Dodelijk ongeval meemaken tijdens dienst als vrijwilliger

Auteur Topic: Dodelijk ongeval meemaken tijdens dienst als vrijwilliger  (gelezen 26313 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #40 Gepost op: 8 mei 2011, 22:46:21
Motorcross;  een casus zoals waarmee dit topic begon. Medewerker laat  een slachtoffertje met een gebroken nekje, opstaan,  waardoor deze overlijdt...

De beginpost is dan wel wat ouder, maar er staat nergens dat de medewerker het slachtoffer heeft laten opstaan en daarmee het overlijden in zekere zin heeft veroorzaakt, toch?


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #41 Gepost op: 8 mei 2011, 22:51:59
Noem mij nou eens een ritsje risicovolle evenementen waarbij moord en brand geschreeuwd wordt / kan worden, of waarbij HV-ers (niet zijnde ambu-brw-politie) het voor hun kiezen kunnen krijgen / hebben gekregen. Hier in Nederland. Dus waarbij je als (leken)HV-er voor behoorlijke casuïstieken hebt gestaan en dat je dacht: ''kan ik dit wel behapstukken..?''

Definieer  Eerste Hulp bij risico-volle evenementen.

Ik denk dan aan voorbeelden als:
Koninginnedag 2009
Sunset grooves Hoek van Holland
Dodenherdenking Amsterdam 2010

Potentiële evenementen:
Nijmeegse vierdaagse waar redelijk wat mis kán gaan.
Concerten/dancefestivals
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #42 Gepost op: 9 mei 2011, 10:03:47
Op alle soorten inzetten, hoog- of laagrisico, er is altijd kans op een ernstig ongeval of traumatische gebeurtenis. Natuurlijk is bij een motorcross, dancefeest oid het risico beduidend groter. Een andere hobby zoeken is een beetje kort door de bocht, omdat de meeste hulpverleners die een ernstig incident niet aan denken te kunnen vaak (hopelijk) niet naar de hoogrisico inzetten gaan. Ook is de kans dat er daadwerkelijk iets gebeurt ook niet zo groot.

Daarnaast kunnen ook zeer ervaren hulpverleners, die veel bagage hebben, nog behoorlijk onder de indruk zijn van ernstige incidenten. Je hoeft dan niet eens de ongevallen met meerdere slachtoffers zoals Koninginnedag te noemen. Denk ook aan dodelijke ongevallen waarbij kinderen betrokken zijn op een spelletjesmiddag, of situaties waarbij er rondom het slachtoffer erg veel gebeurt. Ook de meest ervaren professional zal wel eens willen napraten over een situatie waar hij voor heeft gestaan, in eerste instantie met collega's, of later met een BOT of andere hulpverlener.

Hulp moet altijd aangeboden, maar niet opgedrongen worden. Het moet geen schande zijn om hulp te vragen bij de verwerking van traumatische ervaringen. Preventie is wel een goed punt en ik denk dat met name daar meer aandacht voor mag komen. Enige selectie aan de poort en tijdens opleiding, inzetten en herhalingslessen is goed. Zo kan vroegtijdig gekeken worden of iemand mogelijk de hoogrisico inzetten niet aankan. Al zegt dat natuurlijk niet alles.

Sommige mensen doen wel eens wat stoer over de ernstige incidenten, alsof het hen niets meer doet. Ik denk dat als het je niets meer doet, dat het tijd wordt om een andere hobby te zoeken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #43 Gepost op: 9 mei 2011, 12:30:01
De beginpost is dan wel wat ouder, maar er staat nergens dat de medewerker het slachtoffer heeft laten opstaan en daarmee het overlijden in zekere zin heeft veroorzaakt, toch?
Nee dat staat nergens...  Echter je kan het schuldgevoel wel voorstellen toch ?,  (los van of deze terrecht is of niet...)

Het was een antwoord op Dinges, die met zijn vraag zich afvroeg of  dat Post Traumatische Stress zou kunnen voorkomen bij Evenementen hulpverleners..

EHBO instructeurs niet worden getraind om in de basistraining van EHBO-ers zodanig les te geven dat je de emotionele/menthale weerbaarheid van EHBO-ers kan vergroten, zodat je wel iets doet aan de preventie van Post Traumatische Stress.  En daar ligt wel de basis van alle preventieve maatregelen...

Ook Eerste Hulp dienstverleners, kunnen in hun organisatie al veel aan preventie doen en door leidinggevende van zo'n dag daarop te trainen..


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #44 Gepost op: 9 mei 2011, 12:43:03
Nee dat staat nergens...  Echter je kan het schuldgevoel wel voorstellen toch ?,  (los van of deze terrecht is of niet...)

Het was een antwoord op Dinges, die met zijn vraag zich afvroeg of  dat Post Traumatische Stress zou kunnen voorkomen bij Evenementen hulpverleners..
De suggestie is gevaarlijk, zoals Delta al eerder in de discussie aangaf. Zeker omdat er mogelijk hulpverleners meelezen die betrokken waren bij dit ongeval.

Hypothetisch zal die situatie zeer zeker stress met zich meebrengen. Maar dat is weer iets anders dan waar we het hier over hebben. In de situatie die jij schetst zou er (weliswaar onbewust) een fout zijn gemaakt en dat geeft behalve veel stress ook een ('terecht')schuldgevoel. Dat is iets anders dan de situatie waarin de hulpverlener bij een dusdanig ernstig ongeval staat waarbij de omstandigheden (kind, agressie, chaos, onmacht) maken dat de hulpverlener dat niet kan verwerken.

Een post traumatische stress stoornis kan bij iedereen voorkomen. Of je nou omstander, lekenhulpverlener, evenementenhulpverlener of professional bent. Ik weet niet of er cijfers zijn over hoe vaak dat voor komt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 9 mei 2011, 14:31:37
De suggestie is gevaarlijk, zoals Delta al eerder in de discussie aangaf. Zeker omdat er mogelijk hulpverleners meelezen die betrokken waren bij dit ongeval.

Hypothetisch zal die situatie zeer zeker stress met zich meebrengen. Maar dat is weer iets anders dan waar we het hier over hebben. In de situatie die jij schetst zou er (weliswaar onbewust) een fout zijn gemaakt en dat geeft behalve veel stress ook een ('terecht')schuldgevoel. Dat is iets anders dan de situatie waarin de hulpverlener bij een dusdanig ernstig ongeval staat waarbij de omstandigheden (kind, agressie, chaos, onmacht) maken dat de hulpverlener dat niet kan verwerken.

Een post traumatische stress stoornis kan bij iedereen voorkomen. Of je nou omstander, lekenhulpverlener, evenementenhulpverlener of professional bent. Ik weet niet of er cijfers zijn over hoe vaak dat voor komt.

Absoluut met je eens,  Ik gaf dit voorbeeld, omdat Post Traumatische Stress, niet gaat over feiten, maar over beleving en iets opslaan van werkgeheugen, naar langere termijn geheugen.  Metname door het verkeerd herbeleven, en er (oneigenlijke) emoties aan te koppelen ligt de basis van een langdurige stoornis..
De stress na het ongeval, moet dus door leidinggevende, worden gekanaliseerd, en zodanig worden weer gegeven dat de correcte feiten, en de correcte emoties worden opgeslagen van het korte werkgeheugen naar het langere termijn geheugen..
Zo voorkom je dat post traumatische stress uitgroeit tot een post traumatische stress stoornis...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #46 Gepost op: 9 mei 2011, 16:31:10
Okee, dankzij de gegeven voorbeelden draai ik mijn mening al ietsjes bij. Maar de gegeven incidenten, zijn die niet net zo schokkend voor getuigen etc? Voor alle burgers die ermee te maken krijgen? Moet je niet gewoon bij slachtofferhulp aankloppen, net als ieder ander - indien nodig?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 9 mei 2011, 19:45:40
Okee, dankzij de gegeven voorbeelden draai ik mijn mening al ietsjes bij. Maar de gegeven incidenten, zijn die niet net zo schokkend voor getuigen etc? Voor alle burgers die ermee te maken krijgen? Moet je niet gewoon bij slachtofferhulp aankloppen, net als ieder ander - indien nodig?

Dit vind ik een zeer bijzonder standpunt..  Dit lijkt een argumentatie om er maar niets aan te doen..
 
Waarom zou je als EHBO dienstverlenende organisatie niet aan preventie doen, om te voorkomen dat je vrijwilligers last kunnen krijgen van PTSS..
Ook vrijwilligers hebben recht op de beste preventieve maatregelen.. Het kost niet veel, behalve een beetje investeren in kennis, bij instructeurs en leiding van de EHBO dienstverleners.. Slachtofferhulp is alleen achteraf werken, als er al schade bij mensen is...


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #48 Gepost op: 9 mei 2011, 19:50:16
Okee, dankzij de gegeven voorbeelden draai ik mijn mening al ietsjes bij. Maar de gegeven incidenten, zijn die niet net zo schokkend voor getuigen etc? Voor alle burgers die ermee te maken krijgen? Moet je niet gewoon bij slachtofferhulp aankloppen, net als ieder ander - indien nodig?
Wat is nu precies je opvatting:
1. Dat lekenhulpverleners geen ernstige incidenten meemaken
of
2. Dat lekenhulpverleners het maar met slachtofferhulp moeten oplossen en dat niet vanuit de organisatie waarvoor zij werken moet worden opgevangen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #49 Gepost op: 10 mei 2011, 18:47:30
Wat is nu precies je opvatting:
1. Dat lekenhulpverleners geen ernstige incidenten meemaken
of
2. Dat lekenhulpverleners het maar met slachtofferhulp moeten oplossen en dat niet vanuit de organisatie waarvoor zij werken moet worden opgevangen

Ik heb zelf wel eens EHBO gedaan in Ahoy, bij Defensie en soms prive. Dus misschien klopt mijn beeld niet helemaal. Nu ik lees dat EHBO-ers soms ook bij ernstige trauma's betrokken raken, probeer ik een wat duidelijker scheiding te maken tussen blarenprikkers / pleisterplakkers en professionele EHBO bij cross-evenementen e.d. Ik probeer me een beeld te vormen van evenementen waarbij de kans op trauma's etc. aanzienlijk aanwezig is. M.a.w: ik denk inmiddels dat je een scheiding kunt maken tussen EHBO-hobbyisten en professionele EHBO-ers. Dat wil ik voor mezelf duidelijk hebben. Daarmee dus ook of er een noodzaak is voor bijv. een '''BOT-team'' voor de EHBO.