Incidenten (lucht)vaartuigen, voertuigen en hulpverleners beschenen met laserpen

Auteur Topic: Incidenten (lucht)vaartuigen, voertuigen en hulpverleners beschenen met laserpen  (gelezen 39149 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Zoals je kan lezen in bovenstaande links is het verhandelen van een klasse B laserpointer verboden, helaas doet bijvoorbeeld Marktplaats hier niks tegen (http://tinyurl.com/6fd6tje)
Gisterenmiddag de genoemde advertentie aan Marktplaats getipt (Kader Tip Marktplaats, rechts onder) als "In strijd met de regels / Verboden of verdacht object of dienst". Advertentie is inmiddels verwijderd. Bij die advertentie was het duidelijk een laser die niet verhandeld mocht worden: vermogen stond in de advertentietekst.
Bij de andere advertenties die er nu staan (gezocht op term laserpointer) kun je niet zo 1-2-3 opmaken welke klasse lasers het betreft, omdat dat niet gemeld wordt in de advertentietekst en niet zichtbaar is op de foto's.


In dit kader nog wat andere links:
Een stukje over klassificaties op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Laser_(licht)#Veiligheid

Ook interessant (Engelstalig): http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety
Daar worden zowel de oude (Class I, II, IIa, IIIa, IIIb, IV) als de huidige klassificeringen (Class 1, 1M, 2, 2M, 3R, 3B, 4) beschreven.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Gisterenmiddag de genoemde advertentie aan Marktplaats getipt (Kader Tip Marktplaats, rechts onder) als "In strijd met de regels / Verboden of verdacht object of dienst". Advertentie is inmiddels verwijderd. Bij die advertentie was het duidelijk een laser die niet verhandeld mocht worden: vermogen stond in de advertentietekst.
Bij de andere advertenties die er nu staan (gezocht op term laserpointer) kun je niet zo 1-2-3 opmaken welke klasse lasers het betreft, omdat dat niet gemeld wordt in de advertentietekst en niet zichtbaar is op de foto's.

Jaartje geleden (na het laser ongeluk in Belgie) een aantal advententies getipt bij Marktplaats, advententies werden verwijderd maar stonden er een dag later weer op (voor een aantal weken).
Helaas zijn mijn bevindingen dat Marktplaats het niet zo belangrijk vindt om de advertenties weg te houden / zelf op tijd te verwijderen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Zoveel jaar geleden leek het mij ook leuk om een laserpen te hebben. Je kent het wel leuk om met katten te spelen en zo, die beesten rennen er achteraan en een plezier dat ze hebben. Ook voor presentaties is het erg makkelijk een laserpen je hoeft niet voor een beamer te staan je wijst het gewoon met je pennetje aan.

Tot ik te horen kreeg dat die dingen zo ontzettend gevaarlijk waren en dat ze dus zelfs in Nederland verboden zijn. Toen was mijn lol er wel vanaf. En wou ik alleen nog die laserpointers die speciaal gemaakt zijn voor presentaties hebben. Is ook leuk en net zo makkelijk. Want is het nou eigenlijk echt nodig om van achteruit de zaal op het bord te schijnen?

Sinds kort ben ik weer opzoek naar een laserpointer die je wel mag hebben en die gebruik worden tijdens presentaties.
Maar vraag me af welke dat zijn en waar die dingen verkrijgbaar zijn...

Verder ben ik eens gaan kijken naar die filmpjes op youtube.. maar wat is er nou zo leuk aan om een piloot de stuipen op het lijf te jagen door met een laserpen te gaan schijnen in een helicopter? Wie kan mij dat uitleggen?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Sinds kort ben ik weer opzoek naar een laserpointer die je wel mag hebben en die gebruik worden tijdens presentaties.
Maar vraag me af welke dat zijn en waar die dingen verkrijgbaar zijn...
http://www.logitech.com/nl-nl/mice-pointers/presenter


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Senior GGP / Oost-Brabant


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
via twitter:

reinvl Rein van Lierop
Lifeliner 1 wordt boven de Coentunnel in Amsterdam met een groene laser beschenen. #schoften (via @FireFlying11)
Onderweg naar inzet Schagerbrug

reinvl Rein van Lierop
Lifeliner 1 wordt wederom beschenen met een laser. Ditmaal vanuit een flatgebouw in Wormer. #schoften (via @FireFlying11)
Terug van de inzet van Schagerbrug


 >:( >:(


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Aanhouding poging mishandeling agenten
Datum incident: 25-08-2011 Locatie: Zuidvliet - District/dienst: Waterweg-Noord
Datum publicatie: 25-08-2011 15:51

MAASSLUIS
Woensdagavond hield de politie een 19-jarige verdachte aan voor poging mishandeling van twee agenten.
Hij scheen met een laserpen door de voorruit van een politieauto toen de agenten aan het surveilleren waren.


Tijdens de surveillance op de Zuidvliet in Maassluis, werden twee politieagenten hinderlijk beschenen in hun gezicht
met een laserpen. Deze lichtstraal scheen door de vooruit van hun auto en zorgde voor een gevaarlijke situatie op de weg.
 
De politieagenten konden uiteindelijk zien vanuit welke richting deze lichtstraal kwam en gingen daar dan ook direct naartoe.
Op deze plek troffen zij een groepje jongeren aan, welke onderworpen werden aan een fouillering.
Op de vraag wie er in het bezig was van een laserpen, antwoordde een 19-jarige jongen uit Maassluis dat hij er één bij zich had.

De laserpen is in beslag genomen en de jongen werd meteen aangehouden.
Hij is overgebracht naar een politiebureau.

BRON: http://www.politiepersberichten.nl/Rotterdam-Rijnmond/bericht/?id=29137&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Ook weer ééntje in de categorie 'klopt niet helemaal'.... Poging tot mishandeling bestaat niet.  :P


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Ook weer ééntje in de categorie 'klopt niet helemaal'.... Poging tot mishandeling bestaat niet.  :P
Wel als het met voorbedachte rade is (art 301). Alleen art 300 word expliciet genoemd dat een
poging niet strafbaar is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Jup, maar dat staat er niet.  :P