GRIP 3 Zeer grote brand Constructiebedrijf Turfsteker - Haulerwijk 21-05-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Constructiebedrijf Turfsteker - Haulerwijk 21-05-2010  (gelezen 25064 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Wat staan deze mensen met deze stralen te doen? Gevelpissers........

Gevaarlijk want als er idd een rookgasexplosie komt of de platen laten los dan lig je er onder. De valhoogte wordt niet aangehouden.

Foto's zijn gemaakt door Tino Broekstra
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Ik vroeg mij ook af wat dat ene straaltje voor effect heeft. Ook staat men zonder ademlucht. Maar dit is slechts mijn kijk op de foto's, zij zullen het wel weten...


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Ik vroeg mij ook af wat dat ene straaltje voor effect heeft. Ook staat men zonder ademlucht. Maar dit is slechts mijn kijk op de foto's, zij zullen het wel weten...
ook wel publieks stralen genoemd  ;)
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
p2kflex
21:18:05 21-05-10GROUP-1P 2 Nacontrole TURFSTEKER 25 HWYK Inzet TSHAULER
0300055BRW Veiligheidsregio Friesland (Monitorcode)
0303578BRW Ooststellingwerf (Haulerwijk) (Blusploeg)
0303597BRW Ooststellingwerf (Oosterwolde) (Commandant)
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Als je de kleur van de rook bekijkt zou dat goed kunnen, alhoewel de rook wel meestijgt en de (ik meen) nitreuze gassen (volgens mij) vaak wat lager blijven hangen.....

peebee: 100 punten!

--------------------------------------------------------------------------------

Mogelijk gevaarlijke stoffen bij grote brand Haulerwijk  

Uitgegeven: 21 mei 2010 12:46
Laatst gewijzigd: 21 mei 2010 15:01

HAULERWIJK - In een bedrijfsgebouw aan de Turfsteker in Haulerwijk heeft vrijdag een grote brand gewoed. Dat meldde een woordvoerder van de politie Friesland.

De brand brak rond half twaalf uit in een hok waar thinner en verf lagen opgeslagen.
In de omgeving van de brand gingen sirenes af. Mensen in de buurt moeten ramen en deuren sluiten. Rond kwart voor drie had de brandweer het vuur onder controle en werd begonnen met nablussen. De omwonenden konden daarna hun huizen weer uit.

Gevaarlijke stoffen
Dagblad van het Noorden meldt dat er mogelijk gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen bij de brand. De rookwolk beweegt zich naar het zuiden. Het is volgens de krant nog niet duidelijk hoe de brand is ontstaan. Ook is er nog niets gezegd over eventuele slachtoffers.

enkele foto's op: http://www.nu.nl/binnenland/2252194/mogelijk-gevaarlijke-stoffen-bij-grote-brand-haulerwijk.html

Los van de lading van de loods, denk ik dat het bouwmateriaal van de loods zelf mogelijk al problemen opleverde.. De rook zit erg roze/bruin: dat kan duiden op de aanwezigheid van een aanzienljke hoeveelheid nitreuze gassen, zoals peebee ook al opmerkte. Die kunnen onder andere vrijkomen bij het verbranden van PUR, zoals vaak wordt gebruikt in geïsoleerde wandplaten. Hetzelfde zag je bij De Punt....... Natuurlijk kunnen het in dit geval ook (verf)pigmenten zijn, zoals ooit in Rotterdam, maar dat geloof ik niet echt
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Filmpje: GPTVfriesland


De wolken zien er inderdaad erg bruin uit, beetje beige zelfs (of komt dat door de lichtinval?)..

En een filmpje van FSVisions / www.hvnieuws.nl op zideo.nl: High Quality, Low Quality
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Met name in het eerste uur waren er vrij veel doffe knallen te horen van binnen uit het pand. Dit gaf geen rookkolommen zoals je bij gasecplosies wel ziet. Brandweer lieden  dachten aan blikken verf of verfachtige producten.

Bij deze foto is de gele-achtige kleur van de rook goed te zien.http://www.hvnieuws.nl/cms/img/21-05-2010/124929/foto/TNB0969C.jpg

Die was er ook gedurende het eerste uur ongeveer. Verder uiteraard heel veel zwarte rook, die echt uit het gebouw kwam "kolken" op bepaalde momenten.

bron: eigen waarneming. (ben de maker van bovenstaande foto)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Een dag later. Foto's zijn gemaakt door Hessel Reitsma

http://www.hvnieuws.nl/index.php?action=1&id=2699