GRIP 1 Aanrijding trein/persoon - Schiedam 01-06-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Aanrijding trein/persoon - Schiedam 01-06-2010  (gelezen 7992 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #20 Gepost op: 1 juni 2010, 18:03:30
Jammer weer deze zin... ;)

Ik stel het ook op prijs als je uitlegt, wat (waarom) jammer is.
Ook voor mij is dat niet duidelijk.

Bij voorbaat dank :)


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #21 Gepost op: 1 juni 2010, 20:17:40
Ik stel het ook op prijs als je uitlegt, wat (waarom) jammer is.
Ook voor mij is dat niet duidelijk.

Bij voorbaat dank :)

In een persbericht moet je geen technische termen gebruiken. Het is voor de burger noch relevant noch interessant dat de hulpdiensten een bepaalde procedure opgestart hebben. Het schept eerder verwarring omdat GRIP vaak onterecht geassocieerd wordt met grote calamiteiten.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #22 Gepost op: 1 juni 2010, 23:07:46
In een persbericht moet je geen technische termen gebruiken. Het is voor de burger noch relevant noch interessant dat de hulpdiensten een bepaalde procedure opgestart hebben. Het schept eerder verwarring omdat GRIP vaak onterecht geassocieerd wordt met grote calamiteiten.
Ik kan het nog steeds niet goed volgen. Maarten zegt 'Jammer weer, deze zin' en vervolgens komen er allemaal argumenten die er misschien bedoeld zijn. Maar het 'Jammer weer, deze zin', volgt na een bericht met een overlijden, en een bericht met een GRIP.

WAT vindt MAARTEN nou jammer aan WELKE zin...


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #23 Gepost op: 2 juni 2010, 00:12:39
Het gaat Maarten om de zin "De brandweer schaalde op naar GRIP 1"

Hiermee doelt hij er (waarschijnlijk) op dat GRIP1 niet wordt aangekondigd door één van de 3 takken, maar dat het een multidisciplineerde opschaling betreft, waarbij niet alleen de brandweer, maar ook de politie en ambulancedienst betrokken zijn. Vaak wordt GRIP gezien als opschaling van 1 kant, terwijl het toch echt alle takken van de hulpverlening betreft.

(Maarten, correct me if i'm wrong)


Gast

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 2 juni 2010, 00:17:15
Het gaat Maarten om de zin "De brandweer schaalde op naar GRIP 1"

....

(Maarten, correct me if i'm wrong)

Misschien handig om niet vóór Maarten te spreken maar hem dat zelf te laten doen. Dan hoeft hij je ook niet te "correcten if you're wrong"  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #25 Gepost op: 2 juni 2010, 07:23:56
Misschien handig om niet vóór Maarten te spreken maar hem dat zelf te laten doen. Dan hoeft hij je ook niet te "correcten if you're wrong"  ;)

Inderdaad, zodra Maarten online is, zal hij wel reageren.
Verder back on topic


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #26 Gepost op: 2 juni 2010, 08:17:12
Er is niemand overleden, althans zo is nog niet officieel bekend gemaakt.

Ik weet niet hoe het in RR gaat maar bij ons worden zelfdodingen zo veel mogelijk uit het nieuws gehouden.
Gezien de inzet van de traumaheli  vermoed ik dat de persoon niet op slag dood was! Dat zou ook de evacuatie van de trein verklaren, als hij er nog onder lag.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 2 juni 2010, 08:32:30
Ik weet niet hoe het in RR gaat maar bij ons worden zelfdodingen zo veel mogelijk uit het nieuws gehouden.

Een en ander hangt logischerwijs af van de maatschappelijke impact. Als iemand van een flat afspringt en bovenop iemand anders belandt dan wordt het een ander verhaal. Als het openbare leven er in grote mate hinder van ondervindt (afsluiting snelweg, ontruiming trein) dan kun je zoiets ook moeilijk uit het nieuws houden. Je kunt niet beweren dat er een koe is aangereden of dat er een blok beton is aangereden. Dingen verzwijgen is iets anders dan de werkelijkheid verdraaien. Kan het niet verzwegen worden (zie boven) dan kan er ook niet omheen gedraaid worden...


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #28 Gepost op: 2 juni 2010, 09:24:31
Een en ander hangt logischerwijs af van de maatschappelijke impact. Als iemand van een flat afspringt en bovenop iemand anders belandt dan wordt het een ander verhaal. Als het openbare leven er in grote mate hinder van ondervindt (afsluiting snelweg, ontruiming trein) dan kun je zoiets ook moeilijk uit het nieuws houden. Je kunt niet beweren dat er een koe is aangereden of dat er een blok beton is aangereden. Dingen verzwijgen is iets anders dan de werkelijkheid verdraaien. Kan het niet verzwegen worden (zie boven) dan kan er ook niet omheen gedraaid worden...
Toch heeft Stef wel een punt. Ook hier (HM) verschijnen er praktisch geen nieuwsberichten over zelfdodingen. Misschien een soort ongeschreven en niet-afgesproken code in journalistenland? Zelf zijn wij ook terughoudend met berichten op onze site. Het gaat per slot van rekening niet om de sensatie, en vooral wel om het gevoel van de nabestaanden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #29 Gepost op: 2 juni 2010, 09:56:54
Een en ander hangt logischerwijs af van de maatschappelijke impact. Als iemand van een flat afspringt en bovenop iemand anders belandt dan wordt het een ander verhaal. Als het openbare leven er in grote mate hinder van ondervindt (afsluiting snelweg, ontruiming trein) dan kun je zoiets ook moeilijk uit het nieuws houden. Je kunt niet beweren dat er een koe is aangereden of dat er een blok beton is aangereden. Dingen verzwijgen is iets anders dan de werkelijkheid verdraaien. Kan het niet verzwegen worden (zie boven) dan kan er ook niet omheen gedraaid worden...

Het hangt er een beetje vanaf. Ik heb laatst nog bij een treinspringer gestaan. Gevolg was dat een belangrijke treinverbinding 2 uur stil lag. Er is ook het nodige materiaal geweest. Dat trok de aandacht van de pers, maar uiteindelijk geen woord teruggezien in enig medium.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein