Incidenten (lucht)vaartuigen, voertuigen en hulpverleners beschenen met laserpen

Auteur Topic: Incidenten (lucht)vaartuigen, voertuigen en hulpverleners beschenen met laserpen  (gelezen 38866 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
lees de artikelen die hier aangehaald worden eens door, dan zul je zien dat uit praktijk onderzoek gebleken is dat de bundels wel degelijk divergeren, je ziet dat ook op de foto's, bundels die maar 1 mm in doorsnede zouden zijn zou je dan ook niet zien, de kans dat je je oog raken op honderden meters afstand is dan ongeveer 0, idem voor de tijd dat ze dan je oog raken. Een perfecte parallelle bundel maken is praktisch onmogelijk

Maar de grafiek geeft een aardig beeld

Directe schade voor het oog tot 15 meter
Verblindend tot 80 meter
Glare effect tot honderden meters
Afleidend tot enige kilometers


Een laser is een lichtbron die in staat is een smalle coherente bundel licht voort te brengen. Het licht van een laser is daardoor monochromatisch, in tegenstelling tot de meeste andere lichtbronnen, die in allerlei richtingen licht uitzenden in een breed spectrum van golflengtes en fasen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
lees de artikelen die hier aangehaald worden eens door, dan zul je zien dat uit praktijk onderzoek gebleken is dat de bundels wel degelijk divergeren, je ziet dat ook op de foto's, bundels die maar 1 mm in doorsnede zouden zijn zou je dan ook niet zien, de kans dat je je oog raken op honderden meters afstand is dan ongeveer 0, idem voor de tijd dat ze dan je oog raken. Een perfecte parallelle bundel maken is praktisch onmogelijk

Maar de grafiek geeft een aardig beeld

Directe schade voor het oog tot 15 meter
Verblindend tot 80 meter
Glare effect tot honderden meters
Afleidend tot enige kilometers

De lasers die wij gebruiken hebben een afwijking van 0.5 mm op 100 meter, dus ze kunnen nooit veel divigeren. Maar dit gaat off-topic nu  ;)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Een tijdje terug leek het wel in de mode om 's nachts op bijna elk willekeurig vliegveld waar 's nachts
gevlogen word met een laser te gaan schijnen. Schiphol heeft er al diverse malen mee te maken gehad
(was volgens mij voornamelijk als ze opstegen of landen op de kaagbaan) Eindhoven en Gilze ook al een
paar keer. De meest memorabele voor mij was die keer dat ze het probeerde om op een apache te schijnen.
Kan niet meer zo 1,2,3 vinden waar het stond maar er is daarover zelfs een geluidsfragement waarbij de
piloten van de apache hun collega's van de Kmar dirigeerde naar de plek waar het groepje jongeren stond
welke bezig waren met schijnen. Is ook niet zo slim om een apache met zijn termische camera's etc te pakken.

Om het wettechnisch te bekijken, volgens mij worden er div wetten gebruikt. Zo werden de heren die de politieheli
en voorgenoemde apache beschenen het belemeren van een ambtenaar in functie ten laste gelegd. De paar keer
dat er eentje werd opgepakt bij schiphol werd er uit mijn hoofd 1 keer poging tot doodslag ten laste gelegd
met maar een lage stafmaat omdat hij minderjarig was en verder voornamelijk het in gevaar brengen van anderen
en belemmering van luchtvaart.

Wat trouwens wel opvalt is dat er veelal lage straffen worden gegeven door de rechter terwijl er wel hoge geeist worden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
En het lijkt me helemaal gevaarlijk worden wanneer het gaat om de lifeliners die 's-nachts vliegen, de piloot is al uitgerust met een nachtkijker dus daarmee lijkt me dan dat de laserstraal die de kijker nadert de kijker het beeld zou kunnen vergroten en dus de straal verergeren... of sla ik nu de plank mis?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Inmiddels geen bijzonder verschijnsel meer, vliegtuig beschijnen met lasers, helaas. Maar de kleur groen in dit verhaal klinkt mij ineens bekend. Maanden geleden met spoed onderweg over de snelweg, toen ik ineens werd verblind door een fel groen schijnsel, vanuit een personenauto die op de andere rijbaan reed, de andere kant op. Nooit geen aandacht meer aan besteed, maar nu ik dit lees. (?) Zodanig fel dat het enkele seconden duurde voordat de ''vlekjes'' weer waren verdwenen, in m'n ogen.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Zelf ben ik eens beschenen met een laserpen/licht terwijl ik in het donker auto reed. Op een afstand van zeker 500m kreeg ik een straal in mijn gezichtveld. Uit die ervaring kan ik beamen dat je wel degelijk verblind wordt door een dergelijke straal. Tot enkele uren naderhand zag ik vlekjes.

Wanneer je een lichtversterkende kijker hebt, zoals de vliegers die de heli's vliegen in de nacht, zal het vlekjes verhaal vele malen erger zijn. Of er permanente schade kan ontstaan op die afstand weet ik niet, maar ook het tijdelijk vlekjes Zien, is knap lastig als je heli vliegt. (anders ook uiteraard, maar dit om het on-topic te houden).

Daarnaast ben ik nog altijd alert wanneer ik weer langs die betreffende plek kom, wat ook min of meer afleid van het op de weg kijken...

Vraag aan Caprice:
Aan wie melden jullie het? De vlieger heeft het bij jullie gemeld, en wie wordt door jullie geinformeerd?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Of er permanente schade kan ontstaan op die afstand weet ik niet,

Een poosje geleden kwam iemand bij mij met een grote rode vlek in het oog, een bloeduitstorting / kapotte adertjes. Ze vertelde in een parkje door een laserpen te zijn beschenen. Uit haar verhaal maakte ik op dat het niet zo'n standaardpennetje was, zo'n rode die je in Spanje op iedere hoek van de straat kunt kopen. Verder klaagde ze over een branderig gevoel in het oog.

Hierop de HAP bezocht (want weekend) De huisarts verbaasde zich over de kracht van het schijnsel. Met oogdruppels de praktijk weer mogen verlaten. En in dit geval hebben we het over een afstandje van 40 / 50 mtr.


Gast

  • Gast
Vraag aan Caprice:
Aan wie melden jullie het? De vlieger heeft het bij jullie gemeld, en wie wordt door jullie geinformeerd?

Voorheen meldden wij het direct aan de Luchtvaartpolitie maar omdat met die meldingen niet direct iets gedaan kon worden gaan alle meldingen nu in ons "wachtrapport" waarin onregelmatigheden worden vermeldt, die meldingen worden door één of ander kantoortje doorgegeven aan de Luchtvaartpolitie en aan IVW.

De supervisor vertelt mij net dat, bij op heterdaad, iemand met een laserpen opgehangen wordt aan kapstok-artikel 5 in het kader van het in gevaar brengen van een luchtvaartuig en inzittenden.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Bedankt voor je snelle reactie Caprice! Duidelijk verhaal. O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Wat ik met overdrijven bedoel is dat ik me afvraag of de energie die in een laser/diode of wat voor straal dan ook zit nog voldoende is om te verblinden of te beschadigen wanneer dit laser/diode/... licht gegenereerd wordt door een apparaatje met een paar knoopcellen als voeding terwijl er over een afstand van een paar honderd meter geschenen wordt.
het feit dat het licht zichtbaar is vanuit de cockpit wil niet zeggen dat het schadelijk of verblindend is.

Ik heb redelijk wat ervaring met (illegale) laserpennen. Heb er inmiddels een stuk of wat in beslag genomen. Zelfs de dingen met knoopbatterijen of AA-batterijen hebben een flinke worplengte (vanaf de kust bijvoorbeeld tot aan de ankerplaats op de Noordzee).
Heb ook al eens mogen mee maken dat de jeugd auto's aan het beschijnen was op een (compleet) donkere weg met veel bochten. Ben toen zelf ook beschenen en ik kan je melden dat je even je zicht kwijt bent ....

Green laser pointer shone at police helicopter

Laser fired at police helicopter
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !