Inzet brandweer bij kortsluiting op spoor?

Auteur Topic: Inzet brandweer bij kortsluiting op spoor?  (gelezen 9053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Gepost op: 4 juni 2010, 00:09:46
Komt bij dit soort incidenten de brandweer en zo ja hoe dichtbij komen ze zonder Prorail erbij? Ik zie af en toe een melding waarin staat dat er een biels in brand staat, moet ik me er zo iets bij voorstellen?





JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2010, 00:26:19
Komt bij dit soort incidenten de brandweer en zo ja hoe dichtbij komen ze zonder Prorail erbij? Ik zie af en toe een melding waarin staat dat er een biels in brand staat, moet ik me er zo iets bij voorstellen?


Ik zie niet goed wat er precies aan de hand is maar dat maakt ook niet veel uit.

Ja, hier komt gewoon de brandweer. De meldkamer brandweer en de meldkamer van ProRail hebben nauw contact met elkaar in geval van een incident op of rond het spoor.

ProRail kan als dat nodig is het treinverkeer platleggen zodat de brandweer hun werk kan doen. De brandweer mag zich niet op of langs het spoor bevinden zonder dat het treinverkeer is stilgelegd. Als het treinverkeer stil ligt komt de Calamiteitendienst van ProRail en de Officier van Dienst bij de Brandweer ook ter plaatse.

Bij gunstige weersomstandigheden kunnen bielzen vlam vatten door vonken die van de hoogspanningsleidingen afkomen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2010, 00:32:06
Als het treinverkeer stil ligt komt de Calamiteitendienst van ProRail en de Officier van Dienst bij de Brandweer ook ter plaatse.

En waar haal je deze informatie vandaan?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2010, 00:36:00
(...)
Bij gunstige weersomstandigheden kunnen bielzen vlam vatten door vonken die van de hoogspanningsleidingen afkomen.

Waarom gebeurt dat dan niet bij hoogspanningsmasten...  ::) ::) ::)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2010, 00:39:58

Bij gunstige weersomstandigheden kunnen bielzen vlam vatten door vonken die van de hoogspanningsleidingen afkomen.

Zouden het niet eerder de vonken zijn die van de wielen komen??????


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2010, 00:43:58
Zouden het niet eerder de vonken zijn die van de wielen komen??????

Remmen...  ;)


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2010, 00:49:50
Remmen...  ;)

Of van die 'slijptreinen' die de rails slijpen. Dat komt hier op de veluwe veel voor, als het een tijdje droog is geweest krijg je dat die houten bielsen gaan branden/smeulen.
Gelukkig worden de meesten bielsen vervangen voor de betonnen variant.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2010, 00:53:01
Ik zie niet goed wat er precies aan de hand is maar dat maakt ook niet veel uit.

Er is een probleem met de doorvoer van elektriciteit, misschien zie je het hier beter.


Ik zal ook wat duidelijker zijn over wat ik wil weten over de veiligheid: Ik denk dat als je geëlektrocuteerd wordt als je het spoor aanraakt of in de buurt komt (spanningsput.) Ik vind van alles over het spanningsvrij maken van de bovenleiding maar niet van het spanningsvrij maken van de spoorstaven.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2010, 00:54:17
Komt bij dit soort incidenten de brandweer en zo ja hoe dichtbij komen ze zonder Prorail erbij? Ik zie af en toe een melding waarin staat dat er een biels in brand staat, moet ik me er zo iets bij voorstellen?

Ik weet het niet zeker maar dit lijkt meer op het lassen van de railsstaven.
Dan zetten ze een pot om de las, gieten deze vol met 'iets' en dat geeft
het nodige geknetter.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2010, 01:05:24

ProRail kan als dat nodig is het treinverkeer platleggen zodat de brandweer hun werk kan doen. De brandweer mag zich niet op of langs het spoor bevinden zonder dat het treinverkeer is stilgelegd. Als het treinverkeer stil ligt komt de Calamiteitendienst van ProRail en de Officier van Dienst bij de Brandweer ook ter plaatse.


Is niet helemaal waar, treinen kunnen op last van Prorail ook met een last rijden. Het word ook letterlijk zo gezegd op de mobilefoon: "De treinen rijden met last". Wat betekent dat de machinisten een seintje krijgen dat ze een aangepaste snelheid rijden en dat ze goed opletten op de plek waar het incident zich afspeelt zodat ze eventueel snel kunnen stil staan. Want het helemaal stil  leggen van het trein verkeer is echt niet in alle gevallen spraken van.