Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.

Auteur Topic: Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.  (gelezen 15288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
''Samenleving ontwricht
De Taliban regeren met ijzeren hand en zaaien systematisch dood en verderf onder de bevolking. Ze vallen iedereen aan die hun autoriteit niet erkent of in twijfel trekt. Lokale stamhoofden en overheidsfunctionarissen worden geliquideerd om de samenleving te ontwrichten. De Taliban dwingt haar macht af door leerkrachten, hulpverleners en politieke activisten te intimideren, folteren en mishandelen. Ook vrouwen, scholen en gezondheidscentra moeten het zwaar ontgelden.''


http://www.amnesty.nl/wereldnieuws_artikel/63130

Kom, lekker EHBO-en met die jongens... :-X


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
O? En als Nederland in oorlog is met een buurland en ons RK lapt gewonden van de tegenpartij op? Praat je dan ook zo?  ;D
Ik zie niet waarom je dat als kwalijk ziet. Het is toch onmenselijk om de helt van alle gewonden op een slagveld te laten liggen omdat ze het verkeerde uniform dragen?

Het Rode Kruis werkt zo goed omdat het neutraal is en omdat die neutraliteit alom bekend is. Dat stelt het Rode Kruis in staat te komen waar niemand anders kan komen om mensen hulp te bieden die dat nodig hebben. Nu is het trainen van mensen niet echt de hulp die we gewend zijn te zien in derde wereld landen, maar het is zeker net zo belangrijk als alle andere wederopbouw werkzaamheden.

Hoewel ik het lastig vind om me voor te stellen dat een RK, of waarschijnlijk een Rode Halve Maan organisatie, bewust een agressor als de Taliban opzoekt om haar meer secundaire taken uit te voeren. Hoewel 'agressor' natuurlijk maar een kwestie van perspectief is.

Als de Taliban mensen die werken onder het ICRC ontvoerd zou ik het erg vreemd vinden als het Rode Kruis dan nog steeds meer dan ze uit neutraliteit zou moeten doen, zou blijven doen voor de Taliban.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Hoewel ik het lastig vind om me voor te stellen dat een RK, of waarschijnlijk een Rode Halve Maan organisatie, bewust een agressor als de Taliban opzoekt

Omdat we beperkt citeren, zie ik, vond ik dit wel een geschikt citaat.  O0


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
''Samenleving ontwricht
De Taliban regeren met ijzeren hand en zaaien systematisch dood en verderf onder de bevolking. Ze vallen iedereen aan die hun autoriteit niet erkent of in twijfel trekt. Lokale stamhoofden en overheidsfunctionarissen worden geliquideerd om de samenleving te ontwrichten. De Taliban dwingt haar macht af door leerkrachten, hulpverleners en politieke activisten te intimideren, folteren en mishandelen. Ook vrouwen, scholen en gezondheidscentra moeten het zwaar ontgelden.''


http://www.amnesty.nl/wereldnieuws_artikel/63130

Kom, lekker EHBO-en met die jongens... :-X



Wat ik al zei, isaf militairen helpen gewonde slachtoffers, dat ze daarna eventueel naar guantanamo bay gebracht worden doet er in dit geval niet toe. De oppositie helpt tegenstanders hooguit om ze te martelen en mogelijk te ruilen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #84 Gepost op: 26 oktober 2010, 20:51:01
Ontvoerde Nederlander werkt voor Streams
Uitgegeven:    26 oktober 2010 16:38
Laatst gewijzigd:    26 oktober 2010 16:51
DEN HAAG - De Nederlander die maandag werd ontvoerd in Afghanistan, werkt voor de humanitaire organisatie Streams Afghanistan in het Miracle Centre in het noorden van Afghanistan.
© ANP

Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag dinsdag bekendgemaakt.

In het centrum worden kinderen met een meervoudige handicap samen met hun ouders geholpen en begeleid. Of er nog meer Nederlanders voor de organisatie werkzaam zijn, wilde de zegsman niet kwijt.

Het is nog onduidelijk door wie de man, die samen met zijn Afghaanse chauffeur is ontvoerd, is gekidnapt. Ook is niet bekend waar hij verblijft en of er inmiddels al contact met de ontvoerders is gelegd.

Speculaties

Via diverse media worden allerlei speculaties gedaan over de naam van de man en door wie hij is ontvoerd. Zo zou hij zijn doorverkocht aan de Taliban en Peter Brown heten. ''Het is niet moeilijk om in Afghanistan iemand te vinden die daarover iets wil verklaren", zegt de woordvoerder van Buitenlandse Zaken.

''Informatie over zijn verblijfplaats, wat en of ze iets geëist hebben en of wij contact hebben met de ontvoerder, daar doen wij geen uitspraak over", aldus de zegsman.

Op dit moment zijn in Afghanistan 151 Nederlanders geregistreerd bij de ambassade in Kabul. Volgens de woordvoerder hebben deze mensen verschillende activiteiten.


© ANP
http://www.nu.nl/binnenland/2364625/ontvoerde-nederlander-werkt-streams.html


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #85 Gepost op: 27 oktober 2010, 01:16:25
De onmenselijkheid van de tegenstander is geen grond om de vele Conventies op te breken. Het Rode Kruis zou hier niet eens over na moeten denken. In eerste instantie zijn we verplicht gewonde soldaten van de tegenstander te helpen, ongeacht hun daden, vanuit een neutraal perspectief. Het trainen van de tegenstander is wat anders, zoals ik al zei, kan ik niet begrijpen dat ze 'zelfredzaamheid' zo serieus nemen dat ze de vijand opzoeken om hem wat EHBO skills bij te brengen.

Wat wel geldt is 'eigen veiligheid eerst'. Als je een situatie niet vertrouwd, ga je er niet in. Dus als je weet dat de vijand geen onderscheid maakt tussen neutrale hulpverleners en de lokale bevolking en er redelijke kans is om gegijzeld te worden, ga je niet "lekker EHBO-en met die jongens". Duh...
 :-X
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #86 Gepost op: 27 oktober 2010, 12:06:02
voor het Rode kruis is er geen vijand, ze is neutraal en zal dus altijd iedereen dezelfde kansen geven.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #87 Gepost op: 27 oktober 2010, 15:26:33
voor het Rode kruis is er geen vijand, ze is neutraal en zal dus altijd iedereen dezelfde kansen geven.

Dat is een heel mooi streven natuurlijk.
Maar als de veiligheid van het eigen personeel in het geding is, is dat 'gelijke kansen geven' wat mij betreft even ondergeschikt.

Helaas voor de mensen die daarmee hulp moeten ontberen. Ook hier geldt dat de goede onder de kwade moeten lijden. De conventies, daar hebben die gasten vast niet van gehoord en naleven doen ze het zeker niet. Prima dat ze niet worden beschouwd als vijand, maar ik zou het wel beschouwen als gevaar voor het eigen personeel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #88 Gepost op: 27 oktober 2010, 15:48:23
voor het Rode kruis is er geen vijand, ze is neutraal en zal dus altijd iedereen dezelfde kansen geven.

De Taliban weet wel raad met bemoeizuchtige HV-ers uit het Westen. En al helemaal als je een vrouw bent. Welcome to the Middle Ages...

Zodra een of andere dorpsoudste of war-lord roept dat je een heks bent of een spion, dan gaan ze met je aan de slag. Ondanks je boodschap van het RK. ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #89 Gepost op: 31 oktober 2010, 11:09:28
Dat is een heel mooi streven natuurlijk.
Maar als de veiligheid van het eigen personeel in het geding is, is dat 'gelijke kansen geven' wat mij betreft even ondergeschikt.

Helaas voor de mensen die daarmee hulp moeten ontberen. Ook hier geldt dat de goede onder de kwade moeten lijden. De conventies, daar hebben die gasten vast niet van gehoord en naleven doen ze het zeker niet. Prima dat ze niet worden beschouwd als vijand, maar ik zou het wel beschouwen als gevaar voor het eigen personeel.

Dus in zo'n situatie zal het RK de hulpverleners terugtrekken.

Toch is er op veel plaatsen die stille diplomatie van het IRK, die er voor kan zorgen dat mensen, niet veel en niet uitgebreid in de kranten, een zekere mate van bescherming krijgen.