Tijdsduur afkruizen rijstrook op de snelweg door rijkswaterstaat

Auteur Topic: Tijdsduur afkruizen rijstrook op de snelweg door rijkswaterstaat  (gelezen 10933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Hoelang duurt het voordat een rijbaan afgekruist is?


Deze vraag heb ik na aanleiding van een gevaarlijke situatie op 9 mei rond 04 uur op de snelweg nabij Utrecht.  Op de vluchtstrook zag ik een auto staan met gele zwaailichten. Toen ik dichterbij kwam merkte ik op dat dit een politieauto was en dat een man (waarschijnlijk een politieagent zonder hes) geknield naast een geopende deur van een voorstaande auto zat. Omdat het mij (en tevens een voor mij rijdende vrachtwagenchauffeur) niet gepast leek om met volle snelheid die man voor zijn sokken te rijden heb ik direct gas los gelaten en ben ik naar de meest linker rijbaan gegaan.
Een aantal meters voor de locatie van de auto's doemde ineens brokstukken op, precies op de linker baan! :-\ Hier ben ik dus vol over heen gereden :o. Het waren geen grote brokstukken (schat zo'n 5 tot 10cm) maar het had toch heel anders af kunnen lopen en zullen de agenten vast ook last hebben gehad van rondvliegend puin van de vrachtwagen. Of zou een van die stukken dwars door mijn voorruit gevlogen zijn :-\.
Dit had naar mijn inziens voorkomen kunnen worden door het afkruizen van de linker rijbaan. De politie had op dat moment dus (nog) helemaal niks beveiligd aan de linker kant van de weg. Is het nu gewoon zo geweest dat ze mogelijk hebben moeten wachten op het afkruizen of hadden ze gewoon niet verder gekeken dan hun neus lang was :(?




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2010, 00:07:41
of hadden ze gewoon niet verder gekeken dan hun neus lang was :(?

Heeft niets te maken met ''verder kijken'', normaliter kijkt RWS mee op de camera's of meld de meldkamer Politie/Brandweer/CPA direct door aan RWS wanneer er een (langdurige) gevaarszetting op de vluchtstrook danwel 1 der rijstroken is ontstaan.
Als de rijstrooksignalering er uit ligt en het dus niet doet ben je afhankelijk van ''handmatig'' afkruizen dmv. voertuigen en pijlwagens.

Tevens weer een mooi voorbeeld wanneer je oranje eens niet moet voeren maar gewoon blauw aan moet hebben  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2010, 21:35:22
Op zo'n punt ben ik het met blauw helemaal eens! Dan ga je automatisch toch een stuk langzamer rijden dan als je alleen geel op de vluchtstrook ziet staan... Bij blauw verwacht je eventueel mensen op de weg of te moeten stoppen vanwege een stopteken oid.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2010, 21:59:55
1. Rijkswaterstaat heeft tientallen, zo niet honderden camera's die binnenkomen in de verkeerscentrale. Het is niet gezegd dat zij net op dat moment meekijken, hoewel dat wel de normale procedure is. Dan nog zijn de details (zeker 's nachts) niet zodanig dat kleine voorwerpen op de rijbaan onderscheiden kunnen worden. Dat moet door de personen op de weg (in casu de politiemensen) worden doorgegeven, waarna de verkeerscentrale eventueel actie kan ondernemen.

2. Een kruis op rijstrook 1 (de linkerrijstrook) met stilstaande voertuigen op de vluchtstrook is niet zomaar standaard procedure. Procedure is kruis of snelheidsbeperking op rijstrook 2 (rechterrijstrook) ter beveiliging van het stilstaande voertuig op de vluchtstrook.

3. Het is niet ondenkbaar dat de agenten ter plaatse nog niet eens brokstukken gezien hadden als deze nog voorbij de stilstaande voertuigen lagen. Kleine voorwerpen zijn zeker 's nachts niet heel goed zichtbaar. Je had ze zelf immers ook nog niet gezien en ook de vrachtwagen blijkbaar nog niet. Daarnaast is onduidelijk wat de agenten daar aan het doen waren. Was het een controle zonder dat er een relatie met die brokstukken was? Had het voorste voertuig schade? Stond die gast er al omdat ie onwel was? Wie het weet mag het zeggen  ;D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2010, 19:37:18
de camara's die langst de weg hangen worden niet alle min uit gekeken door RWS. Kruisen woorden uitdrukkelijk allen opm verzoek van politie, Brandweer, ambu en de anwb geplaats ja door op verzoek van pers van RWS.
Iedereen die op of aan de weg werkt is verplicht een geel kleurig hesje te dragen. Wordt je voor de ballen gereden dan heb je zelf wat uit te leggen.
Immers eerst eigenveiligheid en dan de ander.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2010, 01:42:46
de camara's die langst de weg hangen worden niet alle min uit gekeken door RWS. Kruisen woorden uitdrukkelijk allen opm verzoek van politie, Brandweer, ambu en de anwb geplaats ja door op verzoek van pers van RWS.
Iedereen die op of aan de weg werkt is verplicht een geel kleurig hesje te dragen. Wordt je voor de ballen gereden dan heb je zelf wat uit te leggen.
Immers eerst eigenveiligheid en dan de ander.

Als berger vragen wij via de verkeerscentrales ook menig kruis aan. De procedure is helder. Aanvragen conform de richtlijnen, dus juiste locatie, toevoeging, rijstrook. En na afloop altijd zelf afmelden (ook als de weginspecteur erbij staat) of terugkoppelen wie de verantwoording ter plaatse overneemt voor het afmelden. In de regel is dat de weginspecteur. Dit natuurlijk terplaatse wel goed afstemmen! Wie bij ons het kruis niet afmeldt komt gegarandeerd nog eventjes aan de babbel. Ook worden de tijd aan- en afmelden gelogd in het bijbehorende voertuigdossier. Onnodig lang afsluiten is voor niemand een gewenste situatie.

Kortom; het begint en eindigt met etiquette.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2010, 12:00:28
Iedereen die op of aan de weg werkt is verplicht een geel kleurig hesje te dragen.
Fout. Wegwerkers, aannemers, ANWB wegenwacht is verplicht een oranje veiligheidshes of -jas te dragen met reflectiestriping die aan de eisen van RWS voldoet.
Zie paragraaf 4 van http://www.rijkswaterstaat.nl/dvs/Images/15480_tcm178-145015.pdf

Voor spoorwegwerkers geldt de eis van een geelkleurige hes of jas, waarbij de veiligheidsman dan weer wel oranje dient te dragen. Allen met RWS-reflectie.


Verkeermeneer

  • Beroepsmatig Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2010, 17:36:35
Dit heef niets met de tijdsduur te maken maar wel met een afgekruisde rijbaan.

Zaterdag rond een uur of half 11 vanuit Apeldoorn wil ik de A50 op riching het zuiden van het land.
Ik ben net het tankstation de Brink voorbij en zie dat de matirix borden aan zijn.. De snelheid word terug gebracht naar 90km,
Bij het volgende portaal wordt het verkeer naar rijstrook 1 geleid of naar rijstrook 3(spitsstrook) bij het 3de portaal  beginnen de kegels en is de snelheid op de matrixborden 70. Kan iemand mij uitleggen wat de reden daar van is? een kilometer of 6 lang rijstrook 2 uit kegelen/afkruizen zonder werkzaam heden uit te voeren?

De andere kant op dus van Arnhem naar Apeldoorn was het zelfde aan de hand. Mij lijkt het veiliger als je werkzaamheden moet doen aan rijstrook 2 je dan rijstrook 1 ook afkruist en je verkeer over rijstrook 3 stuurd.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2010, 17:42:14
Nog even over het afkruisen. Ook de verkeerscentrale kan zelf afkruisen. Word ook gedaan. De verkeerscentrale kan nl zien dat het verkeer op een bepaalde rijstrook stil staat(Dmv de lussen in de weg). Door te kijken met de camera's ziet men wat er aan de hand is en kan men gewoon een kruis zetten op de baan waar bv een ongeval is. Ook was het in de tijd dat ik bij het spitsteam zat gebruikelijk op het moment dat wij een melding kregen van bv een aanrijding op de rijbaan dat we RWS belde zodat de verkeerscentrale op dat punt al mee kon kijken met de camera's en eventueel ook al ast kon gaan afkruisen.

gr
Mike


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2010, 14:10:23
Voor spoorwegwerkers geldt de eis van een geelkleurige hes of jas, waarbij de veiligheidsman dan weer wel oranje dient te dragen. Allen met RWS-reflectie.

En dus direct een reden waarom sommige brandweerkorpsen op moeten passen ....
Wanneer treinen met een last rijden en er een oranje hesje staat word/ kan er van uit gegaan dat het veilig is.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !