Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 84310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, met een rekening in te dienen is het probleem nog niet opgelost natuurlijk.

Het is voor de kleinere bedrijven waarschijnlijk wel een aanzet tot het aanpakken van de oorzaak, maar de wat financiëler goed gestelde bedrijven zullen hier weinig aan doen :-\ en sta je dus nog een paar keer per maand voor de deur!
maar vergeet niet met het aantal keren per maand voor de deur staan loopt die rekening lekker op :-X


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Mag je uberhaubt wel een rekening sturen? Dit doe je toch ook niet bij een andere melding als sta je daar 4 uur?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Voor zover ik weet kan en mag het niet. Maar die discussies hebben we al meer gevoerd volgens mij....


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
weet ik niet had ik nog nooit iets van gelezen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
gisteren is de oorzaak boven water gekomen van de vele meldingen in het bejaardentehuis,het was een vleermuis die zijn intrek had genomen in de binnentuin.En die vloog af en toe door de lichtsensor :-\ :-\


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
En bij ons blijkt maar weer is hoe "veilig"het is om oms te hebben.....

We kregen net een melding bij onze vrienden van het rmpi...Daar hebben we elke week wel een automaat...
Ingemeld, de ac geeft door dat er daadwerkelijk brand is ;D ;D ;D ;D.....
Doordat het oms-systeem de brand op tijd gemeld heeft, is het "gelukkig"bij een klein brandje gebleven ;)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
ze komen ook bijna nooit helemaal voor niets in! er is altijd wel iets aan de hand... waarvoor dat hij in komt.

als persoon zijn het goeie dingen als brandweer zijnde on dingen. veel meldingen vaak kleine brandjes.....je weet wel wat ik bedoel


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
De brandweer krijgt jaarlijks vele hon-
 derden loze brandmeldingen doordat      
 hasjrokende toeristen het alarm in hun  
 hotel laten afgaan. Dat stelde een      
 woordvoerder van de brandweer zaterdag.
                                        
 Het korps wil dat de stadsdelen        
 bedrijven die vaak vals alarm doorgeven
 boetes opleggen om het aantal valse    
 meldingen terug te dringen.            
                                        
 De valse meldingen komen binnen via een
 meldsysteem waarop alle grote bedrijven
 en hotels verplicht zijn aangesloten.  
 Het alarmsysteem wordt geactiveerd door
 rookontwikkeling. De brandweer kreeg    
 vorig jaar 13.797 meldingen binnen      
 waarvan er slechts 24 terecht waren.    



Hoe pakken jullie dit aan?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Na iedere loze melding via het OMS krijgt het object een brief met daarin de mededeling dat wij ter plaatse geweest zijn en dat dat niet de bedoeling is om voor niets te komen :P

Daarnaast wordt, als er bijzonder vaak een melding uit hetzelfde object komt, bekeken wat de oorzaak is en wat er aan gedaan kan worden. Werkt het bedrijf niet mee dan rukken we niet meer uit aangezien de brandmeldcentrale niet meer aan de norm voldoet. Vorig jaar hebben we dat 1 keer toegepast voor zover ik weet.

Verder zou je in permanent bemensde objecten een vertragingstijd op de doormelding kunnen inschakelen waardoor de interne organisatie tijd heeft om de melding te verifiëren en af te melden binnen een bepaalde tijd. Hiervoor is het wel noodzaak dat de interne organisatie goed is opebouwd.

Er zijn ook RAC die bij een OMS melding direct alarmeren waardoor je 9 van de 10 keer onderweg kan terug keren. Bij ons wordt eerst contact gezocht lukt dat niet dan wordt er binnen een bepaalde tijd alarm gemaakt.

Je zou ook andere melders kunnen laten toepassen want in ruimten waar gerookt mag worden rookmelders ophangen is vragen om problemen denk ik ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
het valt me op dat steeds meer korpsen erover gaan denken om boetes te gaan heffen,als er bij een bedrijf zeer regelmatig loos alarmen onstaan.
En ik denk ook terecht,in de meeste gevallen zorgen bedrijven er voor dat de zaken er netjes voorstaan.Maar je hebt erbij die het weinig intresseren dat de brandweer vrijwel dagelijks op de stoep staat dus daar zal het wel eens goed voor zijn