-Afrika, haar thuisland. Een vriendin heeft haar in Durban nog proberen te bewegen langer te blijven maar van Oeveren besloot toch in te stappen in het toestel dat later in het Libische Tripoli neerstortte.

In Zuid-Afrikaanse media vertelt Annelie Bronkhorst dat haar vriendin Jeannette voor een tourisme-congres over is gevlogen. Ze woonde de zogenoemde ‘Indaba’ voor haar eigen reisburo ‘Kaia Travel’ bij. Bronkhorst heeft haar gevraagd om later te vliegen met een toestel van KLM, maar van Oeveren had al een vlucht geboekt bij Afriqivah Airways.
 
www.goorsnieuws.nl


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Er zijn ook 2 zussen uit H.I.Ambacht overleden bij de crash... 1 ervan kende ik wel van gezicht :(

Develruiters staat stil bij dood Ambachtse zusjes

Bron:  RTV Rijnmond Nieuws 13 mei 2010, 18:06

Joyce en Julia Rotsteeg uit Hendrik-Ido-Ambacht waren echte paardenmeiden.
Woensdag kwamen de zussen (21 en 25 jaar) om het leven bij de vliegtuigcrash nabij Tripoli in Libië.

Jarenlang reden ze op maneges in Heerjansdam en Zwijndrecht. Bij de Develruiters in Heerjansdam stonden de leden van de club stil bij het overlijden van de zussen.

Inmiddels is ook bekend geworden dat twee inwoners van Dordrecht tot de slachtoffers behoren.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Bron : AD.nl

Libische Airbus maakte mogelijk doorstart
 
De zwarte dozen van de airbus.
TRIPOLI - Mogelijk probeerden de piloten van het neergestorte vliegtuig in Libië een doorstart te maken vanwege slecht zicht als gevolg van de opkomende zon en nevel. Dat hebben veiligheidsmensen en piloten die bekend zijn met de luchthaven in Tripoli donderdag gezegd.

Beide zwarte dozen zijn gevonden. Onderzoekers uit verschillende landen, waaronder Nederland, werken gezamenlijk aan het achterhalen van de oorzaak van de ramp.Onder meer technische mankementen als motorfalen worden als mogelijke oorzaak onderzocht. Ook wordt bestudeerd of de piloten door een lange nachtvlucht vermoeid waren.

Grote kracht
Uit beelden van de rampplek blijkt dat het vliegtuig volledig is vernietigd. Dat wijst er op dat het met grote kracht is neergekomen. Tekenen van brand waren er niet, terwijl dat bij dit soort ongevallen gebruikelijk is als de brandstoftanks eveneens worden vernield. "Ik zou dit als eerste onderzoeken, dit gebrek aan vuur. Betekent het dat de brandstof op was?" vroeg een bron binnen de luchtvaartautoriteit zich af. Een andere bron binnen het onderzoeksteam stelde zich dezelfde vraag.
 
Delen van de romp waren achterstevoren neergekomen, wat er op lijkt te wijzen dat het vliegtuig een radslag maakte. Dat zou weer betekenen dat het vliegtuig eerst met één vleugel de grond raakte, mogelijk omdat de piloot op het laatste moment probeerde een doorstart te maken.
 
Verkeerde aanwijzingen
Op woensdag werden piloten erop attent gemaakt dat een belangrijk hulpmiddel bij de navigatie verkeerde aanwijzingen gaf door storing van een nabij gelegen bouwplaats. Dit soort storing is echter niet ongebruikelijk op luchthavens.
 
De belangrijkste landingsbaan van de luchthaven in Tripoli ligt in een oost-westrichting. De meeste vliegtuigen komen vanuit het oosten aanvliegen, omdat aan die kant van de landingsbaan zich de belangrijkste navigatieapparatuur bevindt en omdat vanuit die richting de winden het gunstigst zijn.

De Airbus van Afriqiyah naderde echter vanuit het westen. De wind was vanuit deze richting minder gunstig en de piloten keken recht in de opkomende zon. Daarnaast moesten ze ook rekening houden met een grondnevel waardoor het zicht slechter was.
 
Een Europese piloot die vaak naar Tripoli is gevlogen zei dat de landingsbaan standaard vanuit het oosten wordt benaderd. De beslissing om deze keer vanuit het westen aan te vliegen noemde hij vreemd. (Novum/AP)
13/05/10 20u30


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Als iemand iets weet van de vier Sassenheimers weet, zou die gene mij dan een PM kunnen sturen. Alvast oneindig veel dank!!


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Thanks voor de toelichting.
Maar er staan er nog drie open en dan ook nog de overige meldingen die niet tot een crash geleid hebben. Niets schokkends maar toch.... ;)

Dat zijn dan 3 vliegtuigen die daadwerkelijk gecrashed zijn. Dat is natuurlijk 3 teveel, maar zet het eens weg tegen de 700 die er gebouwd zijn inmiddels. Dan zie je dat het maar een heel klein percentage is. Het percentage zal niet hoger liggen dan die van welk Boeing toestel dan ook.

Wat ik me afvraag, waarom geen van de "deskundigen" iets lijkt te doen met de opmerking van getuigen dat er een vuurbal is gezien voor het toestel de grond raakte. En vervolgens na de crash er nogmaals een vuurbal zou zijn gezien. Ook de aanwezigheid van een auto die op zijn neus staat (ergens op beelden op TV gezien) en volledig uitgebrand lijkt te zijn, zie ik nu nergens meer terug. Als daar iemand in heeft gezeten, moet die op zijn minst gewond zijn geraakt lijkt me, maar gezien de schade aan die auto en de positie kan ik me er ook nog een ernstiger afloop bij voorstellen.

Over het algemeen wordt er maanden over gedaan om de oorzaak van een crash te achterhalen, maar Libië had al binnen enkele uren de conclusie getrokken dat het niet om een aanslag ging. Is daarmee meteen een onderzoek in die richting uitgesloten?
Gezien de schade, zou ik het niet vreemd vinden wanneer dit vliegtuig door welke oorzaak dan ook, is ge-explodeerd in de lucht. Maar dat is speculatie, net als alle andere oorzaken die momenteel genoemd worden en alleen een basis vinden in beeldmateriaal die op enige wijze tot ons is gekomen.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
opeens hoor je op je werk hoe ruben met zijn achternaam heet en hoe zijn moeder heet.
en opeens komt het dan heeel erg dicht bij en blijkt dat je ruben en zijn mama kent.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Dat zijn dan 3 vliegtuigen die daadwerkelijk gecrashed zijn. Dat is natuurlijk 3 teveel, maar zet het eens weg tegen de 700 die er gebouwd zijn inmiddels. Dan zie je dat het maar een heel klein percentage is. Het percentage zal niet hoger liggen dan die van welk Boeing toestel dan ook.

Wat ik me afvraag, waarom geen van de "deskundigen" iets lijkt te doen met de opmerking van getuigen dat er een vuurbal is gezien voor het toestel de grond raakte. En vervolgens na de crash er nogmaals een vuurbal zou zijn gezien. Ook de aanwezigheid van een auto die op zijn neus staat (ergens op beelden op TV gezien) en volledig uitgebrand lijkt te zijn, zie ik nu nergens meer terug. Als daar iemand in heeft gezeten, moet die op zijn minst gewond zijn geraakt lijkt me, maar gezien de schade aan die auto en de positie kan ik me er ook nog een ernstiger afloop bij voorstellen.

Over het algemeen wordt er maanden over gedaan om de oorzaak van een crash te achterhalen, maar Libië had al binnen enkele uren de conclusie getrokken dat het niet om een aanslag ging. Is daarmee meteen een onderzoek in die richting uitgesloten?
Gezien de schade, zou ik het niet vreemd vinden wanneer dit vliegtuig door welke oorzaak dan ook, is ge-explodeerd in de lucht. Maar dat is speculatie, net als alle andere oorzaken die momenteel genoemd worden en alleen een basis vinden in beeldmateriaal die op enige wijze tot ons is gekomen.



Quote bijgeplaatst

62 Nederlanders omgekomen bij crash
Op de luchthaven van de Libische hoofdstad Tripoli is een vliegtuig neergestort. Daarbij zijn 103 inzittenden om het leven gekomen, onder wie 62 Nederlanders. Een Nederlands jongetje is de enige overlevende.
Het jongetje van 10 jaar oud is opgenomen in het ziekenhuis. Hij maakt het goed, meldt de Libische minister van Transport.

Nederlanders aan boord
Aan boord van de gecrashte Airbus van Afriqiyah Airways zaten elf bemanningsleden en 93 passagiers, onder wie een onbekend aantal Nederlanders. Het toestel kwam uit Zuid-Afrika en stortte neer tijdens de landing. Het vliegtuig zou doorvliegen naar Londen Gatwick.

Ambassade
De Nederlandse ambassade in Tripoli heeft iemand naar het vliegveld gestuurd om poolshoogte te nemen en duidelijkheid te krijgen.

Piloot sloeg alarm
De Airbus crashte tijdens de landing. Over de oorzaak van de vliegramp is nog niets bekend. Volgens een BBC-correspondent was het goed weer ten tijde van het ongeluk. Volgens Libische media is het toestel voor de landingsbaan gecrashed en heeft de piloot vooraf alarm geslagen. Hij zou de verkeersleiding hebben gevraagd ambulances te sturen.


Volgens RTL 62 NL doden.

Wat mij opvalt is dat je niets meer hoort over een eerdere opmerking dat de piloot zelf al om ambu's gevraagd zou hebben ??
Dit was in een van de eerdere berichten ergens gemeld..