Verkeersproblemen

Auteur Topic: Verkeersproblemen  (gelezen 3185 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

René S

  • Gast
Gepost op: 11 juni 2004, 03:09:48
Een Persbericht van de brandweer Haaglanden van 7 juni jl en het gaat daarbij voornamelijk om het vet-gedrukte deel:

Brand in woning

Vannacht rond 01.39 uur is brand uitgebroken in de keuken van een op de tweede verdieping gelegen woning aan de Cornelis Jolstraat in Scheveningen.
De bewoner liep daarbij een snijwond aan zijn voet op.

De brand is vermoedelijke ontstaan door kortsluiting in de koelkast en is door de bewoners zelf ontdekt en gemeld aan de brandweer. De man heeft na het ontdekken van de brand eerst nog geprobeerd zelf te blussen, echter door de omvang lukte dit niet meer. Wel liep hij daarbij een snijwond aan zijn voet op die ter plaatse behandeld kon worden.
Ondanks de snelle alarmering had de brandweer ontzettend veel moeite om ter plaatse te komen. De bemanning van de autospuit heeft voor een eerste verkenning honderd meter moeten lopen om bij het huisadres te komen. De brand was toen al uitslaand aan de achterzijde maar gelukkig waren beiden bewoners al buiten. Een en ander werd veroorzaakt door auto’s die op hoeken van de straat waren geparkeerd. Hierdoor konden de voertuigen van de brandweer zowel de Cornelis Jolstraat als de Symonszstraat niet indraaien. Uiteindelijk is het toch gelukt om met de autospuit de straat in te komen. Hierdoor is de schade nog beperkt gebleven tot alleen een volledig uitgebrande keuken en roet- en rookschade in de gang en de werkkamer. Maar het had ook anders af kunnen lopen. Daarom verzoekt de brandweer de bewoners van Den Haag nogmaals om niet op hoeken van straten te parkeren zodat een snelle doorgang gewaarborgd is.

Het schadebedrag bedraagt ca. € 35.000  



Nu de vraag....

Uit eigen ervaring weet ik dat Den Haag niet het enige korps is met deze problemen, vandaar dat in Den Haag altijd bij dit soort meldingen twee-zijdig wordt aangereden.

Maar hoe ernstig is het probleem van de steeds vollere straten en de invloed daarvan op de hulpverlening.....

Graag jullie ervaringen.




fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2004, 13:40:36
in den haag hebben ze dan nog het geluk dat ze van 2 kanten aan kunnen rijden.

Probleem word inderdaad steeds groter. mensen zijn blij dat ze de auto ergens kwijt kunnen.
Dit probleem hebben wij echter alleen maar in de binnenstad zelf. Onze eerste uitruk is daarom dan ook een daf 55. Ook zijn er een aantal straten gewoon niet toegankelijk door brugjes o.i.d. en zal er met ld gewerkt moeten worden.
ld zijn van die rode slangen die normaal alleen maar voor de sier op de wagen liggen ;) ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2004, 16:11:47
tja,hier spreek je dus van een falend parkeerbeleidt >:(
Misschien maar een paar schades rijden?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2004, 23:08:01
Wat de oplossing gaat worden is wat een tijdje terug in 112 stond: een bestelbus als brandweervoertuig. Als je toch met 2 voertuigen uit rukt, kan je net zo goed zo'n wagen uit laten rukken.
In het verhaal in 112 was die auto een Renault Traffic, geloof ik. In het dorp waar het over ging zijn de straten erg smal en/of de dakgoten erg laag.
Probleem: een ladderwagen kan ook niet in de straat, maar blussen kan je in elk geval!

Christian


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2004, 23:49:45
ik heb enige tijd in de bijlmer gewoont, daar hebben/hadden ze het zelfde probleem met de bedieningsstraten langs en onder de flat.

op een avond bij een uitruk heeft de brandweer 32 auto's beschadigd, tot zwaar beschadigd, er waren er toch nog 7 die een aangifte hebben gedaan, deze hebben dus de schade aan het brandweer voertuig mogen betalen (ongv. 15 jaar terug) en uiteraard zelf niets gevangen, overal staan borden de weg vrij te houden, op dat monement heeft het enige tijd geholpen.

nu hebben we een chauffeur (niet in amsterdam) die bij een prio 1 uitruk de voertuigen als het echt niet anders kan, gewoon een zetje geeft (met de tas)
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2004, 00:05:30
Wat de oplossing gaat worden is wat een tijdje terug in 112 stond: een bestelbus als brandweervoertuig. Als je toch met 2 voertuigen uit rukt, kan je net zo goed zo'n wagen uit laten rukken.
In het verhaal in 112 was die auto een Renault Traffic, geloof ik. In het dorp waar het over ging zijn de straten erg smal en/of de dakgoten erg laag.
Probleem: een ladderwagen kan ook niet in de straat, maar blussen kan je in elk geval!

Christian

dat is geen oplossing Christian,dan ben je je als brandweer aan het aanpassen aan het gedrag van de mensen.En uiteindelijk ben je toch een keer de verliezer,een ladderwagen of hoogwerker wordt niet alleen gebruikt bij brand maar ook bij de afhijssingen in opdracht van de ambulancediensten.Dus zo,n voertuig moet toch een straat in kunnen,om een patient van een 1e of 2e etage te halen.Tja het is door mij al gezegt en door zwaailampmaker ook al een keer flink schade rijden aan de geparkeerde auto,s,en een parkeerboete erachter aan sturen


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2004, 13:59:25
Peter,

Ik weet niet of jullie ook een hw of ladderwagen hebben en wat smalle straten maar het is niet zo dat je overal bij kunt met deze wagens ook al staan er geen auto's geparkeerd.

Het enige wat echt oplost is dat politie een paar maanden lang alle verkeerd geparkeerde wagens wegsleept. Dit is dan reclame die snel door een dorp/stad heen gaat en je nog wel een keer nadenktof je dit wel wilt.

Probleem naar jezelf terugkoppelen om met een klein voertuig te gaan rijden is dat misschien de reden van brandweer delft? waar we hier nog niet zo lang geleden een discussie over hebben gevoerd?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2004, 14:04:35
wij hebben geen HW of ladderwagen,maar als er wat is laten we em wel komen.En ik weet wat voor ruimte een redvoertuig nodig heeft ;D
Maar ik heb al eerder gezegt dat hier een taak voor parkeerbeheer/politie ligt,en dat ZIJ falen als de brandweer er niet door kan.
Moet wij ons dan in de nesten steken,als wij er niet bij kunnen met onze voertuigen.Als het ECHT moet,tja dan moet het maar een paar krassen of spiegels kosten


Ruud H.

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2004, 10:44:52
Bij ons zit de parkeerpolitie ook in het gebouw waar de brandweer zijn onderdak heeft, we lopen regelmatig even bij ze langs als wij vinden dat er ergens een aantal voertuigen verkeerd staan (dit kan zijn bij wegopbrekingen maar ook in normale situaties). De parkeerpolitie gaat altijd wel even kijken en dit helpt bij ons wel een beetje. Tevens hebben we kaartjes ontwikkeld waarop de chauffeur van een voertuig er op gewezen wordt dat hij/zij zijn voertuig zodanig heeft geparkeerd dat dit de hulpverleningsdiensten niet ten goede komt. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat deze kaartjes redelijk goed werken. Deze kaartjes liggen bij ons op de voertuigen en een aantal preventisten die regelmatig de straat op gaan hebben deze bij zich.

Gr. Ruud


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2004, 20:57:54
kun je zo'n kaartje is scannen en erop zetten?
welk korps is dat?