GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010  (gelezen 57035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
ooggetuige (bron:abradio.nl)

update 22:30
Peter van Es: Rond 21:45 hoorde ik een hard geluid van een naderend vliegtuig, ter vergelijking, zoals je dat meestal hoort als je op de A9 rijd en er een vliegtuig over je heen vliegt. Ik keek uit mijn raam en enkele seconden daarna zag ik het vliegtuig, deze vloog erg laag en maakte een flauwe bocht richting schiphol. Ik zag niet direct dat de motor in de brand stond, wel leek het erop dat het vliegtuig flink wat brandstof aan het lozen was.


Judith: "Wij hoorden een hoop herrie en gingen op het balkon staan. Het vliegtuig kwam vlak over onze flat en we zitten nog te shaken. Was echt eng. Hoop dat het goed is afgelopen. Denk dat de kist tussen de 100 en 200 meter boven het Reinaldagpark vloog."


JelmerR

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
Einde VOS1 22.37 uur!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Noodlanding toestel Schiphol door brand motor

http://www.webregio.nl/haarlemmermeer/regionaal-nieuws/artikel/1154391/noodlanding-toestel-schiphol-door-brand-motor.aspx?utm_source=breakingnews&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=nieuwsbrief
06 juni 2010

SCHIPHOL - Een Boeing van luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc heeft zondagavond even voor tien uur een noodlanding gemaakt op luchthaven Schiphol. Het toestel moest na de start terugkeren naar het vliegveld vanwege brand in de motor.

Dat hebben bronnen rond Schiphol zondagavond gemeld. Het vliegverkeer heeft vanwege de noodlanding een aantal minuten stil gelegen.

De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) laat weten dat het toestel veilig op Schiphol is geland en op eigen kracht naar de gate kon rijden. Er zijn geen gewonden gevallen door de noodlanding.

Het vliegtuig zou extreem laag over o.a. Haarlem zijn gevlogen, mensen zagen toen vanaf de grond dat het toestel in brand stond.

Een brandweerwagen die op weg was naar Schiphol, is op de A4 over de kop geslagen. Meer informatie over dat ongeluk volgt.
Samen sterk in de hulpverlening!


just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
zojuist gehoord op hart van nederland (sbs6) dat de passagiers via de nood glijbanen het toestel hebben moeten verlaten terwijl ik hier net ergens las dat het vliegtuig zelf naar de gate is teruggegaan.

Vriendelijk verzoek om eerst je bericht rustig te lezen en kijken of alles wel goed geschreven is voordat je op het verzend knopje drukt

Mike
Moderator


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
op telegraaf.nl is een foto geplaatst
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6874721/__Groot_alarm_op_Schiphol__.html?p=1,1
Ok, op deze foto is werkelijk weinig te zien dan een vliegtuig in duisternis. Als iemand andere (duidelijke) fotos heeft zijn deze welkom  ;)


just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
reactie op abradio.nl

Het vliegtuig kwam echt ongelooflijk laag overvliegen. Vloog een stuk over het Spaarne en draaide zeer instabiel via Waarderpolder naar Schiphol. Staart en vleugels stonden niet goed om hoogte te maken en het was zeer goed te zien dat de piloten de kist nauwelijks in bedwang konden houden. Ik vraag mij af waarom het vliegtuig zo laag (ik schat, net als Judith, ook op 200m hoogte) deze route over de stad vliegt?


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Op Casper.frontier.nl is vanaf  21.40 de THY1955 te volgen die op een maximale hoogte van 2000ft vliegt en boven Haarlem zelfs nog wat daalt.


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Op Casper.frontier.nl is vanaf  21.40 de THY1955 te volgen die op een maximale hoogte van 2000ft vliegt en boven Haarlem zelfs nog wat daalt.

Iets lager dan 2000 voet is toch niet zo laag? Hier gaan ze meestal op die hoogte over en dan trilt hooguit het raam een klein beetje.
En bij mijn casper.frontier gaat hij niet over Haarlem.


jordy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Hier een reactie van mij:

De vliegtuig maakte om 21:50 een aankomst in Haarlem Schalkwijk.
De vliegtuig hoorde ik en mijn familie aankomen en dat was echt niet normaal dat geluid jullie kennen dat wel als er een vliegtuig over je heen gaat bij de vliegtuig spottersplek,
zo'n geluid hoorde je dus gewoon in je eigen woning
De vliegtuig was op dat moment nog aan het dalen want de neus was neer beneden gericht en was ook bij ons nog maar op 350/400 meter hoogte,
Waarbij wij maar 1 motor duidelijk hoorde en waarbij het toestel zeer moeilijk in de hand aan het houden was.........
Landingsgestel was ook nog uitgeklapt maar zelf géén brand kunnen zien,
Ik had daarop direct contact opgenomen met de De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en die konden op dat moment niet véél zeggen (mochten ze niet) maar hij vertelde wel snel dat er een vliegtuig een mayday had afgekondigt omdat er 12 motor in de brand stond en dat er problemen waren met de besturings van het vliegtuig,
Wij zijn daarna direct in de auto gestapt om naar de landingsplek toe te gaan en hebben het vliegtuig kunnen zien landen,
Daar heeft een familielid van mij nog een interview gegeven aan de NOS die waarschijnlijk morgen tussen 07:00 en 09:00 zal gaan uitzenden

het gaat om dit vliegtuig een foto die al een tijd geleden genomen is en op internet staat op google
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f5/Royal_Air_Maroc_B737.JPG&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Royal_Air_Maroc_B737.JPG&usg=__EANl16bP-6pqEAw6E4boeLKQUc8=&h=1196&w=2301&sz=280&hl=nl&start=3&um=1&itbs=1&tbnid=Fd8CHlAtc101sM:&tbnh=78&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3DAir%2BMaroc%2B737%26um%3D1%26hl%3Dnl%26tbs%3Disch:1
Jordy Trans


Peter.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Verpleegkundig docent
Op Casper.frontier.nl is vanaf  21.40 de THY1955 te volgen die op een maximale hoogte van 2000ft vliegt en boven Haarlem zelfs nog wat daalt.

Klopt niet.
Het is de D228 vanaf 21.39.59 te zien op Casper Frontier, links van Haarlem...enop een hoogte van ong. 870ft en 175 kts over Haarlem vliegt, waarna de cijfertjes allerlei vormen aannemen en de route duidelijk afwijkend is.
WeeT WaT Je ZeGT, MaaR ZeG NieT aLLeS WaT Je WeeT!!!