Tijdsduur afkruizen rijstrook op de snelweg door rijkswaterstaat

Auteur Topic: Tijdsduur afkruizen rijstrook op de snelweg door rijkswaterstaat  (gelezen 10923 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

alexs

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2011, 13:18:26
Ik heb praktijk ervaring,  ::)

Ik heb ooit op de A7 me wiel verloren van me vrachtwagentje, ik kwam op 3 wielen op de vluchtstrook maar de achterband(en) vervolgde hun weg en strande op beide weghelften.
Het was rustig en ik kon gelukkig met flink wuiven mensen optijd waarschuwen. Direct 112, kreeg direct klpd, zeer kortstondig telefoontje van nog geen minuut.
Terwijl ik ophing sprongen de portalen op rood.  O0 Toen kon ik met hesje de loodzware wielen van de weg halen en kon het verkeer er rustig langs.


Oftewel, als je 112 belt kan er binnen enkele seconde afgekuist worden.

Hier t wat uitgebreidere verhaal voor wie t boeit
Citaat

Do 03/09/09 A7 Zaandam Richting Hoorn thv Middesloot. (12:00)

Op weg naar mn laatste stop met de gedachte in me achterhoofd dat ik lekker vroeg klaar zou zijn.. thv van middelsloot begint de wagen lichtjes(!) te trillen. Voordat ik überhaupt een beslissing kon nemen wat ik ermee zou gaan doen word ik verast door een gigantische klap, de wagen overhelt plots erg naar links en stuurt me ook met een rotvaart de linker strook op, gelukkig door het trillen had ik 't stuur vast gepakt met 2 handen en kon ik het gevaarte met een aardige hoek richting de vluchtstrook sturen, op het moment dat ik de vluchtstrook opschuif zie ik in mijn linker raam 2 wielen (dubbelluchts) voorbij komen rollen. Ik was veilig, ik stond op de vluchtstrook met 3 wielen maar de rest niet, want de wielen lagen een stuk verderop op de rijbaan.. Ja wat nu, pakken en riskeren dat je voor je donder gereden word of eerst maar eens bellen.

Ik koos toch maar voor de 2e optie, door mijn deur open te zetten en flink te gebaren schoof iedereen tijdig op naar links en gebeurde er geen linke dingen.

(112)
<- 112 alarmcentrale waarmee kan ik u van dienst zijn?
-> KLPD, A7 richting hoorn, 18,3. Ben mijn wielen verloren en die liggen nu op de rijbaan.
<- Ok, je staat net voorbij purmerend noord?
-> Ja
<- Ok, momentje.
<- KLPD.
-> Ik sta op de A7 richting Hoorn net voorbij Purmerend-Noord bij 18,3 ben me wiel verloren van de vrachtwagen en de liggen op de rijbaan.
<- Prima, we komen eraan.
(klik)

En nog geen enkele seconde later stond er een rood kruis op de rechterrijbaan en kon ik de wielen de lood zwaar waren van de rijbaan afhalen.. Eindelijk al het gevaar geweken en was het wachten op hulp. Gelukkig had ik nog wat onbijtkoekjes mee en ben ik maar wat gaan eten. ;)

Na enkele minuten kwam de politie met zwaailichtjes aan gescheurd en wilde gelijk mijn kenteken papieren zien.. Mogelijk om te kijken ho e het met de APK zit. Die zat er sinds februari.
Toen kwam rijkswaterstaat wat pionnen neerzetten en was het wachten op de berger. Die moest vanuit Amsterdam komen en dat duurde dus eventjes. Toen hij er was bleek dus dat er vrijwel niets stuk was en dat ik gewoon al mijn moeren verloren ben... Wtf? alles los gelopen? Schijnbaar..  Ik had 2 moeren terug gevonden en hij had de wielen erweer opgezet.. Gelukkig stond ik 200 meter voor de afslag van de pomp en zijn we daar heel rustig heen gereden. Bizar genoeg nemen ze je niet mee maar halen ze je alleen van de rijbaan. Vervolgens moest de garage komen om het spul ter plekken te maken. Weer een dik uur verder komen ze tp en blijkt dat de complete naaf naar de klote is, schijf alles. Wel, hij had moeren en bouten bij zich, wiel vast met 4 van de 6 bouten en rijden maar, hij heeft achter me gereden totaan Abcoude en hebben we ze nog een paar keer nagetrokken.. Zelfs de monteur had er geen vertrouwen in omdat bij alle keren natrekken de wielen alweer aardig losgelopen waren. Gelukkig heb ik Utrecht weten te bereiken op 4 wielen en staat hij nu bij de garage voor een nieuw achteras.

Pittige ervaring voor beginnend professioneel bestuurder.






dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2011, 15:22:55
Mijn ervaring is dat er snel wordt afgekruisd. Ik praat dan vanuit mijn eigen ervaringen bij de KMar en A-A.
Bij de KMar zat ik regelmatig op de A4, A5 en A9. Als ik dan een kruis nodig had belde ik altijd rechtstreeks en in A-A vraag ik een kruis aan via onze eigen meldkamer. In beide gevallen staat er binnen een minuut een kruis of kruizen.

Er is ook altijd vrij snel een WIS tp, die voor de beveiliging zorgt. De WIS is met zijn wagen toch een stuk zichtbaarder met zijn DRIP als ik op mijn motor of Touran. Ik ben persoonlijk altijd erg blij als de WIS tp is. Zij nemen je toch een stukje werk uit handen, waardoor jij je met andere dingen bezig kan houden zonder dat je continue uit je ooghoeken het verkeer in de gaten moet houden.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2011, 16:10:51
Per telefoon gaat het inderdaad heel erg snel. Dat afkuisen, echter mensen zijn kudden dieren. Op het moment dat het kruis er in staat duurt het even voordat de stroom mensen hier op reageert. Het valt mij altijd op dat vooral als er kennelijk niks te zien is op de rijstrook die is afgekuist mensen de neiging hebben er wel te gaan rijden. Onder het moto ik heb haast oid. Dus verwacht niet dat een af gekruiste baan ook meteen auto vrij is. Dat is de les die ik in de afgelopen jaren wel heb geleerd.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2011, 10:20:50
Per telefoon gaat het inderdaad heel erg snel. Dat afkuisen, echter mensen zijn kudden dieren. Op het moment dat het kruis er in staat duurt het even voordat de stroom mensen hier op reageert. Het valt mij altijd op dat vooral als er kennelijk niks te zien is op de rijstrook die is afgekuist mensen de neiging hebben er wel te gaan rijden. Onder het moto ik heb haast oid. Dus verwacht niet dat een af gekruiste baan ook meteen auto vrij is. Dat is de les die ik in de afgelopen jaren wel heb geleerd.



Gedeeltelijk off-topic, maar ik denk dat dit gedrag (rijden over afgekruiste strook) best wel te maken heeft met dat er vaak rijstroken worden afgekruist waar niets aan de hand is. Voorbeeld is de linkerrijstrook op dit punt. Is altijd afgekruist. Niemand weet waarom dit is, denk dat 50% van de mensen daar ook gewoon door blijft rijden. Dit komt volgens mij door:

- Dat er geen 'zichtbare' reden is om de strook af te kruisen, volgens mij wordt dit gedaan omdat de nieuwe situatie (dubbele invoeger verderop) 'eng' is voor veel mensen (?)
- Het portaal wat op de link zichtbaar is is het portaal met de pijl dat je naar de rechterbaan moet gaan. Dit is in het aanrijden naar de bocht behoorlijk slecht zichtbaar, zeker als de zon er op schijnt (portaal staat naar de zuidkant, dus altijd zon erop).
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2011, 10:59:02
Gedeeltelijk off-topic, maar ik denk dat dit gedrag (rijden over afgekruiste strook) best wel te maken heeft met dat er vaak rijstroken worden afgekruist waar niets aan de hand is. Voorbeeld is de linkerrijstrook op dit punt. Is altijd afgekruist. Niemand weet waarom dit is, denk dat 50% van de mensen daar ook gewoon door blijft rijden. Dit komt volgens mij door:

- Dat er geen 'zichtbare' reden is om de strook af te kruisen, volgens mij wordt dit gedaan omdat de nieuwe situatie (dubbele invoeger verderop) 'eng' is voor veel mensen (?)
- Het portaal wat op de link zichtbaar is is het portaal met de pijl dat je naar de rechterbaan moet gaan. Dit is in het aanrijden naar de bocht behoorlijk slecht zichtbaar, zeker als de zon er op schijnt (portaal staat naar de zuidkant, dus altijd zon erop).



Heeft inderdaad met het invoegen te maken. De strook wordt dan afgekruist of files tegen te gaan. Op het moment dat er 2 banen invoegen, waarvan de linker een korte invoegstrook heeft, en dus zijn auto ergens tussen moet proppen, moet er op de hoofdrijbaan geremd worden en voila, een file is geboren.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2011, 21:31:19
Paar weken geleden reed ik over de snelweg op weg naast mijn nachtdienst. Op de A1 richting Amsterdam ongeveer ter hoogte van Diemen was men bezig op rijstrook 3 met weg werkzaamheden. Het was vrij rustig op de weg dus reed keurig(zoals het hoort) over rijstrook 3 heen. De snelweg loopt daar iets in een bocht. Opeens werd ik geconfronteerd met een  rood kruis en daar onder een actie wagen met een peil naar links. Gelukkig was het rustig en kon ik op tijd naar links sturen. De portalen voor dit rode kruis hadden niks aangegeven(wel een snelheids beperking echter geen pijl naar links of een rood kruis). Onmiddellijk gebelt met de verkeerscontrole kamer van RWS wijde blick. Wat bleek in de centrale gaf de computer aan dat de maatregel(de kruizen) wel geplaatst waren echter door een storing was dat feitelijk niet gebeurd. Toch best lastig. Als je ook maar even bent afgeleid dan knal je zo boven op de actiewagen :-X


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2011, 21:55:20
Vaker verkeerschaos door falende techniek
10-10-2009


Het is de zoveelste keer binnen een jaar: falende techniek zorgt voor enorme problemen op de weg. En dat gaat veel vaker voorkomen.
Vanochtend wilden de rode kruizen boven een aantal snelwegen in Brabant niet meer uit. De kruizen waren aangezet wegens wegwerkzaamheden. Auto's konden niet meer doorrijden, en er ontstonden files van in totaal 60 kilometer.

Volgens de Verkeersinformatiedienst gebeurt dit elk jaar wel een keer of drie. Er zijn verschillende aanleidingen, maar één oorzaak: de techniek achter de wegsignalering is verouderd. De koperkabels in het wegdek kunnen beschadigd raken door de wegwerkzaamheden, waardoor een storing ontstaat. Ook een fikse regenbui kan ertoe leiden dat de rode kruisen niet meer uit kunnen.

Als de kruizen eenmaal branden, kunnen ze niet zomaar uitgezet worden. Dat is om de wegwerkers te beschermen. De kruizen moeten via de computer uitgeschakeld worden. Als er een computerstoring is, moeten de kruizen door een medewerker één voor één worden uitgezet (van voren naar achteren).

Het systeem loopt dus op zijn laatste benen. Er wordt gewerkt aan vernieuwing, maar wanneer dat klaar is kan Rijkswaterstaat nog niet zeggen.

Het ziet er naar uit dat dit soort verkeersdrama's vaker gaan voorkomen, want als het systeem niet snel vernieuwd wordt, zijn nieuwe storingen onvermijdelijk. Vooral in de herfst: uit de cijfers blijkt dat grote problemen vooral in de herfst voorkomen, als de hemelsluizen regelmatig flink openstaan.


Bron: RTL
wwwrtlnl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/10_oktober/22/verrijkingsonderdelen/rode-kruizen-snelweg-problemen.xml

De link plaatsen lukt niet, maar als je even puntjes zet tussen www rtl en nl dan zou het moeten werken. (wel even kopieëren naar je adresbalk) Er hoort n.l. nog een klein filmpje bij.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2011, 22:15:40
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/10_oktober/22/verrijkingsonderdelen/rode-kruizen-snelweg-problemen.xml
Copy-Paste


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2011, 21:11:59
In principe zou de dienst (daar volgens mij WD Arnhem Nijmegen?) in ieder geval moeten zorgen voor duidelijke informatievoorziening naar de weggebruiker toe.
Een goed voorbeeld van eenzelfde situatie is bij de Velsertunnel. Waar de A22 en A208 bij elkaar komen. Daar (was) wel duidelijke informatie over het afkruizen van die rijstroken voor het invoegende verkeer.

Uiteindelijk blijft het toch wel simpel: Rood X ->>> niet onderdoor rijden. You never know!
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2011, 21:16:39
Paar weken geleden reed ik over de snelweg op weg naast mijn nachtdienst. Op de A1 richting Amsterdam ongeveer ter hoogte van Diemen was men bezig op rijstrook 3 met weg werkzaamheden. Het was vrij rustig op de weg dus reed keurig(zoals het hoort) over rijstrook 3 heen. De snelweg loopt daar iets in een bocht. Opeens werd ik geconfronteerd met een  rood kruis en daar onder een actie wagen met een peil naar links. Gelukkig was het rustig en kon ik op tijd naar links sturen. De portalen voor dit rode kruis hadden niks aangegeven(wel een snelheids beperking echter geen pijl naar links of een rood kruis). Onmiddellijk gebelt met de verkeerscontrole kamer van RWS wijde blick. Wat bleek in de centrale gaf de computer aan dat de maatregel(de kruizen) wel geplaatst waren echter door een storing was dat feitelijk niet gebeurd. Toch best lastig. Als je ook maar even bent afgeleid dan knal je zo boven op de actiewagen :-X

Hmm, mensen vertrouwen blindelings op de portalen en hun navigatie. Dat maakt ook dit weer pijnlijk duidelijk.
We hadden onlangs de vernieuwing van de signalering rond Rijnmond en ook daar knalden de mensen vol door met 100, terwijl er max. 70km/h mocht, omdat de signalering het niet deed. Er was meer dan voldoende info (DRIP's, borden, informatiewagens, MRI's etc.) en toch waren er veel meer kop staart aanrijdingen in de files.
Met of zonder signalering: Let altijd op, wat er voor je gebeurt op de weg. Het is en blijft een hulpmiddel en techniek.

btw: @Mike was geen kritiek naar jou persoonlijk toe hoor dit verhaal ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg