Kan een pompbediende vervangen worden

Auteur Topic: Kan een pompbediende vervangen worden  (gelezen 9788 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2010, 19:48:28
Dus de conclusie is dat bij een TS4 de nr 1+2 geen backup hebben als ze in problemen komen... Dus je blijft je taken uitvoeren als 1+2 in de problemen komen?? ??? ??? Moeten 1+2 bij een TS4 altijd buiten blijven?

Nee mijn conclusie is dat 1 en 2 niet naar binnen moeten in een gevaarlijke situatie (lees brand) zonder backup. Dus dan moet B eerst opschalen. Nog langer wachten nog meer mensen op de weg dan de TS 6. Middelbrand gemaakt terwijl met TS6 misschien klein was gebleven. Al met al TS 4 niet nooit en nimmer bij melding binnenbrand. Bij automaat prima en als er dan daadwerkelijk brand is alsnog opschalen met alle ellende van dien. Als met een TS6 1en2 en 3en4 binnen zijn en de boel stort in gaat de pompbediener ook niet naar binnen. Je kan daar niets doen.

Conclusie mijns inziens is:

P niet, nooit en nimmer naar binnen. Hij heeft daar niets te zoeken daar is geen taak
1 en 2 niet naar binnen want er is geen backup.
B koppie erbij houden poot stijf en niet met 4 man uitrukken. (tenzij er altijd een 2e TS mee rijdt van bijvoorbeeld een andere post of kazerne)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2010, 16:46:32
TS 4 hoort,bij alle soorten brand waar slachtoffers gered kunnen moeten worden,eigenlijk altijd samen met een andere TS gealarmeerd te worden,dus 2xTS4 of 1x TS4+1xTS6.

Welke overbruggingstijd tussen 1e en 2e TS is dan nog acceptabel?

In een stad met meerdere beroepsposten kan zal een tweede TS een enkele minuut na de eerste TS ter plaatse zijn. Maar in meer landelijk gebied, kan ik me voorstellen dat die tijd oploopt tot misschien wel 10 minuten.



Met een kleinere bezetting op tankautospuiten zou de spreiding van tankautospuiten ook kleiner moeten worden. Oftewel: een kleiner verzorgingsgebied per post, daarmee kortere aanrijtijden en dus ook eerder back-up van een naastgelegen post.
Als dat gerealiseerd wordt is TS4 in mijn optiek nog wel acceptabel. Alleen is de ontwikkeling hedentendage dat de spreiding van posten groter wordt en je dus langer zult moeten wachten op back-up...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #22 Gepost op: 18 mei 2010, 17:09:09
Welke overbruggingstijd tussen 1e en 2e TS is dan nog acceptabel?

In een stad met meerdere beroepsposten kan zal een tweede TS een enkele minuut na de eerste TS ter plaatse zijn. Maar in meer landelijk gebied, kan ik me voorstellen dat die tijd oploopt tot misschien wel 10 minuten.



Met een kleinere bezetting op tankautospuiten zou de spreiding van tankautospuiten ook kleiner moeten worden. Oftewel: een kleiner verzorgingsgebied per post, daarmee kortere aanrijtijden en dus ook eerder back-up van een naastgelegen post.
Als dat gerealiseerd wordt is TS4 in mijn optiek nog wel acceptabel. Alleen is de ontwikkeling hedentendage dat de spreiding van posten groter wordt en je dus langer zult moeten wachten op back-up...

Ik vind dat een TS 4 alleen acceptabel als binnen 8 minuten na de melding de tweede TS ter plaatse is.
Dit is volgens mij alleen,bij de huidige kazernedichtheid,te realiseren als de tweede post een beroepsbezetting heeft.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #23 Gepost op: 5 augustus 2010, 19:20:31
Gewoon een pompbediende achter de pomp, deze kan alles goed in de gaten houden, materiaal uitgeven, communicatie met ac, spullen klaarleggen etc, shagie draaien. Nee laten we alles lekker houden zoals het is bij brandbestrijding, dat komt de veiligheid alleen maar ten goede. Het lijkt erop dat ze alles maar willen wegbezuinigen, wat is het volgende... De mmt verpleegkundige leren hoe die de heli moet laten vliegen?


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2010, 20:34:26
Nee laten we alles lekker houden zoals het is bij brandbestrijding, dat komt de veiligheid alleen maar ten goede.
Stilstand is achteruitgang ;)
Als we alles hadden gehouden zoals het was, gingen we nu nog met emmers naar een brand  0098


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2010, 20:42:38
Stilstand is achteruitgang ;)
Als we alles hadden gehouden zoals het was, gingen we nu nog met emmers naar een brand  0098

haha, je snapt toch wel waar ik op doel... Ik denk dat de functie van pompbediende vaak onderschat wordt en ik denk dat je dit niet zomaar vervangen kan worden door een manschap of computer. Voor de rest ben ik het met je eens dat je altijd vooruit moet kijken naar nieuwe dingen. Het enige is dat het bij ons vak moeilijker is, omdat de risico's groter zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 9 augustus 2010, 12:10:13
Er zijn zelfs regio's die spreken over een TS-2... Hoe gaat dan 'de pompbediende' opgelost worden?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 9 augustus 2010, 21:01:37
Er zijn zelfs regio's die spreken over een TS-2... Hoe gaat dan 'de pompbediende' opgelost worden?

Multidisciplinaire samenwerking 8)

"Agent, wilt u even op die groene knop drukken als ik 'ja' roep?" 0098
"En buurman, fijn dat u staat te kijken, maar legt u even een slangetje van die brandkraan naar onze auto? Bedankt."

Zie je, niks aan de hand. Op naar TS1 zou ik zeggen O0

::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #28 Gepost op: 9 augustus 2010, 23:28:08
>:D robofirefightercopmedic

alles in 1
meteen crowd control met hd straal
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #29 Gepost op: 10 augustus 2010, 01:39:58
Multidisciplinaire samenwerking 8)

"Agent
, wilt u even op die groene knop drukken als ik 'ja' roep?" 0098
"En buurman, fijn dat u staat te kijken, maar legt u even een slangetje van die brandkraan naar onze auto? Bedankt."

Zie je, niks aan de hand. Op naar TS1 zou ik zeggen O0

::)

Bron: www.bdmedia.nl

Ze hebben naar je geluisterd... agent die een HD oprolt 0098