Incidenten (lucht)vaartuigen, voertuigen en hulpverleners beschenen met laserpen

Auteur Topic: Incidenten (lucht)vaartuigen, voertuigen en hulpverleners beschenen met laserpen  (gelezen 38927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Ik vraag me af of het gevaar van deze lampjes niet overdreven wordt, maar zal het een kennis eens vragen die als pleeg/navigator vliegt.
Wel knap trouwens dat je vanuit de heli kan bepalen dat licht door een laser gegenereerd is.

Ze zijn niet voor niets verboden in het stadion omdat er mee geschenen werd in o.a. de ogen van de scheidsrechter dus dan zal het toch ergens schadelijk zijn en is een beetje lullig als het nou net de ogen van de piloot is...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Wel knap trouwens dat je vanuit de heli kan bepalen dat licht door een laser gegenereerd is.

Wat zou het dan anders moeten zijn? Met een zaklamp bereik je over zo'n afstand geen verblindend effect. Hooguit met een schijnwerper, maar enerzijds ziet dat er toch wel iets anders uit en ik zie iemand niet zo snel een schijnwerper op een helikopter richten, maargoed je weet het nooit :)


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Ik vraag me af of het gevaar van deze lampjes niet overdreven wordt, maar zal het een kennis eens vragen die als pleeg/navigator vliegt.
Wel knap trouwens dat je vanuit de heli kan bepalen dat licht door een laser gegenereerd is.

Ik heb zelf een (kort) verleden in de licht-/geluids sector en kan je vertellen dat (voornamelijk) illegale laserpennen levensgevaarlijk zijn.
Het is vaak genoeg voorgekomen dat iemand (levenslange) oogschade oploopt door een malloot met een veel te zware laserpen tijdens een groot evenement.

Nog steeds worden er op Marktplaats laserpennen aangeboden met een vermogen van 50mW.
Citaat
Stukje tekst van Wikipedia:
Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.

Piloten merken dit dus wel degelijk (zeker bij nacht vluchten), het gevaar van deze ''lampjes'' wordt dus absoluut niet overdreven. Sterker nog, er zou juist meer aandacht aan besteed worden.

Ook het bepalen van een laserlicht is niet zo lastig, weinig ander licht dat z'n sterke en strakke bundel kan genereren (en dan ook vaak nog in een groene kleur).

Paar leerzame links:
http://www.vwa.nl/onderwerpen/producten-non-food/dossier/laserpointers/wat-kan-er-mis-gaan-met-laserpointers
http://www.vwa.nl/onderwerpen/producten-non-food/dossier/laserpointers/wat-moeten-ondernemers-doen

Zoals je kan lezen in bovenstaande links is het verhandelen van een klasse B laserpointer verboden, helaas doet bijvoorbeeld Marktplaats hier niks tegen (http://tinyurl.com/6fd6tje)


EDIT:

Even nog wat verder gezocht, als ik het goed heb gelden voor klasse 3B lasers de volgende regels:
-Uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder.
-Niet toegestaan in openbaar gebruik


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Ook een politieheli is al eens getroffen door een laser. Het voordeel wat zij hadden was dat ze een camera onder de heli hebben, die de daders op beeld kon zetten. Gevolg: aanhouding!

Citaat
AMSTERDAM -  Een politiehelikopter is zaterdagavond in Amsterdam-West met een laser beschenen. Dat heeft het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zondag gemeld.

De helikopterbemanning heeft filmbeelden van zes jongeren gemaakt die worden verdacht van het beschijnen. Zij zijn aangehouden. De jongeren zijn zondagochtend verhoord door de Groep Luchtvaartpolitie van het KLPD.

Tegen hen is proces-verbaal opgemaakt voor het belemmeren van politieambtenaren in hun werkzaamheden. De laserpen is echter niet bij de jongeren aangetroffen.

Piloten van helikopters en vliegtuigen worden steeds vaker lastig gevallen met laserpennen. Eind maart werd in Den Bosch een man aangehouden omdat hij met een laserpen op een politiehelikopter scheen. Eind oktober hield de Koninklijke Marechaussee een 55-jarige man uit Schinveld aan omdat hij drie keer met een laserstraal vliegtuigen van de NAVO-basis in Geilenkirchen zou hebben gehinderd. De rechtbank sprak de man eind februari vrij, maar het Openbaar Ministerie ging in hoger beroep.

De Vereniging van Verkeersvliegers (VNV) luidde vorige jaar zomer de noodklok over het fenomeen. De vakvereniging wil dat het beschijnen van een vliegtuig met een laser strafbaar wordt. Volgens experts kan een piloot tijdelijk verblind raken door een laser. Ook kan het zicht ernstig worden verstoord.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat kondigde een onderzoek aan naar de omvang van het probleem. Minister Camiel Eurlings zegde eind vorig jaar na vragen van het CDA toe te bekijken of het hinderen van piloten met een laserstraal specifieker strafbaar kan worden gesteld.

Volgens de luchtvaartbranche loopt het aantal jaarlijkse meldingen in de tientallen. Ongelukken hebben zich voor zover bekend in Nederland nog niet voorgedaan. Volgens de VNV speelt de problematiek al een jaar of tien. De pilotenorganisatie kaartte het probleem enkele jaren terug al aan bij de overheid, maar kreeg toen naar eigen zeggen nul op het rekest.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6646928/__Politieheli_met_laser_beschenen__.html
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Wat ik met overdrijven bedoel is dat ik me afvraag of de energie die in een laser/diode of wat voor straal dan ook zit nog voldoende is om te verblinden of te beschadigen wanneer dit laser/diode/... licht gegenereerd wordt door een apparaatje met een paar knoopcellen als voeding terwijl er over een afstand van een paar honderd meter geschenen wordt.
het feit dat het licht zichtbaar is vanuit de cockpit wil niet zeggen dat het schadelijk of verblindend is.
De bundel divergeert en verstrooid waardoor de hoeveelheid energie snel afneemt.
Om een voorbeeld te noemen, de bewegende of stationaire lichtkanonnen die bij diverse evenementen gebruik worden en de wolken beschijnen zijn vele malen sterker.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
De bundel divergeert en verstrooid waardoor de hoeveelheid energie snel afneemt.
Om een voorbeeld te noemen, de bewegende of stationaire lichtkanonnen die bij diverse evenementen gebruik worden en de wolken beschijnen zijn vele malen sterker.

Nee, dit is dus het hele probleem bij laser. Gewone lichtbundels spreiden, maar bij lasers gebeurd dat niet.

Citaat
Nog maar een stukje Wikipedia:
Omdat laserlicht, in tegenstelling tot licht van lampen en de zon, de vorm heeft van een nauwe, zich weinig verspreidende bundel, kan het gevaarlijk zijn. Ten eerste kan ook op grote afstand vrijwel het hele vermogen van de laser door de pupil het netvlies bereiken, terwijl de intensiteit van het licht van andere bronnen snel afneemt met de afstand. Bovendien concentreert de ooglens het laserlicht op een zeer klein gebiedje van het netvlies. Deze twee effecten maken dat laserlicht bij relatief kleine vermogens (enkele milliwatts) tot oogbeschadigingen kunnen leiden, door plaatselijke verhitting of door chemische reacties vergelijkbaar met zonnebrand. Dit geldt ook voor infraroodlasers die niet zichtbaar zijn, maar wel schade kunnen veroorzaken.


Gast

  • Gast
Het is protocol dat de piloten dit aan de verkeersleiding melden. Die sturen meestal de politie eropaf.


Wij  melden het alleen, wij sturen niet de politie erop af.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Nee, dit is dus het hele probleem bij laser. Gewone lichtbundels spreiden, maar bij lasers gebeurd dat niet.

Iedere lichtbundel divergeert, het is namelijk niet mogelijk om de optiek zo te maken dat je een absoluut parallele bundel licht krijgt, wat bij een laserpointer begint met een vlekje van 1 mm is op afstand al snel vele centimeters.

ik heb trouwens wel een artikel gevonden wat illustreert wat het effect kan zijn.
http://www.laserpointersafety.com/news/news/aviation-incidents_files/ecd4d6b6259a9befcdb09163aa35420e-25.php
Welke vermogens hier gebruikt werden is mij niet bekend en ik kan het filmpje hier ook niet bekijken ivm een youtube blokkade.

Meer algemeen: http://www.laserpointersafety.com/laser-hazards_aircraft/laser-hazards_aircraft.html
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Las op het wetenschapsforum dat een laser vanaf de aarde geschoten op de maan een omtrek van ongeveer 40m heeft. Omtrek laserbundel van grond naar helikopter lijkt mij daarom niet echt veel groter geworden.
Afhankelijk van de sterkte van de laser kan zelfs enkele cm's al gevaarlijk zijn, afleidend is het in ieder geval.

Vraag naar de blauwe kant, mocht je iemand op heterdaad met een laserpen naar een helikopter zien schijnen. Welke wetten steunen je dan?

Poging tot zware mishandeling?
Poging tot doodslag?
Andere wet?

Onderzoek:


Nog een artikel dat ik op een ander forum tegenkwam:
Citaat
AMSTERDAM - De man die met een laser op Awacs-vliegtuigen zou hebben geschenen om ze te laten verongelukken, is woensdag vrijgesproken.

De rechtbank in Maastricht acht niet bewezen dat de man bewust meerdere keren de laserstraal op de vliegtuigen heeft gericht met als doel de Awacs te laten neerstorten of bemanningsleden zwaar lichamelijk letsel toe te brengen.

De rechter komt tot deze conclusie omdat niet duidelijk is geworden wat de intensiteit, het bereik en het effect van de gebruikte laser is. Het Openbaar Ministerie had twee weken geleden vier jaar cel tegen de de 55-jarige Eduard D. uit Schinveld geëist.

Het OM beschuldigde de man ervan met een zelfgebouwd laserapparaat zes keer te hebben geprobeerd een Awacs te laten verongelukken.

Gevaarlijke situaties

De verdachte hinderde de toestellen, die landen en vertrekken van de Navo-basis in Geilenkirchen, toen ze boven Schinveld vlogen. Het beschijnen met de laser had kunnen leiden tot gevaarlijke situaties tijdens 'de kritische momenten' van een vlucht, het landen en opstijgen, zo stelt het OM.

De bemanningsleden werden door de laserstraal afgeleid, verblind en soms was sprake van paniek in de cockpit. De radarvliegtuigen veroorzaken veel geluidsoverlast in de regio.

http://www.nu.nl/binnenland/2192244/vrijspraak-laserstraal-awacs.html


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Een laser is een lichtbron die in staat is een smalle coherente bundel licht voort te brengen. Het licht van een laser is daardoor monochromatisch, in tegenstelling tot de meeste andere lichtbronnen, die in allerlei richtingen licht uitzenden in een breed spectrum van golflengtes en fasen.

Bron: Wikipedia

Als een laser zou divigeren, zou je de lasertoestellen die in de bouw gebruikt worden dus niet kunnen vertrouwen. Met een laser toestel kun je hoogtes nauwkeurig overhalen, en als het licht zou divigeren zou dit dus niet mogelijk zijn.

( voor de leken, ik heb het over deze apparaten http://www.bouw-laser.nl/lasers.html )