Incidenten (lucht)vaartuigen, voertuigen en hulpverleners beschenen met laserpen

Auteur Topic: Incidenten (lucht)vaartuigen, voertuigen en hulpverleners beschenen met laserpen  (gelezen 38863 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Ik ben een aantal jaren werkzaam geweest als lasertechnicus. Ik heb die dingen onder andere ontworpen en geprogrammeerd.

Wat mij altijd is verteld is dat ALLE lasers die bewegingsloos op 1 punt gericht kunnen worden verboden zijn. Ongeacht vermogen of kleur. Legale lasers hebben 2 spiegels voor de lichtbundel staan (X en Y), die voor de bewegingen zorgen. Lasershows op evenementen kunnen voortkomen uit 1 laserstraaltje, echter door de spiegels die tussen de 45.000 en 80.000 bewegingen PER SECONDE maken, lijken het strepen/ cirkels/ verzin maar. Door deze bewegingen is de laserstraat zo'n korte tijd op een bepaalde plaats, dat er in principe een beperkt risico is op oogschade.

Ter bewustwording hoe krachtig laser is, heb ik hieronder een klein lijstje gemaakt van schades die ik veroorzaakt heb met lasers (al dan niet bewust ::)):

-Alle ballonnen die in het dak van Ahoy hingen voor een feest kapotgeschoten: afstand minimaal 40 meter, 10 seconden per ballon
-krant in brand gestoken: afstand 5 meter, ongeveer een minuut over gedaan
-als sigaretten-aansteker gebruikt: afstand 10 meter, ongeveer 10 seconden
-Door een kastdeur heen gebrand: afstand 5 meter, paar minuten werk (dát was dan niet helemaal de bedoeling ;D)
-Vormpjes uit stukken plexiglas gebrand: afstand 2 meter, totaal 5 minuten over een driehoekje gedaan
-Door m'n t-shirt heen gebrand toen ik voor de laser bezig was: afstand 5 cm, veels te snel :|
-en nog veeeeeeeeel meer...

Wat ik hiermee duidelijk probeer te maken is dat laser ongelófelijk gevaarlijk is in de verkeerde handen. 'Maar' 2 mW kan een oog ook in enkele seconden beschadigen. De gekkigheid die ik hier boven noem heb ik overigens allemaal gedaan met een 1,5 watt laser, groen. (DPSS diode, 60K)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
De gekkigheid die ik hier boven noem heb ik overigens allemaal gedaan met een 1,5 watt laser, groen. (DPSS diode, 60K)

Een laser van 1,5 Watt is nu niet iets wat veel mensen zomaar even kopen, gezien de prijs daarvan... Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die voor zoveel geld een laser kopen, zonder te weten wat hij of zij allemaal kan veroorzaken.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Haha ja, dat is speelgoed van 8000 euro. Ik wilde de gevaren even in het extreme trekken, zodat iedereen weet dat het geen speelgoed is. Maar ik zie ook vaak zat een laserpen van 100 mW voorbij vliegen, en daar kan je óók een hoop schade mee aanrichten. Daar heb ik ook m'n sigaret mee aangestoken, het duurde alleen wat langer. Zoals ik al zei, met een 2mW lasertje kun je iemand al aan blijvend oogletsel helpen.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Als je het zo bekijkt, zijn alle lasers eigenlijk wel gevaarlijk. De vraag is dan: wat kun je eraan doen? Ik heb een 200 mW groene laser opgestuurd gekregen vanuit China, met het risico dat deze ingenomen zou worden bij de douane. Dit is niet gebeurd. Er worden op verschillende websites zelfs tips gegeven over hoe je de douane het best kunt omzeilen. Op DealExtreme.com wordt er zelfs een product/dienst aangeboden dat 'Gift Service' heet. Voor 1 cent halen ze dan de naam van het product van het pakketje af, onder het mom van 'cadeau'. Als het geen douane heet, hoor ik het wel.

Wat is er op dit moment voor regelgeving op het gebied van lasers? Klassen 1, 2 en 2M zijn dus legaal, maar dat hangt af van het vermogen van een laser? En er zijn genoeg lasers in Nederland die daar ver boven liggen, maar wat voor wetten kan men opstellen om meer lasers te pakken te krijgen? Strengere controle bij de douane etc, maar dat is toch allemaal weer zo relatief..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Er is weinig tot geen controle op lasers in Nederland, bij gebrek aan tijd en kennis over dit onderwerp. Echter ik heb het wel gezien dat er laserpennen in beslag zijn genomen door de politie. Incidenteel, dat wel. Duitsland heeft het gebruik van lasers wel compleet aan banden gelegd: daar moet je gecertificeerd zijn om überhaupt een laser in open ruimte te mogen bedienen, ongeacht het vermogen. Wat mij betreft verhogen ze de controle bij de douane, want ik merk in mijn omgeving dat er onder jeugd een wedloop ontstaat op laserpennen, en het liefst zo sterk mogelijk.

Maar echt duidelijke wetgeving met getallen bestaat niet over dit onderwerp. Althans 2 jaar geleden nog niet, daarna heb ik me er niet meer in verdiept.

Klasse 1 laser gaat tot 0,39mW, dit wordt gebruikt in oa. CD spelers.
Klasse 2 laser gaat tot 1mW, geen idee waar dit voor gebruikt wordt. Klasse 2 mag ook meer vermogen hebben, maar dan mag deze niet meer dan 0,25 seconden schijnen. Dit zal denk ik medische doeleinden hebben oid?
Klasse 3R gaat tot 5mW
Klasse 3B gaat tot 500mW, mits deze geschakeld is met allerlei veiligheidstoestanden
Klasse 4 zijn de leuke beestjes, wat ik hierboven al beschreef 8) Deze moeten overigens ook beveiligd zijn.

Ik kan me voorstellen dat klasse 1 en 2 legaal zijn. Misschien worden in sommige laserpointers voor aanwijsdoeleinden nog net in de klasse 2 1mW gebouwd. Welke klassen legaal zijn en welke illegaal weet ik niet: maar ik kan me voorstellen dat alles vanaf klasse 3 illegaal is.

Jouw 200mW laserpen valt dus in klasse 3B, maar deze kan niet extern onderbroken worden en voldoet niet aan de voorwaarden die ik een paar posts geleden schreef. En daarom overal verboden...

En inderdaad, alle lasers zijn gevaarlijk :) Wat je eraan kunt doen: eerst een duidelijke wetgeving maken en daarna handhaven. Maar de overheid is inmiddels wakker geworden door de luchtvaart-berichten van de afgelopen tijd.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Gisteren zag ik op Twitter een melding verschijnen waarvan ik op dat moment niet een topic kon openen maar hierbij dan als nog.
Wat is jullie mening over dit bericht en waar was de lifeliner 1 op dat moment naar onderweg?
En wat was nou uit eindelijk het "groene laserlicht"?

Ik heb even rond gekeken op het forum maar zag er geen topic over open staan.

FMCNL: Traumahelicopter 'Lifeliner 1' wordt zojuist beschenen met een groen laserlicht meldt de piloot aan Schiphol Tower
datum / tijd: Tue 17 May 22:53
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Zal wel weer een lolbroek zijn geweest die dacht leuk te zijn.. Beetje triest :-\ Maarja, je hebt van die schijnlampjes, wat ook laserlicht genoemd wordt. Sprak laatst een piloot en deze vertelde mij dat hij hier vaak mee te maken heeft. Vooral als het donker is. Je kunt hierdoor als crew verblind raken en is dus uiterst gevaarlijk. Het is protocol dat de piloten dit aan de verkeersleiding melden. Die sturen meestal de politie eropaf.

Grtz,
Nick


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Zal wel weer een lolbroek zijn geweest die dacht leuk te zijn.. Beetje triest :-\ Maarja, je hebt van die schijnlampjes, wat ook laserlicht genoemd wordt. Sprak laatst een piloot en deze vertelde mij dat hij hier vaak mee te maken heeft. Vooral als het donker is. Je kunt hierdoor als crew verblind raken en is dus uiterst gevaarlijk. Het is protocol dat de piloten dit aan de verkeersleiding melden. Die sturen meestal de politie eropaf.

Grtz,
Nick

En vind de politie dan een dader? lijkt me lastig zoeken namelijk. Maar waar was de LL1 naar onderweg op dat moment?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Rond die tijd in de meldingen zie ik alleen deze:

p2kflex
20:41:18 17-05-11GROUP-110-901 A1 0 JULIANADORP RIT:286
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Life-Line-1 / MMT 901)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Ik vraag me af of het gevaar van deze lampjes niet overdreven wordt, maar zal het een kennis eens vragen die als pleeg/navigator vliegt.
Wel knap trouwens dat je vanuit de heli kan bepalen dat licht door een laser gegenereerd is.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources