Inzet brandweer bij kortsluiting op spoor?

Auteur Topic: Inzet brandweer bij kortsluiting op spoor?  (gelezen 9105 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #10 Gepost op: 4 juni 2010, 01:17:51
Ik weet het niet zeker maar dit lijkt meer op het lassen van de railsstaven.
Dan zetten ze een pot om de las, gieten deze vol met 'iets' en dat geeft
het nodige geknetter.

Jij bedoelt thermietlassen: http://www.nicospilt.com/thermietlassen.htm
Dat lijkt me op de foto in dit topic niet aan de orde (waar is die pot dan?) als je de foto vergelijkt met de foto's bij nicospilt.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #11 Gepost op: 4 juni 2010, 01:25:55
Is niet helemaal waar, treinen kunnen op last van Prorail ook met een last rijden. Het word ook letterlijk zo gezegd op de mobilefoon: "De treinen rijden met last". Wat betekent dat de machinisten een seintje krijgen dat ze een aangepaste snelheid rijden en dat ze goed opletten op de plek waar het incident zich afspeelt zodat ze eventueel snel kunnen stil staan. Want het helemaal stil  leggen van het trein verkeer is echt niet in alle gevallen spraken van.
Dat is rijden met lastgeving:

Citaat van: http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=98:spoorwegtermen&catid=37:begrip-term-verklaringen&Itemid=31
Lastgeving: een opdracht aan de machinist gegeven door de treindienstleider waarbij de machinist moet rijden op zicht en voor elk dreigend gevaar moet kunnen stoppen. Dit betekent in de praktijk dat de trein met slechts een hele lage snelheid mag rijden en er bij overwegen en andere gevaarpunten geclaxonneerd moet worden en deze punten nog langzamer benaderd moeten worden.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #12 Gepost op: 4 juni 2010, 01:31:09
maar niet van het spanningsvrij maken van de spoorstaven.
Waar geen spanning op staat kun je ook niet spanningsvrij maken.
Op de rails zelf staat geen spanning die een dergelijke vonkenregen mogelijk zou maken. Zou mooi wezen, krijg je een opflikker als je op de rails stapt...
De Automatische TreinBeïnvloeding werkt met hele lage spanningspulsen door de rails, ook die kunnen een dergelijke vonkenregen niet veroorzaken.

Ik denk dat het om een verwarmingselement gaat, die overigens doorgaans m.b.v. aardgas worden verwarmd. Indien het een elektrisch element is, staat die onder normale omstandigheden ook niet onder spanning.

aangepast  ;)
"lagen" moet zijn "lage"


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Reactie #13 Gepost op: 4 juni 2010, 02:10:08
Waar geen spanning op staat kun je ook niet spanningsvrij maken.
Op de rails zelf staat geen spanning die een dergelijke vonkenregen mogelijk zou maken. Zou mooi wezen, krijg je een opflikker als je op de rails stapt...
De Automatische TreinBeïnvloeding werkt met hele lagen spanningspulsen door de rails, ook die kunnen een dergelijke vonkenregen niet veroorzaken.

Ik denk dat het om een verwarmingselement gaat, die overigens doorgaans m.b.v. aardgas worden verwarmd. Indien het een elektrisch element is, staat die onder normale omstandigheden ook niet onder spanning.

Ik ben het hier mee oneens. De rails zijn de aarde, er loopt een grote stroom door en als de weerstand te hoog is kan er wel degelijk een hoge spanning op het spoor staan. De kleine signalen die worden doorgegeven zouden ook best (is technisch goed mogelijk) over de bovenleiding doorgegeven kunnen worden. Probeer alsjeblieft opnieuw te antwoorden.


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2010, 02:26:45
Wikipedia zegt:
"De bovenleiding of rijdraad wordt gebruikt voor de elektrische voeding van krachtvoertuigen, waarbij de rails  meestal als retourleiding voor de stroom worden gebruikt."

en:
"Electrical power is transmitted over high voltage transmission lines, distributed over medium voltage, and used inside buildings at lower voltages. Powerline communications can be applied at each stage."
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2010, 07:37:22
Komt bij dit soort incidenten de brandweer en zo ja hoe dichtbij komen ze zonder Prorail erbij? Ik zie af en toe een melding waarin staat dat er een biels in brand staat, moet ik me er zo iets bij voorstellen?

Dit lijkt mij kortsluiting in een wisselverwarming o.i.d., maar daar heb ik verder geen verstand van.
Wel van de TIS-procedures e.d.
Als een voorbijganger dit ziet belt deze zeker 112 en komt de brandweer, maar die kan hier volgens mij weinig uitrichten. De meldkamer zal inmiddels ProRail hebben gebeld die de OvD Rail en een stoirngsmonteur stuurt. Misschien dat de brandweer er tot die tijd bij blijft voor "stand by" (voor het publiek).
Als de melding via een machinist bij ProRail binnenkomt bellen ze volgens mij niet de brandweer maar de storingsmonteur. Misschien dat de OvD-Rail ter plaatse moet komen om te beoordelen of er maatregelen voor het treinverkeer genomen moeten worden, maar ik verwacht dat de treindienstleiding dit zelf al gedaan zal hebben.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #16 Gepost op: 4 juni 2010, 10:20:41
Ik ben het hier mee oneens. De rails zijn de aarde, er loopt een grote stroom door en als de weerstand te hoog is kan er wel degelijk een hoge spanning op het spoor staan. De kleine signalen die worden doorgegeven zouden ook best (is technisch goed mogelijk) over de bovenleiding doorgegeven kunnen worden. Probeer alsjeblieft opnieuw te antwoorden.
Nee. Je haalt begrippen door elkaar.
Er is een fase-draad, ook wel spanningsvoerende draad genoemd, bij de spoorwegen de bovenleiding.
Er is een nul-draad, de retourleiding, ook wel spanningsloze draad genoemd, bij de spoorwegen meestal de rails
Er kan een massa-draad zijn, dat is de aarding, de verbinding met de aarde dus, als beveiliging.

De rails vormen dus de retourleiding, ook wel de nul genoemd. Op de nul-kant staat nooit spanning. Er loopt stroom door als er verbinding is tussen positief en negatief (nul), maar dan nog staat er geen spanning op de nul-kant van het elektrische circuit.
Aarde is weer heel iets anders. Aarde is een beveiliging om ongewenste stromen naar de aarde te geleiden (bijvoorbeeld de behuizing van je wasmachine die door een defect onder spanning is komen te staan).
Verbindt je positief met negatief/nul zonder een electrische verbruiker daartussen, dan spreken we over kortsluiting. Aarden in je woning is in feite het direct maar beveiligd (aardlekschakelaar) mogelijk maken van een zeer kortdurende kortsluiting tussen een ongewenste positieve pool (bijv. die behuizing van je wasmachine) met de aarde.

Citaat van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
In een aardlekschakelaar zit een relais waarop zowel de fase als de nuldraad een wikkeling hebben. Deze twee wikkelingen zijn tegengesteld in richting. Wanneer de stroom door de fasedraad en de nuldraad gelijk is, zal de kern van de spoel niet worden gemagnetiseerd. Als ergens in de groep een lekstroom naar aarde loopt, worden de twee stromen ongelijk doordat de nulleider (vóór de aardlekschakelaar) ook aan aarde ligt; de resulterende magnetisatie van de spoelkern trekt een palletje weg dat de schakelaar door veerkracht laat afvallen. Na gebruik moet de schakelaar met de hand weer gesloten worden; dit kan alleen als de lekstroom op dat moment niet meer aanwezig is.

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_%28elektriciteit%29
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsluiting

En nu maar weer on-topic  O0


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #17 Gepost op: 4 juni 2010, 12:20:57
Meer informatie over afhandeling incidenten langs het spoor, het calamiteitenplan ProRail:

http://www.prorail.nl/Vervoerders/Toegang%20tot%20het%20spoor/Uitvoeringsregelingen/Documents/CPR%20volledig%20versie%201.4.pdf


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #18 Gepost op: 4 juni 2010, 12:35:25
Waarom gebeurt dat dan niet bij hoogspanningsmasten...  ::) ::) ::)

Wanneer de verbinding tussen de stroomafnemer en de hoogspanningsleiding onvoldoende is gaat dit vonken en spetteren. Omdat er bij gewone hoogspanning geen stroomafnemer over schuift, zal deze ook niet gaan vonken.  ::)

Uiteraard is de kans even iets groter dat de remmen of wielen vonken veroorzaken.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #19 Gepost op: 4 juni 2010, 15:01:52
Op de nul-kant staat nooit spanning. Er loopt stroom door als er verbinding is tussen positief en negatief (nul), maar dan nog staat er geen spanning op de nul-kant van het elektrische circuit.
Nou daar ben ik het toch niet mee eens. Ook in jouw huis kan er spanning op de nulleiding staan. Als de nul in je meterkast onderbroken is en je schakelt bv een lamp aan in huis zal er spanning op de nul staan in heel je huis ( In elk geval die groep).
Als de rails een slechte verbinding hebben kan er best spanning op de rails komen te staan en bij de hoge stromen die er lopen kan er ook best wat gaan vonken op zo'n slechte verbinding.