Dodelijk ongeval meemaken tijdens dienst als vrijwilliger

Auteur Topic: Dodelijk ongeval meemaken tijdens dienst als vrijwilliger  (gelezen 26456 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 1 mei 2011, 18:03:37
En wat kun je doen als hier binnen je vereniging geen aandacht aan geschonken wordt?


Zelf studie, cursusje, ander clubje of via jaarvergadering van de vereniging hier medestanders voor krijgen en dit op de agenda van de jaaragenda laten zetten..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #31 Gepost op: 5 mei 2011, 18:56:52
Of een andere hobby zoeken....eentje waarbij je niet het risico loopt e.e.a. mee naar huis te nemen.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #32 Gepost op: 6 mei 2011, 21:42:30
Of een andere hobby zoeken....eentje waarbij je niet het risico loopt e.e.a. mee naar huis te nemen.

 :D :D Inderdaad, .
Iedereen heeft recht op (psyco-sociale) hulp om opgelopen trauma's te verwerken, maar ik heb wel het idee dat er voor elke dwarszittende hoeveelheid darmgas hulp noodzakelijk is, danwel geëist wordt.
Nog even en er wordt hulp voor je geregeld als je aangeeft dat je geen hulp nodig hebt.
Kijk, voor iedereen die daar behoefte aan heeft moet er opvang- in de meeste brede zin- zijn, maar ik perssonlijk zit daar niet op te wachten.n
Peper in je reet of ...inderdaad...een andere hoibby zoeken.
problemen los je op door er wat aan te doen


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #33 Gepost op: 6 mei 2011, 23:44:27
mwah,
ik heb 31 jaar m'n ehbo-diploma, heb best wel een en ander meegemaakt.... ook dodelijke ongevallen :'(

maar na 2 reanimaties van jonge personen (beiden geslaagd), had ik het ook wel even moeilijk.. en ja, ik ben insructeur... maar het maakt ook wel uit in welke setting het plaatsvindt

andere hobby zoeken.. ik denk niet dat het een hobby is, maar een roeping O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 7 mei 2011, 12:18:28
:D :D Inderdaad, .
Iedereen heeft recht op (psyco-sociale) hulp om opgelopen trauma's te verwerken, maar ik heb wel het idee dat er voor elke dwarszittende hoeveelheid darmgas hulp noodzakelijk is, danwel geëist wordt.
Nog even en er wordt hulp voor je geregeld als je aangeeft dat je geen hulp nodig hebt.
Kijk, voor iedereen die daar behoefte aan heeft moet er opvang- in de meeste brede zin- zijn, maar ik perssonlijk zit daar niet op te wachten.n
Peper in je reet of ...inderdaad...een andere hoibby zoeken.

Ik kijk liever naar de preventie kant van wat jij noemt psycho-sociale hulp...   Het is not bizar moeilijk en zeker niet duur om als Eerste hulp dienstverlenende organisatie zowel in je werving/selectie\opleiding en training en oefenen van vrijwilligers als in de opzet van je organisatie, om heel veel praktische en preventieve maatregelen te nemen om te voorkomen dat vrijwilligers in de psychosociale hulp nodig hebben..
Daarnaast is het zo dat het optreden van direct leidinggevenden tijdens en direct na een dergelijk incident, enorm bepalend voor hoe je iets emotioneel verwerkt en opslaat in je brein..

Door dit even slim en als leidinggevende bewust te doen, kost het weinig energie en voorkom je echt heel veel en vergroot je de weerbaarheid van vrijwilligers enorm en de mentale conditie van je vrijwilligers enorm te vergroten.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #35 Gepost op: 8 mei 2011, 14:36:33
je hebt helemaal gelijk dat je voorafgaand al heel veel bagage mee kunt geven.
Over het algemeen ( en dan niet specifiek gerelateerd aan hulpverlening ) vind ik "de mens" wat minder weerbaar en zelfredzamend ( raar woord, zal taalkundig wel wat aan mankeren :-\ ) dan ik graag zou zien.
En daar helpen de bij voorbaat toegestoken handen en de "öpgedrongen" hulptrajecten stevig aan bij.
Maar is mijn opvatting en ik heb respect voor elke individuele afweging in deze materie.
problemen los je op door er wat aan te doen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 8 mei 2011, 19:14:10
je hebt helemaal gelijk dat je voorafgaand al heel veel bagage mee kunt geven.
Over het algemeen ( en dan niet specifiek gerelateerd aan hulpverlening ) vind ik "de mens" wat minder weerbaar en zelfredzamend ( raar woord, zal taalkundig wel wat aan mankeren :-\ ) dan ik graag zou zien.
En daar helpen de bij voorbaat toegestoken handen en de "öpgedrongen" hulptrajecten stevig aan bij.
Maar is mijn opvatting en ik heb respect voor elke individuele afweging in deze materie.

Ik deel je gevoel je moet mensen ook niet doodknuffelen, of helpen door ze te beschermen tegen van alles, of zaken erger maken dan het is.. Maar je moet mensen helpen weerbaarder en zelfredzamer te worden..  Daar heb je als werkgever ook een verantwoordelijkheid in...  Dus juist in de Eerste Hulp bij risico-volle evenementen moet je daar dus ook rekening mee houden.  Ik denk dat veel organisaties daar nog wat mee kunnen..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #37 Gepost op: 8 mei 2011, 19:20:40
Noem mij nou eens een ritsje risicovolle evenementen waarbij moord en brand geschreeuwd wordt / kan worden, of waarbij HV-ers (niet zijnde ambu-brw-politie) het voor hun kiezen kunnen krijgen / hebben gekregen. Hier in Nederland. Dus waarbij je als (leken)HV-er voor behoorlijke casuïstieken hebt gestaan en dat je dacht: ''kan ik dit wel behapstukken..?''

Definieer  Eerste Hulp bij risico-volle evenementen.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #38 Gepost op: 8 mei 2011, 20:49:57
ik zou die definitie niet kunnen, en wellicht ook niet willen, maken.
Ik denk dat er meer gezinspeeld wordt op het feit dat je als (leken)hulpverlener geacht wordt in te grijpen of handelend op te treden als er "iets gebeurt" waar Eerste Hulp noodzakelijk is.
Heel vaak zal dat plak- en zwachtelwerk zijn, maar soms ook iets dramatischer. En ik denk dat de meeste goedwillende EHBO-ers niet daar op voorbereid zijn.
Maar je wordt wel aan je gele jasje getrokken en men verwacht wel dat jij dan op dat moment rustig en adequaat handelt.
Ik weet ook niet of je mensen (die incidenteel posten) daar voor kan trainen, danwel moet trainen. Voor meer beroepsmatige hulpverleners zal dat veel meer een item zijn. Maar dit getikt hebbend begrijp ik de insteek van Rescuu en anderen wel.
Er begint bij mij zelfs al iets op te borrelen, om deze materie in één van de vervolglessen te gaan behandelen.
Maar zal ik wel te rade moeten gaan bij organisaties die daar meer mee te doen hebben. Het moet ook weer geen avondje doemscenario's worden.
Wordt vervolgd en tips zijn welkom.
problemen los je op door er wat aan te doen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 8 mei 2011, 21:37:07
Noem mij nou eens een ritsje risicovolle evenementen waarbij moord en brand geschreeuwd wordt / kan worden, of waarbij HV-ers (niet zijnde ambu-brw-politie) het voor hun kiezen kunnen krijgen / hebben gekregen. Hier in Nederland. Dus waarbij je als (leken)HV-er voor behoorlijke casuïstieken hebt gestaan en dat je dacht: ''kan ik dit wel behapstukken..?''

Definieer  Eerste Hulp bij risico-volle evenementen.

Hoeveel wil je er hebben :

Motorcross;  een casus zoals waarmee dit topic begon. Medewerker laat  een slachtoffertje met een gebroken nekje, opstaan,  waardoor deze overlijdt...
Of eentje uit mijn praktijk. op een evenement ?
Kind met verbrijzelde schedel, overreden door een motor..