warmtestuwing tijdens HV

Auteur Topic: warmtestuwing tijdens HV  (gelezen 6570 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk van Oostveen

  • Gast
Gepost op: 10 juni 2004, 23:48:55
Hallo Allemaal,

Als vrijwilligerskorps dragen wij een blusoveral tijdens HV uitrukken. Nu de temperatuur toeneemt neemt ook het risico toe.

Blusoverals sluiten volledig af van de omgeving zodat er geen zweet kan verdampen en het lichaam dus niet kan afkoelen. Er is een kans op warmtestuwing !

Zijn er korpsen die hier ook eens mee te maken hebben gehad ?

Hoe denken jullie over het gebruiken van blusoveral bij een HV inzet?
- Zijn er betere / slimmere oplossingen ?

In afwachting van jullie reactie,

Dirk van Oostveen




René S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2004, 02:54:13
Geldt hier dan niet hetzelfde voor als bij brand....

Als je het té warm krijgt, dan is het toch aan jou om te stoppen.

En met een hv-klus kun je veel gemakkelijker je functie overgeven dan tijdens bijvoorbeeld een kelderbrand.

Maar mocht het nu toch een heeeeeel groot probleem zijn tijdens "de mussen vallen van het dak dagen", er zijn cooling vests in de handel die je onder je uitrukkleding kunt dragen en die een koelende werking hebben.

Kijk maar eens op:
http://www.coolsport.net/
http://www.tswg.gov/tswg/pp/CoolingSystem.pdf
http://www.glaciertek.com/cooling.htm

en zo zijn er nog vele vele aanbieders.

Groetjes René S.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2004, 12:01:27
lekker discussieren.... ;)

Ik ben helemaal voor, het wordt tijd dat we stoppen met het denken dat we in 1 pak alle veiligheid kunnen stoppen (net als met handschoenen, die moeten ook waterdicht, kou-bestendig, hitte-werend, snijvast en vooral soepel zijn) het kan niet allemaal tegelijk
Wanneer draaien we de knop om en gaan we de PBM eens aanpassen aan de werkelijke risico's. (zoals het volgens de Arbowet hoort)
Voor een HV-inzet kan prima volstaan worden met een (brandvertragende) overall en een crash-helm.
We zijn toch eigenlijk gek dat we met het dikke bluspak en die blushelm op zo'n klus doen!
Gaan we met datzelfde bluspak waar we een oliesmeer op hebben weer lekker een binnenbrandje blussen. Nee, dan zijn we veilig bezig. :-(
Kunnen we die HV-overall ook aan de norm EN471 laten voldoen, zijn we ook van dat geklier met die vestjes af :-)

p.w.
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2004, 13:12:56
Goed, en dan blijkt dat tijdens de uitruk naar een ongeval met beknelling ook een brand is onstaan. Daardoor zal die "dunnere" kleding en crashhelm weer niet volstaan.
Moeten we dan in die gevallen ook maar ons bluspak meenemen? en terplaatse ons verkleden.

Ik ben het er wel mee eens dat bij gewone hulpverlening onze bluspakken veel te warm zijn. Hierdoor zal men eerder geneigd  zijn om de jas uit te doen. En dat mag verzekeringstechnisch weer niet.

Guust


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2004, 13:31:54
Een collega korps hier uit de buurt is al een aantal jaren met dit probleem bezig.
Deze hebben nu met de firma pwg uit goes iets nieuws ontwikkeld om hier voor een deel vanaf te zijn.
Zij dragen een overall en een jas naar iedere uitruk.
De "broek" van de overall is gemaakt van een gewoon bluspak. De bovenkant van geel nomex inclusief reflextie die voldoet aan de en...norm
de uitrukjas is dan ook weer een gewone brandweerjas.

De afspraak die daar gemaakt is dat er ten alle tijde uitgerukt word met overall en jas.
Eenmaal tp bij een ongeval, reinigen wegdek, boom zagen etc etc. de bevelvoerder aan kan geven en indien er tijd voor is om de jas uit te doen en alleen in de overall het karwei te klaren.
toe ik in eerste instantie het concept te zien kreeg had ik erg mijn twijfels over maar denk nu ik het pak gezien heb dit toch goed functioneert.
De keuze om een hele "afwijkende" kleur overalljas te pakken dan de normale uitrukjas is dat iedereen heel snel kan zien wie zijn bluskleding niet aan heeft.

Voordeel van dit pak is dat wanneer er brand is bij een hv je toch je volledige pak aan hebt. Wordt je doorgestuurd naar een andere (brand) melding je dit ook kunt.

Nadeel is dat je altijd een extra laag (het is dan maar nomex maar toch) aan hebt.

Voor een korps dat meer hv heeft dan brand zou dit een mooie oplossing kunnen zijn.

Nog even een reactie op Pyro_loe
Op zich ben ik heel blij dat we een handschoen hebben die goed bij hulpverlening fungeert en iets minder bij brand.
Je bent tegenwoordig zo goed ingepakt dat je nergens meer voelt dat het ook wel eens warm kan zijn binnen. en voor je het merkt je in een flashoversituatie terecht komt die je helemaal niet wilt.
Nee het is in mijn ogen niet verkeerd om nog ergens een plekje te hebben waar je iets van warmte voelt. en dan heb ik het niet over de handschoen met een "kijk"venstertje maar over gewone handschoenen.
Even een korte opsomming hoe goed we ingepakt zijn:

helm van gallet: goede nekflappen - oren goed beschermd
uitrukpak: 3 lagen moderne stoffen (pwg)
mouwmanchetten die over je duim gaan en daar je handschoenen over
laarzen: leren of nomex laarzen
ademluchtapparatuur: 300 bar 6 liter met goede gelaatstukken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2004, 16:13:27
bij een HV paard of koe in de plomp of reinigen wegdek nemen we onze katoenen overalletje mee,en de bluspakken gaan ook mee


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2004, 16:49:24
Goed, en dan blijkt dat tijdens de uitruk naar een ongeval met beknelling ook een brand is onstaan. Daardoor zal die "dunnere" kleding en crashhelm weer niet volstaan.
Moeten we dan in die gevallen ook maar ons bluspak meenemen? en terplaatse ons verkleden.

ha Guussie :-)
Er zijn ook korpsen die rukken alleen met een HV uit, die kunne zowiezo niet blussen en moeten dus de TAS laten komen met juist aangeklede mensen.
Maar inderdaad, ik denk dat de brand als je in deze situatie aan komt rijden niet zo groot zal zijn (anders was je wel voor brand gealarmeerd) en dan kun je denk ik met een aanvalsploeg voldoende uit de voeten. Dus 2 jassen en helmen extra op het voertuig.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2004, 14:06:15
bij een HV paard of koe in de plomp of reinigen wegdek nemen we onze katoenen overalletje mee,en de bluspakken gaan ook mee

koe in de sloot?????? wat moet je daar dan mee doen?  ;D ;D ;D
dat laat je toch aan de boerenbrandweer over ;D :o ??? ::) :-X :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2004, 14:07:17
koe in de sloot?????? wat moet je daar dan mee doen?  ;D ;D ;D
dat laat je toch aan de boerenbrandweer over ;D :o ??? ::) :-X :-\
hoe denk je dat wij aan die grote aantalle uitrukken komen :-X :-X :-X


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2004, 14:08:50
vallen jullie dan ook onder de boerenbrandweer ??? ??? ::) >:( ;D >:( :'( :-X