Redden een taak van de brandweer?

Auteur Topic: Redden een taak van de brandweer?  (gelezen 14718 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2010, 12:52:00
Een echte redding ;D:

http://www.megastadfm.nl/article.php?id=9108

Twee vrouwen met ladderwagen uit brandend pand gered

Heerlen – Zaterdagavond rond half acht is de brandweer uitgerukt voor een binnenbrand in een kamerverhuurpand aan de Akerstraat in Heerlen.
Op het moment van uitbreken van de brand waren er meerdere mensen in het pand aanwezig. De meeste konden het huis op eigen kracht verlaten. Door vuur en rookontwikkeling werd voor twee vrouwen op de tweede verdieping de vluchtweg echter afgesloten.
Deze twee, een vrouw (19) uit Heerlen en vrouw (19) uit Landgraaf werden door de brandweer met een ladderwagen uit het huis gehaald. Beide slachtoffers hadden rook ingeademd en werden voor verder onderzoek naar het ziekenhuis gebracht.
Het vuur is ontstaan in de keuken, vermoedelijk door het oververhitten van een frituurpan.
De brandweer had het vuur snel onder controle. Tijdens het incident is de Akerstraat enige tijd afgesloten geweest.


snoeike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #31 Gepost op: 25 mei 2011, 16:19:25
Hallo allen,

sorry dat ik zo lang na de vorige reactie nogmaals reageer op dit topic. Afgelopen week hebben wij een presentatie gekregen van onze korpsleiding waarin alle ontwikkelingen van de brandweer werden beschreven. Een onderwerp was o.a. dat wij de wettelijke taak niet meer zouden hebben voor het redden van mens en dier bij brand aangezien dit niet meer zou staan in de wet- en regelgeving. Na een klein onderzoek in de Wet op de veiligheidsregio's en het Besluit op de veiligheidsregio's heb ik onderstaande mail verzonden naar de presentator. Aan de hand van deze mail heeft hij dus ook zijn presentatie aangepast.

Zie mail:

Geachte heren,

Afgelopen maandag heeft ..... een mooie en interessante presentatie gehouden over de ontwikkelingen bij de brandweer. De meeste ontwikkelingen zie ik met vertrouwen tegemoet. Deze zullen denk ik gaan zorgen voor een verdere professionalisering van onze brandweer.

Er was wel iets wat me, beroepsmatig, opviel, namelijk dat er in de wet- en regelgeving niet meer zou staan dat de brandweer er niet meer was voor het redden van mens en dier, al dan niet bij brand. Ik ben vandaag eens gaan zoeken want ik vond dit raar gezien mijn beroepsmatige ervaringen met wetgevingen. Zo ik vond de volgende wetgeving (bijlagen). De wet op de veiligheidsregio’s kennen we al maar het besluit veiligheidsregio’s is in deze presentatie niet behandelt.

De wet op de veiligheidsregio’s kun je zien als het formele recht; hierin staan alle bepalingen waaraan een veiligheidsregio moet voldoen. Het besluit op de veiligheidsregio’s is het materiële recht; de praktische invulling hoe een veiligheidsregio om moet gaan met de wetgeving. De laatste treed dan ook meer in details.

Ik heb de vrijheid genomen om in deze mail de regels te kopiëren uit het besluit welke betrekking hebben op het redden van mens en dier al dan niet bij brand. Een deel van deze regels komt uit de Nota van Toelichting; de toelichting van de overheid hoe de wet en regelgeving opgevat dient te worden. Verder heb ik deze regels in de bijlage ook rood gemaakt zodat belangstellenden deze door kunnen lezen. Mijn inziens staat er dus in de wet- en regelgeving dat de brandweer er nog steeds is voor het redden van mens en dier. Overigens heb ik een tal van zaken genoemd in dit besluit, weggelaten, maar deze hebben zeker, direct of indirect invloed dat de brandweer er is voor het redden van mens en dier.

Let wel; deze mail is niet bedoelt als commentaar maar als een manier om op een open en eerlijke manier kennis en informatie te delen.

Met vriendelijke groet,

Dennis Snoeijers

 

Artikel 3.1.2

1.            Een basisbrandweereenheid bestaat uit:

a.            een bevelvoerder,

b.            een chauffeur, tevens voertuigbediener, en

c.            twee ploegen van twee manschappen.

2.            De eenheid is belast met:

a.            brandbestrijding en redding;

b.            technische hulpverlening;

c.            basishandelingen bij de bestrijding van ongevallen met gevaarlijke stoffen;

d.            ondersteuning bij waterongevallen.

3.            De eenheid beschikt over een tankautospuit met uitrusting.

Andere artikelen

 

a.      het redden van mensen en dieren op hoogte;

a.            ondersteuning bij het bevrijden van beknelde en ingesloten mensen en dieren;

a.            het redden van mensen en dieren uit een met gevaarlijke stoffen besmet gebied;

 

NOTA VAN TOELICHTING

Dit betekent dat de meldkamer de alarmering zonder tussenkomst van een andere leidinggevende in gang mag zetten. Bij een acute ramp scheelt dit veel tijd en dat kan levens redden en schade beperken.
Opkomsttijden basisbrandweerzorg

De regels inzake brandweerzorg beogen de algemene veiligheid van personen bij branden en gevaren te dienen. Het gaat hierbij om het redden van levens en het voorkomen dat de brand naar belendende panden overslaat.
Artikel 3.1.2

Gelet op de taak van een basisbrandweereenheid, die zowel moet kunnen blussen als redden, is uitgegaan van een bezetting van zes personen, te weten een bevelvoerder, een chauffeur tevens voertuigbediener en twee ploegen van ieder twee manschappen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #32 Gepost op: 25 mei 2011, 22:59:37
Intressant, kun je de links aangeven waar dit vandaan komt. Scheelt weer veel Google werk.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #33 Gepost op: 22 augustus 2013, 07:56:44
Even een oud topic naar boven gehaald.
Ook met de zoektocht naar de brandweerdoctrine en de definiering van de verkenning wordt gememoreerd dat het redden niet meer in de wet staat. (Waarmee dan de wet veiligheidsregio's wordt bedoeld.

Redden staat daar niet in i.d.d.
Maar dat stond het ook al niet in de Brandweerwet 1985
En evenmin in de Brandweerwet 1952
Al evenmin in de Gemeentewet art 174bis en 209 van nog eerdere datum.

2 artikelen hiervoor wordt iets over redding aangehaald uit het Besluit veiligheidsregio's. Een besluit is van lagere rangorde dan de wet. Het geeft wel meer invulling.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #34 Gepost op: 22 augustus 2013, 08:06:20
Wel duidelijk wat in de Memorie van Toelichting bij het Besluit Veiligheidsregios staat:


Opkomsttijden basisbrandweerzorg

De regels inzake brandweerzorg beogen de algemene veiligheid van personen bij branden en gevaren te dienen. Het gaat hierbij om het redden van levens en het voorkomen dat de brand naar belendende panden overslaat.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #35 Gepost op: 22 augustus 2013, 09:50:13
Citaat
beogen de algemene veiligheid van personen bij branden en gevaren te dienen. Het gaat hierbij om het redden van levens en het voorkomen dat de brand naar belendende panden overslaat
.
beogen=  betrachten, streven naar, voorhebben
taak= opdracht, opgaaf, plicht.

Oftewel, als het een wettelijke taak is heb je de plicht, opdracht om mensenlevens te redden als die in gevaar zijn. En dat kun je natuurlijk nooit waarmaken.( moet er op elke straathoek een brandweerpost komen) Zeker niet als je met TS 4, siv 2 etc gaat werken. Dan weet je vooraf al dat de kans dat je nog een poging kan doen een leven te redden minimaal klein wordt.
Maar als het je het na streeft, of je voor neemt een poging te doen, is het natuurlijk allemaal veel vrijblijvender.

Oude discussie, maar het geeft wel aan waar de schoen wringt bij veel Pilots. De werkvloer wil levens redden omdat ze dat ooit zo gehoord hebben, redden van mensen en dier is je taak. En met de de opkomst van alle Siv's etc en Vernieuwde Repressie vinden zij dat ze hun taak niet meer naar behoren kunnen uitvoeren. Maar nu blijkt dus dat de gedachte dat het een taak was, al lang is achterhaald in de nieuwe wet op de veiligheidsregio's. En dat geeft ruimte voor de vernieuwde repressie projecten.
En ik denk dat het zorgen voor een 100% rookmelder dichtheid in woningen meer levens zal redden als overal een TS 6 neerzetten, en zo voldoen we toch aan de wet op de veilighiedsregio's
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #36 Gepost op: 22 augustus 2013, 13:10:36
Dus de taak van de basis brandweereenheid is beogen mensen te redden  O0
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #37 Gepost op: 22 augustus 2013, 13:58:02
Ja en trachten uitbreiding te voorkomen  ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #38 Gepost op: 5 oktober 2013, 15:53:07
Maar goed dat niet alle korpsen zich op wetteksten beroepen die in schril contrast staan met de taak die vanuit de brandweermens nog steeds een HOOFDTAAK behoort te zijn, wet of geen wet.

Zie bericht van RTv Utrecht.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1083661
En zo zijn er gelukkig meer berichten op het www te vinden die tonen dat het nog steeds mogelijk is mensen te redden uit woningen e.d. bij een brand.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #39 Gepost op: 5 oktober 2013, 20:09:10
Dus een lid van de brandweer is geen inwoner van de nederlandse staat of een gewone burger, welke de plicht heeft mensen die hulpbehoeven dit te bieden,
Kortom de bevelvoerder stelt de mensen op in een rijtje en wacht tot de hulpbehoevende zijn gered door de burgers, DAARNA kan men gaan blussen.
Bij instappen begint de inzet.