Hulpverlening op de Nederlandse eilandjes

Auteur Topic: Hulpverlening op de Nederlandse eilandjes  (gelezen 2477 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

harold

  • Gast
Gepost op: 11 juni 2004, 01:22:24
Op Scheveningen heeft het NRK tijdens de zomermaanden een strandpost. Ook op andere stranden zijn er eerste hulp-verleners aanwezig van de reddingsbrigade, Rode Kruis en dergelijke.

Weet iemand hoe dat op de eilanden geregeld is met de eerste hulpverlening op de stranden?
Weet iemand uberhaupt hoe het geregeld is met de hulpverlening op de eilanden als Texel, Terschelling, en andere?
Zijn er daar ambulancediensten aktief, ziekenhuizen, Rode Kruis-posten?




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2004, 09:56:40
Er zijn geen ziekenhuizen. Ik weet niet of er een ambulance actief is op een van de eilanden. Wel weet ik dat veel door de huisartsen zelf wordt gedaan. En dat moet dan ook wel. Hulp kan worden ingeroepen via de SAR van de luchtmacht. Als ik het goed heb dan vliegen die vanuit een basis in Friesland.


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2004, 11:22:55
Van Terschelling weet ik dat zij een klein ziekenhuis hebben, volgens mij in combinatie met een verzorgingstehuis. Ook is er een ambulance aanwezig. De SAR is gestationeerd op Leeuwarden. Deze kan bij spoedeisende hulp uitrukken.
Groet Anne


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2004, 14:46:53
op texel zijn ook ambulance aanwezig, en als er vervoer naar den helder noodzakelijk is wordt er zonodig een extra boot klaar gemaakt (met name snachts) de bemanning wordt geallarmeerd door de meldkamer alkmaar via het brandweer kanaal.
Nemo me impune lacessit


Michel

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2004, 16:00:32
Elk Fries waddeneiland heeft de beschikking over 2 ambulances. Vlieland heeft daarnaast ook nog een militaire ambulance. Ik geloof dat op alle eilanden minimaal één ambulance geschikt is gemaakt om over het strand te rijden. Op Vlieland, het eiland waar ik het meest vanaf weet omdat ik er zelf heb gewerkt, is één huisarts. In de zomermaanden komt er een tweede huisarts ter ondersteuning. Tevens is hij laboratoriumarts, rampenarts, dierenarts, gemeentelijk lijkschouwer et cetera, en hij heeft een apotheek aan zijn praktijk. In de zomermaanden wordt er een particuliere strandwacht ingehuurd door de gemeente. Deze heeft 2 posten op de drukstbezochtste strandgedeelten. Zij hebben portofonisch contact met de CPA Friesland. Op die manier kunnen zij zich bij een redding snel laten assisteren door de KNRM die op elk eiland 2 tot 3 boten tot haar beschikking heeft. Daarnaast kan de SAR, die overdag op Vlieland is gestationeerd, ook via deze weg worden gealarmeerd. Ook de brandweer en politie beschikking over terreinwagens. Bij ernstige ongevallen laat de ambulancebemanning zich assisteren door het MMT van Groningen, daaronder vallen de Friese eilanden. De huisarten rijden bij A1 meldingen ook vaak mee. Wanneer een patiënt van een eiland moet worden vervoerd, kan dat in vele gevallen per reddingboot. Vlieland beschikt over de Graaf van Bylandt, een dichte boot waarmee een patiënt binnen 30 minuten in Harlingen is. In gevallen waarbij grotere spoed is, vervoerd de SAR helicopter het slachtoffer. Daarmee wordt het slachtoffer dan binnen 20 minuten van Vlieland naar het ziekenhuis in Leeuwarden gebracht. Zoals al door Anne gezegd heeft de SAR zijn thuisbasis op luchtmachtbasis Leeuwarden. Dit heeft tot gevolg dat de aanvliegtijd 's nachts bijvoorbeeld vrij lang is. Slachtoffers die door de ambulance zijn opgehaald worden daarom tot die tijd in de praktijk van de huisarts ondergebracht. Bij rampen en grote calamiteiten wordt net als op het vaste land een SIGMA team ingezet. Deze teams beschikken over een aangepaste combinatie. Daarnaast zijn de leden van de Geneeskundige Eenheid iets hoger opgeleid omdat hulp lnager op zich laat wachten.
Ik denk dat je zo een redelijk compleet beeld hebt van de hulpdiensten op de eilanden, en dan met name Vlieland.

Groeten van Michel


harold

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2004, 23:59:14
Thanx Michel, dat is idd heel duidelijk en verhelderend.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2004, 13:44:41
Inderdaad een duidelijk en helder verhaal. Weer wat opgestoken. ;)